P pmd skrev:
Men hur stort är problemet med folk som skriver sig på andras fritidshus?
Rimligen tämligen försumbart. Själv har jag ingen aning om några är skrivna på de fastigheter jag äger. Inget som märks om det skulle vara så.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vi kan väl enas om att vi helt enkelt är oense. Fram tills påhittet med lägenhetsnummer kunde man dela adress med tiotals, eller fler, mer eller mindre okända människor och jag minns inte att det upplevdes som det minsta problematiskt eller att det förekom någon debatt kring att det skulle vara ett problem.
Om man betraktar sitt namn som en del av adressen så bir det tydligare att en adress normalt inte delas av speciellt många människor.

P
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Självklart ska man äga sin adress. Men givetvis gäller det för dig och din fru och barn.
Vad ska det innebära att "äga sin adress"? Skulle det vara likt upphovsrätt, dvs ingen annan får publicera adressen?
Eller ska det vara som riktig äganderätt, dsv man kan sälja adressen (oberoende av markplätten adressen pekar på)?
Något annat?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Blir inte det lite irriterande om man bosätter sig där? Ska man då fortsätta att vara folkbokförd där man inte längre bor? Det är visst brottsligt att göra så har jag hört...
Man klassar lämpligen om sitt fritidshus till bostadshus först. Görs med fördel via en webbsida på skatteverket.se utan att man behöver prata med någon.

P
A August Eriksson skrev:
Spärren fungerar på hennes adress, inte hennes stugas adress där folk folkbokfört sig.

Väldigt underligt att man från statens sida inte läst problemet, öppet mål gällande åtal för folkbokföringsbrott.
Var tror du att staten kommer att skicka åtalet ??..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Var tror du att staten kommer att skicka åtalet ??..
Till personen det gäller, antingen till annan känd adress eller via delgivningsman.

P
A August Eriksson skrev:
Till personen det gäller, antingen till annan känd adress eller via delgivningsman.
Du förstår uppenbarligen inte vad tråden handlar om.

Om man 'är skriven' på en adress, är denna adress den enda adress myndigheterna känner till för personen i fråga.
Så jag upprepar lite tydligare, så att även du kanske förstår, handlingarna för åtalet kommer till brevlådan där personen är skriven, ingen annan adress är känd för myndigheterna.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Så jag upprepar lite tydligare, så att även du kanske förstår, handlingarna för åtalet kommer till brevlådan där personen är skriven, ingen annan adress är känd för myndigheterna.
Inte om han har Kivra, då hamnar det i den brevlådan

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Eller om personen har registrerat en särskild postadress som är en annan än den adress personen är folkbokförd på. 🙃 Eller om personen har tjänsten tillfällig eftersändning aktiv.

P
K Kurtivan skrev:
Så du inbillar dig att någon som vill undvika myndigheterna har Kivra 😆

P Peter787 skrev:
Så du inbillar dig att någon som vill undvika myndigheterna har Kivra 😆
Varför inte? Jag ser ingen motsättning i det.

• Haha
Fel av Åke
  • Laddar…
P
K Kurtivan skrev:
Eller minmyndighetspost.se

P
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte? Jag ser ingen motsättning i det.
Till skillnad från dig tror jag inte de kriminella är så korkade att de använder Kivra, samtidigt som de vill hålla sig undan myndigheterna fysiskt, men man vet ju naturligtvis inte säkert.

• Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Till skillnad från dig tror jag inte de kriminella är så korkade att de använder Kivra,
Förklara gärna på vilket sätt det skulle kunna vara olämpligt för någon som vill hålla sig undan att ta del av den information som kan finnas på Kivra. Jag förstår faktiskt inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Foliehatten3
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna på vilket sätt det skulle kunna vara olämpligt för någon som vill hålla sig undan att ta del av den information som kan finnas på Kivra. Jag förstår faktiskt inte.
Det som hamnar på Kivra läses av myndigheter och makten

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.