P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja men det var du som menade att den som vill hålla sig undan antagligen undviker Kivra och jag förstår fortfarande inte varför.
Det anser jag fortfarande, och du anser uppenbarligen inte det.
Du får gärna utveckla varför någon som vill hemlighålla sin verkliga adress, vill kommunicera med myndigheter via Kivra.

P Peter787 skrev:
Du får gärna utveckla varför någon som vill hemlighålla sin verkliga adress, vill kommunicera med myndigheter via Kivra.
Jag ser bara inte kopplingen mellan att vilja hemlighålla sin vistelseort och att ta del av information via Kivra. Man kan väl ha samma nytta av Kivra som andra tycker sig ha även om man vill hemlighålla sin adress?

P
P Peter787 skrev:
En möjlighet för övervakande myndighet är att begära ut personens position från Bankid när personen loggar in på Kivra, då kan personen bindas med tid till en viss plats baserat på t.ex. IP-adress, GPS-position.
Hur får man positionsinformation från BankID?
GPS har man f.ö. lämpligen avstängd då man inte använder den själv för navigering.

P
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Ingen källa, men jag är alltid jävligt kritisk till allt sånt. Jag är inte intresserad av att ha alla mina kvitton mm på Kivra.
Ja, det är lite fånigt. Handlaren som man har köpt något av kan väl skicka kvittot till ens emailadress?

P
useless useless skrev:
Hur vet du att inte BankID skickar data fast du har stängt av funktionen?
Om man litar på Androids system för tillståndshantering så kan man vara hyfsat säker på det.
Hur andra telefonoperativsystem hanterar tillstånd vet jag inte.

Redigerat:
useless useless skrev:
Hur vet du att inte BankID skickar data fast du har stängt av funktionen?
Vet kanske jag egentligen inte gör. Om det finns fundamentala brister i iOS eller Android som gör att en app kommer åt platsdata fast den inte ska få det tror jag dock att den informationen skulle ha kommit ut och debatterats rätt rejält.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
P pmd skrev:
Ja, det är lite fånigt. Handlaren som man har köpt något av kan väl skicka kvittot till ens emailadress?
Är ju en del som gör det. Själv fördrar jag mitt kvitto i pappersform.

P pmd skrev:
Om man litar på Androids system för tillståndshantering så kan man vara hyfsat säker på det.
Hur andra telefonoperativsystem hanterar tillstånd vet jag inte.
Fast nu handlade det om konspirationsteorier. Hur vet man att Android inte har dolda bakdörrar som myndigheterna har tvingat Google att lägga in?

P
useless useless skrev:
Fast nu handlade det om konspirationsteorier. Hur vet man att Android inte har dolda bakdörrar som myndigheterna har tvingat Google att lägga in?
Nej, det vet man inte säkert. Operativsystemdelen av Android är dock öppen källkod så det finns säkert nördar som har letat efter bakdörrar. Jag har noll koll på om någon har hittat nåt.

Apples Ios är kanske ett bättre val. Apple har vid några tillfällen vägrat att lämna ut data från kunders Iphone och vunnit i domstol.
Jag har dock, som sagt var, inte om det finns en mekanism i Ios för att ge program olika tillstånd för att använda systemtjänster.

P
Redaktionen Redaktionen skrev:
I över två år har mängder av främlingar varit folkbokförda på en 71-årig kvinnas fritidshus i Huddinge. Trots upprepade kontakter med myndigheter har inget hänt. Nu stämmer hon staten.

Du kan läsa artikeln här: 90 främlingar står skriva på 71-åringens fritidshus – Ulla-Lena stämmer staten
Här finns ett fint gräv som berättar om vad som ligger bakom.
https://www.hemhyra.se/reportage/stugidyllen-kapades-da-borjar-jakten-pa-mannen-i-teslan/

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Typiskt myndighetssverige;
Not My Job!
😡😡😡😡😡😡
Ja inte konstigt att nuvarande regering tittar på att införa tjänstemannaansvaret som sossarna tog bort för några decenier sedan

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
H Hocke68 skrev:
Ja inte konstigt att nuvarande regering tittar på att införa tjänstemannaansvaret som sossarna tog bort för några decenier sedan
Men det kommer aldrig att ske. Man binder ogärna ris åt egen rygg.😁

yonna yonna skrev:
Ska man verkligen behöva betala 998 kr/året för att få sin adress skyddad? 😡
Chockerande! Så jävla oseriöst av myndigheterna!

• Wow
Nissens
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Flyktingboende var ju åtminstone förut en finfin inkomstkälla har man hört.
90 st borde ju generera en bra slant från det offentliga!
En elegant lösning. Varför är vi så jävla ärliga och dumma för vi Svenskar :-)

P
P Peter__1 skrev:
Chockerande! Så jävla oseriöst av myndigheterna!
Har det inte redan kommit fram i tråden att det där var en missuppfattning?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.