9 925 läst ·
214 svar
10k läst
214 svar
90 främlingar står skriva på 71-åringens fritidshus – Ulla-Lena stämmer staten
Ingen källa, men jag är alltid jävligt kritisk till allt sånt. Jag är inte intresserad av att ha alla mina kvitton mm på Kivra. Det är en del i vårat övervakningssamhälle vi lever i. Det jag menar är att vill staten se vad du gör online, så ser dom till att göra detAlfredo skrev:
En möjlighet för övervakande myndighet är att begära ut personens position från Bankid när personen loggar in på Kivra, då kan personen bindas med tid till en viss plats baserat på t.ex. IP-adress, GPS-position.Alfredo skrev:
Helt rätt, men det inser inte folk, dom bara nappar på allt nytt, som kan förenkla lite för dom.P Peter787 skrev:
Vilka myndigheter är delägare i Kivra?Solhemsgatan skrev:
Google ger detta svaret på sökning 'bankid positionsdata':Alfredo skrev:
BankID samlar in data som namn, personnummer, telefonnummer, ansiktsbild, IP-adress, transaktionshistorik och digitalt beteende, men delar aldrig din data med obehöriga och all data lagras inom EU/EES.
Rättsvårdande myndigheter räknas nog som 'behöriga'...
Det räcker med att polisen har din telefons IMEI-nummer och att den är påslagen, så kan de få fram telefonens position, oavsett om positionering är avstängt eller ej.Alfredo skrev:
Åklagare bestämmer och de går nog i de allra flesta fallen med på att insamla uppgifterna om brottet är allvarligt nog.
Skenskrivning som brottet heter, är nog i sig inte allvarligt nog.