Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Det som hamnar på Kivra läses av myndigheter och makten
Det har jag väldigt svårt att tro. Har du någon källa?

Däremot kommer väl mycket av det som hamnar på Kivra från myndigheter och är därmed redan av myndigheter känd information.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Foliehatten3
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag väldigt svårt att tro. Har du någon källa?

Däremot kommer väl mycket av det som hamnar på Kivra från myndigheter och är därmed redan av myndigheter känd information.
Ingen källa, men jag är alltid jävligt kritisk till allt sånt. Jag är inte intresserad av att ha alla mina kvitton mm på Kivra. Det är en del i vårat övervakningssamhälle vi lever i. Det jag menar är att vill staten se vad du gör online, så ser dom till att göra det

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna på vilket sätt det skulle kunna vara olämpligt för någon som vill hålla sig undan att ta del av den information som kan finnas på Kivra. Jag förstår faktiskt inte.
En möjlighet för övervakande myndighet är att begära ut personens position från Bankid när personen loggar in på Kivra, då kan personen bindas med tid till en viss plats baserat på t.ex. IP-adress, GPS-position.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
P Peter787 skrev:
En möjlighet för övervakande myndighet är att begära ut personens position från Bankid när personen loggar in på Kivra, då kan personen bindas med tid till en viss plats baserat på t.ex. IP-adress, GPS-position.
Helt rätt, men det inser inte folk, dom bara nappar på allt nytt, som kan förenkla lite för dom.

P Peter787 skrev:
En möjlighet för övervakande myndighet är att begära ut personens position från Bankid när personen loggar in på Kivra
Finns det lagstöd för det? Min BankID-app har inte tillgång till platsinfo och IP-adress döljer man enkelt med VPN om man nu är paranoid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det lagstöd för det? Min BankID-app har inte tillgång till platsinfo och IP-adress döljer man enkelt med VPN om man nu är paranoid.
Är man konspiratorisk behövs inget lagstöd.

Hur vet du att inte BankID skickar data fast du har stängt av funktionen?

J
Myndigheter gör ständig övertramp och då får vi oftast bara höra om dom som orkar att anmäla dom..
Undrar hur många som i sin tysthet låter sig bli överkörda, eller inte vet om att dom blir övervakade tex.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Ingen källa, men jag är alltid jävligt kritisk till allt sånt. Jag är inte intresserad av att ha alla mina kvitton mm på Kivra. Det är en del i vårat övervakningssamhälle vi lever i. Det jag menar är att vill staten se vad du gör online, så ser dom till att göra det
Vilka myndigheter är delägare i Kivra?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Google ger detta svaret på sökning 'bankid positionsdata':
BankID samlar in data som namn, personnummer, telefonnummer, ansiktsbild, IP-adress, transaktionshistorik och digitalt beteende, men delar aldrig din data med obehöriga och all data lagras inom EU/EES.

Rättsvårdande myndigheter räknas nog som 'behöriga'...

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Google ger detta svaret på sökning 'bankid positionsdata':
Ser inget om geografisk plats. IP-adress är som sagt enkelt att kringgå.

P Peter787 skrev:
Rättsvårdande myndigheter räknas nog som 'behöriga'...
Om lagstöd finns ja. Finns det?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Ser inget om geografisk plats. IP-adress är som sagt enkelt att kringgå.

Om lagstöd finns ja. Finns det?
Det räcker med att polisen har din telefons IMEI-nummer och att den är påslagen, så kan de få fram telefonens position, oavsett om positionering är avstängt eller ej.

Åklagare bestämmer och de går nog i de allra flesta fallen med på att insamla uppgifterna om brottet är allvarligt nog.
Skenskrivning som brottet heter, är nog i sig inte allvarligt nog.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Foliehatten3
useless useless skrev:
Vilka myndigheter är delägare i Kivra?
Vet ej

P Peter787 skrev:
så kan de få fram telefonens position, oavsett om positionering är avstängt eller ej.
Det låter i så fall som om det kvittar om man använder Kivra eller ej.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det låter i så fall som om det kvittar om man använder Kivra eller ej.
Det var Kurtivan som drog in Kivra i #173.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det var Kurtivan som drog in Kivra i #173.
Ja men det var du som menade att den som vill hålla sig undan antagligen undviker Kivra och jag förstår fortfarande inte varför.
P Peter787 skrev:
Så du inbillar dig att någon som vill undvika myndigheterna har Kivra 😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.