Redigerat av moderator:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Jag fick bra hjälp av de företag som tog fram ritningar och räknade på alla flöden Jag mailade när jag gjorde avsteg från ritningarna och fick alltid bra svar. Jag behövde inte ändra om dimensionering på rören. Jag tror att det ändå är hyffsat förlåtligt
 
Det absolut viktigaste att tänka på är ljudet. Ljud från don och själva aggregatet kan bli påfrestande. Placera aggregatet i en del av huset som redan är stökigt, exempelvis i tvättstugan. Se till att rummet som aggregatet står i är bra ljudisolerat mot resterande bostad. Se till att ha större rör och don, minst 160 mm. Se till att ha bra kanalljuddämpare. Om möjligt undersök vilket aggregat som alstrar minst ljud och välj det oavsett pris.
 
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
K koffeb skrev:
Det absolut viktigaste att tänka på är ljudet. Ljud från don och själva aggregatet kan bli påfrestande. Placera aggregatet i en del av huset som redan är stökigt, exempelvis i tvättstugan. Se till att rummet som aggregatet står i är bra ljudisolerat mot resterande bostad. Se till att ha större rör och don, minst 160 mm. Se till att ha bra kanalljuddämpare. Om möjligt undersök vilket aggregat som alstrar minst ljud och välj det oavsett pris.
Allt beror på hur känslig man är för ljud. Det är en sak att aggregatet låter de gör det. Men jag har aldrig tänkt på att det låter tilluften.
Jag förstår att du är extremt ljudkänslig. Så man ska kanske inte skrämmas så mycket. Däremot håller jag med om placeringen av aggregatet. Det bör väl placeras så långt bort från sovrummet.
Men det är aggregatet som låter
 
  • Arg
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Om man stänger av aggregatet och man hör skillnaden i huset så är det inte bra.
Du bör inte anta saker om andra personer som du inte vet med säkerhet.
 
  • Gilla
  • Haha
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
K koffeb skrev:
Om man stänger av aggregatet och man hör skillnaden i huset så är det inte bra.
Du bör inte anta saker om andra personer som du inte vet med säkerhet.
Om man själv har ett ftx system med vanliga storleken på rören och ingen klagar. När då någon helt plötsligt tycker man ska ha 160 rör och sedan påpekar att det viktigaste är att aggregatet är tyst. Tja förstår du varför man drar den slutsatsen?
Tänk till lite, hur hade du själv sett på det?
Men om du tog så illa upp så är inte jag sämre än att jag kan be om ursäkt!

Men jag är nyfiken på hur ditt system som väsnades så mycket. Hur gammalt var det? hur var det uppbyggt? Sen är det klart att man vill ha ett tyst system. De vill jag också ha. Jag tycker jag har det.
 
Redigerat:
K koffeb skrev:
Om man stänger av aggregatet och man hör skillnaden i huset så är det inte bra.
Du bör inte anta saker om andra personer som du inte vet med säkerhet.
Jag håller med dig till 3000%. När man sitter där och hör detta förbannade flåsande från fläkten så kommer man till slut få panik av att vara hemma. Vi installerade en PAX-fläkt i badrummet vid nybygge. Elektrikern sa att han själv hade en likadan hemma och att ljudet var något han aldrig tänkte på. När vi sedan stod inne i badrummet efter installation så överdriver jag INTE när jag säger att det lät som ett jetplan! Efter diverse justeringar och inköp av en ljuddämparenhet storlek deluxe, så är ljudnivån nere på nivåer jag ALDRIG skulle accepterat i vanliga fall - men från den nivå vi kom ifrån så kändes det fanimej knäpptyst. Av den anledningen ALONE kommer jag aldrig någonsin skaffa en enhet med egen motor. Det är fan bara hörselskadade epa-idioter som tycker att en PAX-fläkt är tyst. Min bror hade också installerat en likadan i samma veva som vi gjorde vår installation. Samma urusla db-nivå. Enda skillnaden på en PAX-fläkt och en hårfön är elkonsumtionen.

@koffeb, jag skulle inte kalla dig överkänslig. Kolla bara på ditt registreringsdatum och antal poster! 16 fucking poster sedan December 2004! Och då är 2 av dessa 16 poster skapade i denna tråd. Jag skulle kalla dig omtänksam.

Angående ämnet FTX. Jag funderar på att skaffa ett system via ventilation.se (soliduct). De har en paketlösning för oss som vill bygga ihop den själv, men specificerar inte närmare vad produkten är. Får man själv välja aggregat eller är man begränsad? Har ingen ork att ta kontakt med dem då de vill gå nästan hela vägen till köp innan man får något svar.

Jag funderar också på ifall jag ska ha två stycken flexit muto 100 i källaren (får ett pris på 4800kr st för dessa) och på så sätt hoppa över dragningen till källaren. Har 1,5 plan med kallvind. Skulle bli ett ganska litet ingrepp under dessa förutsättningar, men skulle det vara en smartare idé att dra ner två rör från den centrala enheten istället? I don't know.
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag håller med dig till 3000%. När man sitter där och hör detta förbannade flåsande från fläkten så kommer man till slut få panik av att vara hemma. Vi installerade en PAX-fläkt i badrummet vid nybygge. Elektrikern sa att han själv hade en likadan hemma och att ljudet var något han aldrig tänkte på. När vi sedan stod inne i badrummet efter installation så överdriver jag INTE när jag säger att det lät som ett jetplan! Efter diverse justeringar och inköp av en ljuddämparenhet storlek deluxe, så är ljudnivån nere på nivåer jag ALDRIG skulle accepterat i vanliga fall - men från den nivå vi kom ifrån så kändes det fanimej knäpptyst. Av den anledningen ALONE kommer jag aldrig någonsin skaffa en enhet med egen motor. Det är fan bara hörselskadade epa-idioter som tycker att en PAX-fläkt är tyst. Min bror hade också installerat en likadan i samma veva som vi gjorde vår installation. Samma urusla db-nivå. Enda skillnaden på en PAX-fläkt och en hårfön är elkonsumtionen.

@koffeb, jag skulle inte kalla dig överkänslig. Kolla bara på ditt registreringsdatum och antal poster! 16 fucking poster sedan December 2004! Och då är 2 av dessa 16 poster skapade i denna tråd. Jag skulle kalla dig omtänksam.

Angående ämnet FTX. Jag funderar på att skaffa ett system via ventilation.se (soliduct). De har en paketlösning för oss som vill bygga ihop den själv, men specificerar inte närmare vad produkten är. Får man själv välja aggregat eller är man begränsad? Har ingen ork att ta kontakt med dem då de vill gå nästan hela vägen till köp innan man får något svar.

Jag funderar också på ifall jag ska ha två stycken flexit muto 100 i källaren (får ett pris på 4800kr st för dessa) och på så sätt hoppa över dragningen till källaren. Har 1,5 plan med kallvind. Skulle bli ett ganska litet ingrepp under dessa förutsättningar, men skulle det vara en smartare idé att dra ner två rör från den centrala enheten istället? I don't know.
Jag tror inte du ska jämföra en paxfläkt med ett riktigt ftx system. Det är inte konstigt att det låter. Jag tror att även ett billigare system skulle uppfattas som mycket bättre än paxfläkten.


Se till att beställ ritningar och flödesberäkningar. Det är guld värt. Jag betalade 5000:- om jag minns
rätt. Då får rätt dimensioner hela vägen.
Hur du ska dra rören Det omöjligt
Jag hade tur att de ställen på nedervåningen som skulle ha tillluft. Hade perfekt placerade kattvindar.
Min tanke är det är perfekt med ovanvåningen. Men det beror på hur det ser ut där?
tänk... lägg et en fråga här på forumet
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
K koffeb skrev:
Om man stänger av aggregatet och man hör skillnaden i huset så är det inte bra.
Du bör inte anta saker om andra personer som du inte vet med säkerhet.
Det är väl just de saker man inte vet med säkerhet som man överhuvudtaget KAN anta... De saker man vet om kan man ju inte anta?
Och då hela ditt inlägg enbart handlade om hur absolut viktigast ljudet är så kan man nog anta saker om ljudkänslighet.

J Jontha skrev:
Jag håller med dig till 3000%. När man sitter där och hör detta förbannade flåsande från fläkten så kommer man till slut få panik av att vara hemma. Vi installerade en PAX-fläkt i badrummet vid nybygge. Elektrikern sa att han själv hade en likadan hemma och att ljudet var något han aldrig tänkte på. När vi sedan stod inne i badrummet efter installation så överdriver jag INTE när jag säger att det lät som ett jetplan!
Att sen Jontha, som anser att en paxfläkt (UTAN att överdriva) låter som ett jetplan och att man KOMMER få panik av att vara hemma också kan antas vara en gnutta ljudkänslig är inte heller helt orimligt :)

Om man måste vara en hörselskadade epa-idiot för att tycka att exempelvis en Pax Calima är hyfsat tyst (17-20 dB(A) på 3m så skulle jag säga att antagandet stärks något.


Men men, anser väl dock att ljudnivån är ganska viktig också. Jag är också lite ljudkänslig för fel sorts ljud, dock mer låga frekvenser. Däremot så tror jag inte att de som INTE störs av ljudet är idioter, stora delar av världen har en AC blåsandes i sovrummet stora delar av året utan att drabbas av större psykiska problem.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Funderar på uppgradering till FTX hemma. Efter att ha surfat runt en del fastnade jag för FTX-aggregat med motströmsvärmeväxlare - det låter smart, men nämns inte som alternativ i artikeln. Finns någon för mig icke uppenbar nackdel med dessa?
Jag kikade på aggregat från REC indovent, såsom detta: https://www.rec-indovent.se/produkter/temovex-luftbehandlingsaggregat/recom-4/
 
Något man också kan göra är att ta en störrre ftxmed högre kapacitet. Det bidrar till att motorn inte behöver jobba lika hårt. Underdimensionerad ftx kan ge högre ljud.Jag tog också en större med marginal för att möjliggöra ev framtida utbyggnad.

Få snäva krökar av ventrören är också bra att jobba mot för att minska alstrande av ljud.

Sen ser jag inte något om priser på filter. Den maskin vi har kostar filtret 1200kr/st och det är rekommenderat att byta 2ggr/år.

Vi har tryckt in ftx i en 100 år gammal kåk.vi har jobbat med tätningslister i år. Det kostade också en rejäl slant att jobba in dolda dragningar.

Capris: 40k för ftx och 90k för arbetet. Kostnad är ju förstås väldigt individuellt.
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
B bollen skrev:
Funderar på uppgradering till FTX hemma. Efter att ha surfat runt en del fastnade jag för FTX-aggregat med motströmsvärmeväxlare - det låter smart, men nämns inte som alternativ i artikeln.
Jodå, de skriver om plattvärmeväxlare. En motströmsvärmeväxlare är en typ av plattvärmeväxlare.
 
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Angående ämnet FTX. Jag funderar på att skaffa ett system via ventilation.se (soliduct). De har en paketlösning för oss som vill bygga ihop den själv, men specificerar inte närmare vad produkten är. Får man själv välja aggregat eller är man begränsad? Har ingen ork att ta kontakt med dem då de vill gå nästan hela vägen till köp innan man får något svar.
Jag körde Soliduct / Ventilation.se när jag installerade ventilation förra året. Jag angav lite funktionskrav (bland annat nätverksanslutning/modbus) i första kontakten och de valde ett aggregat som mötte behovet (Heru 160s EC).

Har dokumenterat hela bygget i tråden, men kan väl kortfattat säga att Soliduct gjorde mitt liv väsentligt enklare och jag hade tveklöst valt samma paket igen. De försåg mig med tydliga ritningar i 3D och 2D, alla beräkningar som behövdes för bygglov och OVK. Jag kunde förse Soliduct med en bra konstruktionsritning på huset och det lär ju bidragit till att göra deras jobb smidigt.

De hade kunnig support som hjälpte till (snabbt!) när jag behövde göra avsteg, och i nästan alla fall där jag övervägde att göra avsteg upptäckte jag snart efteråt att Soliduct dragning var mer genomtänkt och en bättre väg att gå ändå. Kvinnan som ritade mitt system var också den som svarade på alla mina frågor, ibland på telefon, och hon hade stenkoll.

Det är mycket prat om oljud i tråden men sånt är ju inte nyheter för en ventfirma. Soliduct ritade våra stammar 200mm, flexdämpare vid varje don och aggregatet är dimensionerat så att fläktarna går på 40% effekt i standardläge. Kort sagt, de dimensionerar klokt och anläggningen är väldigt tyst.
 
  • Gilla
Hylman och 9 till
  • Laddar…
Jag har gjort samma resa. Jag kommer inte ihåg vad företaget hette
Men är väldigt nöjd. Enklast att låta dessa leverera allt material. Sen.fick jag fortsatt rabatt för alla kompletteringar. Det var en dragning som inte fungerade på plats men var inritad. Men man kan inte träffa rätt varje gång
 
När det gäller filter finns ingen anledning att köpa original filter.
Jag insåg det när man på jobbet väljer någon utav de större leverantörerna. jag jobbar som fastighetsskötare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.