13th Marine 13th Marine skrev:
Fast du sätter baffeln på den redan värmda sidan, annars tappar FTX-aggregatet funktion.
Förstår inte vad du menar med att skicka vatten från golvvärmen.
Ja, baffeln på tycker jag ska sitta på tilluften, efter värmaren.
Med golvvärme menar jag vatten ca30grader. Alltså låg temp och hög COP.

Ju mer värmeavgivning man kan få desto lägre vattentemp kan användas vilket ger högre COP.

FTX kanske värmer uteluften från -10 till 0 grader. Sen träffar luften 30grader vatten i baffeln och värms till +10.
Tänk dock på frysrisk med denna typ. Om cirkpumpen skulle stanna.
 
  • Gilla
Hjnilsson
  • Laddar…
T Tillbyggare 165 skrev:
Ja, baffeln på tycker jag ska sitta på tilluften, efter värmaren.
Med golvvärme menar jag vatten ca30grader. Alltså låg temp och hög COP.

Ju mer värmeavgivning man kan få desto lägre vattentemp kan användas vilket ger högre COP.

FTX kanske värmer uteluften från -10 till 0 grader. Sen träffar luften 30grader vatten i baffeln och värms till +10.
Tänk dock på frysrisk med denna typ. Om cirkpumpen skulle stanna.
Då förstår jag.

Nja, med en verkningsgrad på 80% bör du få 14grader på tilluften med 20grader inne och -10 ute.

Samtidigt så svarade du på ett inlägg som handlade om att värma hela huset med luft från ett FTX-aggregat. Då behöver du ha betydligt varmare luft in än 20 grader.
 
  • Gilla
Tillbyggare 165
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då förstår jag.

Nja, med en verkningsgrad på 80% bör du få 14grader på tilluften med 20grader inne och -10 ute.

Samtidigt så svarade du på ett inlägg som handlade om att värma hela huset med luft från ett FTX-aggregat. Då behöver du ha betydligt varmare luft in än 20 grader.
Om du hittar en FTX som kan värma 24grader så rekommenderar jag att köpa.
13th Marine 13th Marine skrev:
Då förstår jag.

Nja, med en verkningsgrad på 80% bör du få 14grader på tilluften med 20grader inne och -10 ute.

Samtidigt så svarade du på ett inlägg som handlade om att värma hela huset med luft från ett FTX-aggregat. Då behöver du ha betydligt varmare luft in än 20 grader.
Om du hittar en FTX som värmer 24grader så rekommenderar jag att köpa.
 
T Tillbyggare 165 skrev:
Om du hittar en FTX som kan värma 24grader så rekommenderar jag att köpa.

Om du hittar en FTX som värmer 24grader så rekommenderar jag att köpa.
80% ska vara en normal verkningsgrad idag, 20-(-10) = 30, 80% av 30 är 24 😉
 
  • Gilla
Tillbyggare 165
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det skulle motsvara 5400kWh på ett år.
Ja, 5400 kWh värme. Men om du tillverkar den värmen med en värmepump sparar du ju el som bara är typ 1/3 av detta, dvs 1800 kWh.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Ja, 5400 kWh värme. Men om du tillverkar den värmen med en värmepump sparar du ju el som bara är typ 1/3 av detta, dvs 1800 kWh.
Tack! Tyckte väl det lät lite mycket!
 
  • Gilla
Tillbyggare 165
  • Laddar…
För ett antal år sedan var jag i kontakt med ett företag som hade som koncept att man skickade dit ritning på huset, dom ritade in FTX där och det kostade X antal tusenlappar, om man sedan köpte grejerna från dom behövde man inte betala för ritningen, det lät ju bra.

Men det jag skulle komma till var att enligt deras beräkningar var grejerna "intjänade" på 3-4 år i energibesparing, och detta var med dåtidens elpriser (2015-16 ?)

Nu hittar jag inte uträkningen eller priset jag skulle fått på systemet men läser man om besparingen här ovan verkar det ju löna sej betydligt sämre.

..Mitt hus är värmt med luft-luft LVP i bodelen, och direktverkande el i garage/tvättstuga/förråd.
 
F
GlennB GlennB skrev:
För ett antal år sedan var jag i kontakt med ett företag som hade som koncept att man skickade dit ritning på huset, dom ritade in FTX där och det kostade X antal tusenlappar, om man sedan köpte grejerna från dom behövde man inte betala för ritningen, det lät ju bra.

Men det jag skulle komma till var att enligt deras beräkningar var grejerna "intjänade" på 3-4 år i energibesparing, och detta var med dåtidens elpriser (2015-16 ?)

Nu hittar jag inte uträkningen eller priset jag skulle fått på systemet men läser man om besparingen här ovan verkar det ju löna sej betydligt sämre.

..Mitt hus är värmt med luft-luft LVP i bodelen, och direktverkande el i garage/tvättstuga/förråd.
Det beror naturligtvis på hur välisolerat huset är, vad man har för vetilationslösning som man byter bort samt framför allt vad man har för uppvärmning och COP på den. Har man direktverkande el så blir besparingen säker 3ggr större än om man har tex bergvärme.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar hur fel jag räknar. 🤔

Tanken är att ventilera ur 100l/s ur vårt hus, det motsvarar 0.1m3 eller 0.12kg/s. 0.12kg/s innebär 86W per sekund och grad man ventilerar ur.
Årsmedeltemperatur är 11grader i Malmö, och man ventilerar då bort 9grader.
9grader innebär att man ventilerar ur 774W vilket man med ett FTX-system återvinner ca 80% eller 622W.

Det skulle motsvara 5400kWh på ett år.
Du har två stora felkällor i den beräkningen:
  • Gränsen för när du behöver värma huset går inte vid 20 grader utomhustemperatur. Du har solinstrålning, personvärme och spillvärme från hushållsmaskiner som gör att gränsen kan ligga en bra bit lägre beroende på hur välisolerat huset är.
  • Producerar din FTX elektricitet en varm sommardag med +27 grader? I annat fall blir det fel att räkna på medelvärdet av utetemperaturen.
 
B Bigfoot skrev:
Du har två stora felkällor i den beräkningen:
  • Gränsen för när du behöver värma huset går inte vid 20 grader utomhustemperatur. Du har solinstrålning, personvärme och spillvärme från hushållsmaskiner som gör att gränsen kan ligga en bra bit lägre beroende på hur välisolerat huset är.
  • Producerar din FTX elektricitet en varm sommardag med +27 grader? I annat fall blir det fel att räkna på medelvärdet av utetemperaturen.
Det är givetvis korrekt.
Funderade också på det och hittade gradtimmar som nog är bättre att kika på, vilka verkar svårfunna då SMHI tar betalt för det, om jag antar att dragdagar är "samma sak" har Malmö ca 62000gradtimmar vilket ger mig 5330kWh värme som ventileras ut.
 
B Bigfoot skrev:
Du har två stora felkällor i den beräkningen:
  • Gränsen för när du behöver värma huset går inte vid 20 grader utomhustemperatur. Du har solinstrålning, personvärme och spillvärme från hushållsmaskiner som gör att gränsen kan ligga en bra bit lägre beroende på hur välisolerat huset är.
  • Producerar din FTX elektricitet en varm sommardag med +27 grader? I annat fall blir det fel att räkna på medelvärdet av utetemperaturen.
Tyvärr är flesta system styrda enbart av temperatur. Många styrs dock av en kombination mellan inne och ute temperatur.
 
  • Gilla
AcuraJan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är givetvis korrekt.
Funderade också på det och hittade gradtimmar som nog är bättre att kika på, vilka verkar svårfunna då SMHI tar betalt för det, om jag antar att dragdagar är "samma sak" har Malmö ca 62000gradtimmar vilket ger mig 5330kWh värme som ventileras ut.
Här är en tabell över gradtimmar okorrigerat för sol och gratisvärme. (Den går bara till åtta grader vilket också anges som medeltemperaturen för Malmö. Det kommer från en gammal bok, innan någon började fundera på global uppvärmning.)
Tabell med siffror, visar troligen temperaturmätningar eller statistik sorterade efter temperaturintervaller och dagar eller månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma sak, men korrigerat för "normal" solinstrålning:
Tabell som visar samband mellan temperatur och uppmätta värden, möjligtvis energiförbrukning för värmeanläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vi höftar till med att "gratisvärmen" från personer och apparater bidrar med fem grader så får vi kolla på +15 grader och får då 66500. Så värdet 62000 som du hittat verkar vara ett rimligt värde för ett "normalt" hus i Malmö
 
T
J Jontha skrev:
Jag funderar också på ifall jag ska ha två stycken flexit muto 100 i källaren (får ett pris på 4800kr st för dessa) och på så sätt hoppa över dragningen till källaren. Har 1,5 plan med kallvind. Skulle bli ett ganska litet ingrepp under dessa förutsättningar, men skulle det vara en smartare idé att dra ner två rör från den centrala enheten istället? I don't know.
Har du möjlighet så dra stammar för till- och frånluft till källare så har du ett ventilationssystem att underhålla. Kanske har du någon klädkammare, skåp eller liknade på markplan att dra kanaler i. Jag har nyligen installerat FTX i 1,5-planshus med källare där aggregatet står på vinden. Frånluft genom klädkammare och tilluft i hörnet av vardagsrummet som jag klär in i gips.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Jag körde Soliduct / Ventilation.se när jag installerade ventilation förra året. Jag angav lite funktionskrav (bland annat nätverksanslutning/modbus) i första kontakten och de valde ett aggregat som mötte behovet (Heru 160s EC).

Har dokumenterat hela bygget i tråden, men kan väl kortfattat säga att Soliduct gjorde mitt liv väsentligt enklare och jag hade tveklöst valt samma paket igen. De försåg mig med tydliga ritningar i 3D och 2D, alla beräkningar som behövdes för bygglov och OVK. Jag kunde förse Soliduct med en bra konstruktionsritning på huset och det lär ju bidragit till att göra deras jobb smidigt.

De hade kunnig support som hjälpte till (snabbt!) när jag behövde göra avsteg, och i nästan alla fall där jag övervägde att göra avsteg upptäckte jag snart efteråt att Soliduct dragning var mer genomtänkt och en bättre väg att gå ändå. Kvinnan som ritade mitt system var också den som svarade på alla mina frågor, ibland på telefon, och hon hade stenkoll.

Det är mycket prat om oljud i tråden men sånt är ju inte nyheter för en ventfirma. Soliduct ritade våra stammar 200mm, flexdämpare vid varje don och aggregatet är dimensionerat så att fläktarna går på 40% effekt i standardläge. Kort sagt, de dimensionerar klokt och anläggningen är väldigt tyst.
Kvinna som ritat din installation??? En sådan sak skulle jag aldrig köpa!!
Skämt åsido, vilken otroligt bra tråd du gjort. Väldigt bra närvaro och kontakt med läsarna. Jag läste varenda inlägg. Uppskattar ödmjukheten. Extra pluspoäng för bilder på sambo så man får möjlighet att fantisera lite om vad som kan ha skett under dagarna som kändes extra bra!

Just nu är jag heltänd på att köpa ftx. Soliduct har lagt sina system i fyndhörnan, så ett 125kvm går för cirka 52tkr mot 62tkr. Good deal?
Har några frågor som kanske är lite korkade, men lika bra att ställa dem här och bara förlora ansiktet med sitt virtuella jag än att få dingla på öppet torg med nån skitnödig försäljare som skrattar gott åt ens tillkortakommanden.

När de skriver 125kvm så menar man den yta ett plan tar upp? Jag har 1,5 plans med källare och kallvind, precis som du. Skulle det då inte vara 92kvm man räknar, eller måste jag dubbla detta om man tar med källaren??

Jag har möjlighet att köpa flexit muto 100 för 4800kr nya, mot ca 7-8tkr i handeln. Jag ser dock svarta moln över himlen vad gäller ljudet och kommer inte att överväga dessa skitlösningar på första våningsplan. Källaren däremot skulle jag kunna tänka mig att stoppa in ett par. Fi nu det någon anledning att göra det ifall jag skaffar en helhetslösning? Tänker ifall man sparar pengar genom att bara dra på övervåning? Har inte så värst många platser att föra ner ett spirorör och blir aningen nervös inför en box i rummet där ljud/luft ska transporteras. Jag har tänkt plocka bort murstocken, så där finns iaf en klockren nergång. Rören kan i så fall gå genom väggar på källarvåning. Men som sagt, det ska vägas mot det jobbet vs flexit muto 100 osv.

Känner mig lite lätt skitnödig när jag läser om er friska luft i sovrummet på morgonen. Det är så helvetes tätt i detta hus efter förra ägarens fönsterbyte att man skulle kunna kvävas om man stannade inne en dag. Brukar springa omkring och öppna fönster hela dagarna för att lufta huset. Det blir dock ett problem mot sommaren med allergiska barn. Hoppas det går att köpa sig ett bättre liv genom soliducts produkter.
 
T Tubie skrev:
Har du möjlighet så dra stammar för till- och frånluft till källare så har du ett ventilationssystem att underhålla. Kanske har du någon klädkammare, skåp eller liknade på markplan att dra kanaler i. Jag har nyligen installerat FTX i 1,5-planshus med källare där aggregatet står på vinden. Frånluft genom klädkammare och tilluft i hörnet av vardagsrummet som jag klär in i gips.
Jag har ju ett bra ställe i tvättstugan att dra ner ventilation och där ska det väl först och främst vara frånluft. Men sen är det sämre med områden. Garderoberna går ju inte att använda, där har man ju fullt med lådor och nätkorgar. I så fall vlir det en lättare utbyggnad i hörnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.