Vi ska snart ta leverans av ett FTX kit från Soliduct, så jag tänkte börja dokumentera vår installation här.

Huset är en tegelvilla från 1970, betongbjälklag, 111kvm + 111kvm källare, självdragsventilation och luft-vatten värmepump, på Gotland. Det är vårt första hus. Vi köpte från ett dödsbo och flyttade in förra hösten. Insåg snabbt att förstaplan helt saknade friskluftsventiler. I praktiken ventilerar vi "övervåningen" med friskluft från källartrappan och det når inga sovrum. Lukt från matlagning, även med spisfläkten igång, hänger kvar 8-10 timmar. :D

Istället för att göra hål i ytterväggarna och dra in buller och skit från gatan, så väljer vi att göra en modern ventilationslösning med värmeåtervinning. Så här ser ritningen ut just nu:
Ritningar av bottenvåning och källarplan i ett hus med markerade installationer för VVS och el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgglad CAD-ritning av en luftbehandlingsanläggning med mått och tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Placeringen av aggregatet nära sovrummen är inte optimal men vi vill ha friskluftsintaget på norrsidan för svalka på sommaren. Jag tror och hoppas att en vibrationsdämpande platform + lösullen innebär att vi slipper höra själva aggregatet.

På tall om lösull! Utöver ventilationen så tänkte vi passa på att tilläggsisolera vinden och göra lite el- och installationsjobb när vi ändå håller på där uppe. Det här är planen för sommarlovet:

- riva golvet som ligger där uppe idag
- suga ut allt kutterspån
- dra fram takdosor och häng taklampor i alla rum (vi har bara lamputtag i ytterväggarna)
- bygga boxar för takhögtalare i vardagsrummet (Atmos)
- lägga rör / fiska nätverkskablar, om vi kommer åt innerväggarna uppifrån
- lägga ny ångbroms (planen)
- bygga plattform för FTX-aggregatet
- ta bort alla gamla självdragskanaler samt dra om imkanalen så den går ut via murstocken
- borra hål till källaren för tilluftsrören
- dra nya ventilationsrören
- byta till isolerad vindslucka med trappa (alternativen) (beställning gjord)
- bygga ny, högre, landgång (planen)
- sprutisolera med cellulosa (Hunton Nativo)
- 2023-06: installerat LLVP för kyla

Igår påbörjade jag arbetet med att öppna upp för sugbilen.

Trägolv på vinden i hus med synliga takbjälkar och öppning för vindstrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tanke på virkespriserna så försöker jag rädda brädorna för att återanvända dem till nya landgången sen.
En hammare hålls i handen på vänstra sidan och spikar i trägolvet till höger med synlig kutterspån på vinden under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tar lite tid, men jag fick gjort ~halva utrymmet igår kväll. Ska försöka ta resten idag.
Renoveringsarbete på vind med kutterspån, träreglar och några verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målsnören:
2022-09-07: aggregatet är igång!
2022-09-12: OVK godkänd och injustering gjord!
2022-09-15: ~58cm träfiberisolering lagd!

Kostnader:
Kalkylblad som visar kostnader uppdelade i kategorier för FTX, tilläggsisolering och hemmabio/nätverk/belysning.

Energiförbrukning före & efter:
2023-02-08:
-37% för Oktober - Januari!

Stapeldiagram visar månatlig elförbrukning i kWh för oktober till januari, jämförelse mellan 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
KXG och 25 till
  • Laddar…
Kul sitter själv och funderar på om man ska installera FTX.
 
  • Gilla
Pajen121 och 2 till
  • Laddar…
F
Är det bara sågspån som isolering i ett hus från 1970?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
spännande, är själv gotlänning med ett 70-tals hus som jag köpte förra sommaren. Har även dessa funderingar på att skaffa FTX :) Blir att följa..
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Härligt!! Jag har själv precis installerat FTX i mitt 70-tals hus med källare. Riktigt kul faktiskt och med bra resultat hittills, man känner skillnad direkt när man haft självdrag innan.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Vi ska snart ta leverans av ett FTX kit från Soliduct, så jag tänkte börja dokumentera vår installation här.

Huset är en tegelvilla från 1970, betongbjälklag, 111kvm + 111kvm källare, självdragsventilation och luft-vatten värmepump, på Gotland. Det är vårt första hus. Vi köpte från ett dödsbo och flyttade in förra hösten. Insåg snabbt att förstaplan helt saknade friskluftsventiler. I praktiken ventilerar vi "övervåningen" med friskluft från källartrappan och det når inga sovrum. Lukt från matlagning, även med spisfläkten igång, hänger kvar 8-10 timmar. :D

Istället för att göra hål i ytterväggarna och dra in buller och skit från gatan, så väljer vi att göra en modern ventilationslösning med värmeåtervinning. Så här ser ritningen ut just nu:

Placeringen av aggregatet nära sovrummen är inte optimal men vi vill ha friskluftsintaget på norrsidan för svalka på sommaren. Jag tror och hoppas att en vibrationsdämpande platform + lösullen innebär att vi slipper höra själva aggregatet.

På tall om lösull! Utöver ventilationen så tänkte vi passa på att tilläggsisolera vinden och göra lite el- och installationsjobb när vi ändå håller på där uppe. Det här är planen för sommarlovet:

- riva golvet som ligger där uppe idag
- suga ut allt kutterspån
- dra fram takdosor i alla rum där det saknas (här är mest lamputtag i ytterväggarna)
- bygga boxar för takhögtalare i vardagsrummet (Atmos)
- (förhoppningsvis: lägga rör / fiska nätverkskablar, om vi kommer åt innerväggarna uppifrån)
- bytta till isolerad vindslucka med trappa
- bättra på ångspärren
- bygga ny, högre, landgång
- bygga plattform för FTX-aggregatet
- ta bort alla gamla självdragskanaler samt dra om imkanalen så den går ut via murstocken
- dra nya ventilationsrören
- sprutisolera med glasull

Igår påbörjade jag arbetet med att öppna upp för sugbilen.

[bild]

Med tanke på virkespriserna så försöker jag rädda brädorna för att återanvända dem till nya landgången sen.
[bild]

Det tar lite tid, men jag fick gjort ~halva utrymmet idag. Ska försöka ta resten imorgon.
[bild]
Hej. Vad går det hela på, bortsett från arbetskraften?
 
Följer med spänning då vi själva fått rekommendationen att installera FTX. Dock har tidigare ägaren redan förberett med rör från vinden ut i huset men ändå har vi fått pris på 120.000 kr vilket känns dyrt!? Vad har ni andra fått för offerter eller betalat?

Vänligen,
Christoffer
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Jag gjorde allting själv med en vän och jag snålade inte på något. Köpte ett Acetec A200S aggregat för 27000kr sen allt annat material landade på ca 22000kr med många ljuddämpare osv. Alla rör på vinden isolerade vi med 100mm isolering och det kostade ca 8000kr. Vårat hus är på ca 200kvm (enplans med källare). Ventilationsritningar, bygganmälan till kommunen och OVK betalade jag ca 8000kr för. Vi är helnöjda, stor skillnad på luftkvaliteten inomhus.
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Hej. Vad går det hela på, bortsett från arbetskraften?
Planering + konstruktionsritning + aggregat (Heru 160 EC) och installationskit går på 65 400kr hos Soliduct. De erbjuder i princip ett fast takpris.

Vi lägger också några tusen extra för att få med ny imkanal, lite isoleringsstrumpor och sådär. (jag vet inte ännu hur djupt jag kan lägga rören i lösullen, så en strumpisolering känns som en bra helgardering).

Kostnader för att suga ur spån och blåsa in ny isolering räknar jag separat. :)
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Intresserad av suga spån + ny isolering biten, vad går det loss på? Både offert och faktisk kostnad sen vore uppskattat :)
 
ulfben ulfben skrev:
Vi ska snart ta leverans av ett FTX kit från Soliduct, så jag tänkte börja dokumentera vår installation här.

Huset är en tegelvilla från 1970, betongbjälklag, 111kvm + 111kvm källare, självdragsventilation och luft-vatten värmepump, på Gotland. Det är vårt första hus. Vi köpte från ett dödsbo och flyttade in förra hösten. Insåg snabbt att förstaplan helt saknade friskluftsventiler. I praktiken ventilerar vi "övervåningen" med friskluft från källartrappan och det når inga sovrum. Lukt från matlagning, även med spisfläkten igång, hänger kvar 8-10 timmar. :D

Istället för att göra hål i ytterväggarna och dra in buller och skit från gatan, så väljer vi att göra en modern ventilationslösning med värmeåtervinning. Så här ser ritningen ut just nu:

Placeringen av aggregatet nära sovrummen är inte optimal men vi vill ha friskluftsintaget på norrsidan för svalka på sommaren. Jag tror och hoppas att en vibrationsdämpande platform + lösullen innebär att vi slipper höra själva aggregatet.

På tall om lösull! Utöver ventilationen så tänkte vi passa på att tilläggsisolera vinden och göra lite el- och installationsjobb när vi ändå håller på där uppe. Det här är planen för sommarlovet:

- riva golvet som ligger där uppe idag
- suga ut allt kutterspån
- dra fram takdosor i alla rum där det saknas (här är mest lamputtag i ytterväggarna)
- bygga boxar för takhögtalare i vardagsrummet (Atmos)
- (förhoppningsvis: lägga rör / fiska nätverkskablar, om vi kommer åt innerväggarna uppifrån)
- bytta till isolerad vindslucka med trappa
- bättra på ångspärren
- bygga ny, högre, landgång
- bygga plattform för FTX-aggregatet
- ta bort alla gamla självdragskanaler samt dra om imkanalen så den går ut via murstocken
- dra nya ventilationsrören
- sprutisolera med glasull

Igår påbörjade jag arbetet med att öppna upp för sugbilen.

[bild]

Med tanke på virkespriserna så försöker jag rädda brädorna för att återanvända dem till nya landgången sen.
[bild]

Det tar lite tid, men jag fick gjort ~halva utrymmet idag. Ska försöka ta resten imorgon.
[bild]
Hej har gjort en liknande resa för drygt 15 år sen , installerade en HERU 75 i ett 70 tals hus ….aggregatet satte jag mitt på vinden ovanför ett sovrum…ångrar i efterhand att jag inte satte det ovanför köket eller ännu bättre i källaren, det blev ett stomljud i takstolarna , jag försökte få bort det först med tjock gummiduk , men det hjälpte inte mycket , sedan lade jag en markskiva (frigolit) och det blev lite bättre, monterade även på ljuddämpare på kanalen och tänkte sätta en bit slang till aggregatet för att få bort ljudet i kanalen. Men det störde mindre . Nästa misstag jag gjorde var att kanalen längst bort var även norra hörnet och det blir väldigt kallt i det rummet på vintern (bor i norra Dalarna) så jag borde monterat en eftervärmare till eller dragit kanalerna annorlunda. Tanken var också att jag skulle dra ner och dra intaget en bit i marken för att få förvärme på vintern och kyla på sommaren men det blev för mycket jobb . Men hur som helst blev klimatet i huset mycket bättre efter installationen …förutom i norra rummet då men elementet i det rummet skall dimensioneras om alternativt ändra flödet (enrörsystem)
 
  • Gilla
Roxmo och 5 till
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Intresserad av suga spån + ny isolering biten, vad går det loss på? Både offert och faktisk kostnad sen vore uppskattat :)
~22-27 kubik spån, uppskattad kostnad 17 000kr. Måste köras till Roma för att deponera så beroende på hur väl spånen komprimerar i sugbilen så kan det bli många och långa körningar innan allt kommit iväg. (jag jade ju helst donerat till fjärrvärmeverket en kilometer bort, men de vill inte ha det.)

500mm lösull + isolerskivor mot luftspalten, 36 400kr (offert).


Uppdatering 220616: spånsugningen gick på 22 108kr totalt.
  • Sugbil, 8 timmar, 8000kr
  • Manstimmar, 16 timmar, 5600kr
  • Tippavgifter, 3.72 ton, 5766kr
  • Moms: 4841kr
  • ROT-avdrag: 2100kr
Det blev alltså 30% dyrare att tömma vinden än planerat. GISABs tidsuppskattningen var 100% korrekt, men jag hade missat att tippavgifterna inte var inräknade i kostnadsuppskattningen de gav mig (och definitivt inte hur dyrt det är att tippa brännbart!).

Tråkiga pengar, men å andra sidan så gjorde de ett bra jobb och jag hade nog aldrig blivit klar om jag försökt att tömma själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peo Val och 1 till
  • Laddar…
Vilket roligt projekt du har framför dig! Jag satte in FTX i vårt 40-talshus och njuter av bra luft året runt. Värt varenda krona.

Jag har aggregatet (Systemair VSR 300) i en "gunga" som är hängande i takstolarna. Aggregatet står sedan på gummifötter. Men trots att det är rakt ovanför sovrummet är aggregatet är inte hörbart från sovrummet. Det enda som inte blev bra var att jag hade dragit frånluftskanaler för 15 år sedan (och haft vägg-/fönstrventiler) och då var några kanaler lite snåla (100 mm) i dimensionen vilket ger lite susande i donen. Med 125 funkar det bättre även om jag borde haft 160 mm för ljudlös luft.

Du har redan insett att det är fint att passa på med installationer när man ändå har fri tillgång till vinden. Gott om kabel för nätverk och jag hoppas du kan komma ner med dem på en bra plats för mediecentralen.

Jag blåste in ekofiber några år innan installationen av FTX så det blev isolering av rören, vilket både blev krångligt och dyrt. Men kan rekommendera ekofiber (cellulosa) i stället för glasull eftersom den tar upp och avger fukt naturligt. Glasullen hjälper inte till med det.

Lycka till och håll oss uppdaterade :)
 
  • Gilla
freddan_80 och 5 till
  • Laddar…
Glöm inte att förbereda för nätverk i innertak. Trådbundna accesspunkter (t.ex. Unifi) är ett jättesmidigt sätt att få bra internet i hela huset.
 
  • Gilla
Janneigen och 2 till
  • Laddar…
Härligt
Följer med intresse och har gjort utrymme för ev. framtida installation i 70-talshus....☝
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.