Östberg kräver att du använder deras originalfilter för att garantitiden ska gälla.
 
  • Wow
Jockebanan
  • Laddar…
Finns det någon leverantör som säljer ett kombinerad ventilations och uppvärmningssystem? Alltså FTX kombinerat med luftburen värme för uppvärmning av rummen?
 
E Einh skrev:
Finns det någon leverantör som säljer ett kombinerad ventilations och uppvärmningssystem? Alltså FTX kombinerat med luftburen värme för uppvärmning av rummen?
Problemet är att det är svårt att få tillräckligt med värme i ett sånt system, luft är en dålig bärare av värme.

Men ett normalt FTX-system kan man koppla en extern värmebaffel till som ser till att man skickar varm luft i rummen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är att det är svårt att få tillräckligt med värme i ett sånt system, luft är en dålig bärare av värme.

Men ett normalt FTX-system kan man koppla en extern värmebaffel till som ser till att man skickar varm luft i rummen.
Ok men vad har de för grejor i USA och Kanada då? Där är luftburen värme vanligare än vattenburen värme. De verkar ju klara att hålla sina hus varma trots hårda vintrar. Wikipedia har en bra sida om detta uppvärmningssystem:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Forced-air
 
E Einh skrev:
Ok men vad har de för grejor i USA och Kanada då? Där är luftburen värme vanligare än vattenburen värme. De verkar ju klara att hålla sina hus varma trots hårda vintrar. Wikipedia har en bra sida om detta uppvärmningssystem:

[länk]
Antar att det handlar om större flöden, set ut att vara i kombination med återluft.

Du behöver större flöde (tänk på en luftluftvärmepump, den blåser väldigt mycket mer luft än vad normal ventilation behöver). Och så återleder du luften för att inte behöva värma ny luft hela tiden, det innebär också att all dålig luft sprids i huset.

Det går givetvis att kombinera med FTX om man vill, men då behöver du antigen återluft eller ett väldigt stort aggregat, samt att kanalerna blir mycket större.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Om besparingen blir så pass liten som 3000 kwh/år är det svårt att räkna hem investeringen då ett lufbehandlingsaggregat har en begränsad livslängd.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om besparingen blir så pass liten som 3000 kwh/år är det svårt att räkna hem investeringen då ett lufbehandlingsaggregat har en begränsad livslängd.
Min investering i ftx hade inte så mycket med värmen att göra. Utan med luften. Tack vare värmeåtervinningen så håller jag bättre temperatur på tilluften.
Vill minnas att jag förvisso nämnde till frugan om värme ekonomi....

Kort hållbarhet? Det gället även våra värmepumpar
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Det handlar ju inte bara om besparingar, det handlar om komfort och levnadsmiljö.

En frånluftsfläkt är ju inte gratis heller.

Med en besparing på 3000kWh om året så kan man byta ett Heru 160 var 10e år och gå plus minus noll.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det handlar ju inte bara om besparingar, det handlar om komfort och levnadsmiljö.

En frånluftsfläkt är ju inte gratis heller.

Med en besparing på 3000kWh om året så kan man byta ett Heru 160 var 10e år och gå plus minus noll.
Nästan gratis iaf :) Och så har man ju inga filterbyten som kostar.

Blev lite förvånad att man inte sparar mer med FTX men förmodligen ventilerar man också huset bättre med den lösningen.

Ingen stort problem i Sverige men i många länder har man extremt dålig uteluft och då är FT(X) en förutsättning för att kunna få bra luft inne.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det handlar ju inte bara om besparingar, det handlar om komfort och levnadsmiljö.

En frånluftsfläkt är ju inte gratis heller.

Med en besparing på 3000kWh om året så kan man byta ett Heru 160 var 10e år och gå plus minus noll.
Jag har aldrig nämnt ftx och spara pengar. Jag har nämnt det för luftkvalitetens skull
Det är här på forumet som mötte att man skulle spara pengar. Det var efter att jag redan hade investerat i ftx
 
Men ändock, det behövs en fläkt som kostar några tusenlappar, du behöver tilluftsdon i varje rum.

Jag skulle tro att man räknar med motsvarande hus utan värmeåtervinning.

Vi har idag ett hus utan fungerande ventilation, byggdes med självdrag och oljepanna, idag är oljepannan borta sedan länge, och självdrag är inget drag som jag brukar säga.
Kommer installera FTX, halva jobbet är ju redan gjort om man skulle gå på ett F-system, jag slipper kall luft som dras in, kommer kunna få in gott om frisk luft i huset, och så slipper jag ha öppningar i varje rum som kommer släppa in ljud från 70-vägen utanför.
 
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
K koffeb skrev:
Se till att ha större rör och don, minst 160 mm.
Man behöver ha spridningsbild och injusteringsområde i åtanke också. Det är inte så många don som är lämpliga för t.ex. ett litet sovrum som har så grov anslutning.
 
Undrar hur fel jag räknar. 🤔

Tanken är att ventilera ur 100l/s ur vårt hus, det motsvarar 0.1m3 eller 0.12kg/s. 0.12kg/s innebär 86W per sekund och grad man ventilerar ur.
Årsmedeltemperatur är 11grader i Malmö, och man ventilerar då bort 9grader.
9grader innebär att man ventilerar ur 774W vilket man med ett FTX-system återvinner ca 80% eller 622W.

Det skulle motsvara 5400kWh på ett år.
 
  • Gilla
Roger Magnusson2 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är att det är svårt att få tillräckligt med värme i ett sånt system, luft är en dålig bärare av värme.

Men ett normalt FTX-system kan man koppla en extern värmebaffel till som ser till att man skickar varm luft i rummen.
Jo, men värmen som avges kan bli väldigt billig eftersom ’baffeln’ skulle värma relativt kall luft. Att skicka vatten från golvvärme till baffeln skulle göra mycket nytta.
Jämfört med att värma innomhusluft som redan är varm.
 
T Tillbyggare 165 skrev:
Jo, men värmen som avges kan bli väldigt billig eftersom ’baffeln’ skulle värma relativt kall luft. Att skicka vatten från golvvärme till baffeln skulle göra mycket nytta.
Jämfört med att värma innomhusluft som redan är varm.
Fast du sätter baffeln på den redan värmda sidan, annars tappar FTX-aggregatet funktion.
Förstår inte vad du menar med att skicka vatten från golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.