T
J Jontha skrev:
Jag har ju ett bra ställe i tvättstugan att dra ner ventilation och där ska det väl först och främst vara frånluft. Men sen är det sämre med områden. Garderoberna går ju inte att använda, där har man ju fullt med lådor och nätkorgar. I så fall vlir det en lättare utbyggnad i hörnen?
Precis så! Schakt i hörnen funkar om du inte hittar ett bättre ställe. Läser att du har skorsten men kan nog bli besvärligt att dra rör i de kanalerna, flexrör eventuellt. De mest besvärliga i mitt bygge var snedtaket, har klena takstolar (hus från 50) så inte mycket plats för spirorör för att gå från vind till kattvind.
 
T
J Jontha skrev:
Har inte så värst många platser att föra ner ett spirorör och blir aningen nervös inför en box i rummet där ljud/luft ska transporteras.
Sitter just nu bredvid mitt 125 mm tilluftsrör som jag ännu inte klätt in med gips. Låter ingenting! Så länge du dimensionerar väl så blir systemet väldigt tyst.
 
J Jontha skrev:
Extra pluspoäng för bilder på sambo så man får möjlighet att fantisera lite om vad som kan ha skett under dagarna som kändes extra bra!
... ursäkta? Vad säger du?
J Jontha skrev:
När de skriver 125kvm så menar man den yta ett plan tar upp? Jag har 1,5 plans med källare och kallvind, precis som du. Skulle det då inte vara 92kvm man räknar, eller måste jag dubbla detta om man tar med källaren??
Räkna den ventilerade ytan.
J Jontha skrev:
Tänker ifall man sparar pengar genom att bara dra på övervåning? Har inte så värst många platser att föra ner ett spirorör och blir aningen nervös inför en box i rummet där ljud/luft ska transporteras. Jag har tänkt plocka bort murstocken, så där finns iaf en klockren nergång. Rören kan i så fall gå genom väggar på källarvåning. Men som sagt, det ska vägas mot det jobbet vs flexit muto 100 osv.
Jag tror inte att det blir bra med två olika ventilationssystem. Dels så kommer det inte gå att kontrollera undertrycket i huset ifall ett utrymme har egna hål mot omvärlden, och dels så får du fler rörliga delar som för oväsen och går sönder.

Bolla dragningsalternativen med Soliduct. Om murstocken står centralt så kanske det blir ett utmärkt schackt och släppa ner alla eller de flesta rör i. Att ta upp ett hål och bygga en box är annars helt överkomligt när man väl kommit över rädslan. Det är varken svårt eller dyrt.
 
T Tubie skrev:
Sitter just nu bredvid mitt 125 mm tilluftsrör som jag ännu inte klätt in med gips. Låter ingenting! Så länge du dimensionerar väl så blir systemet väldigt tyst.
Hur stort flöde kör du?

Jag håller på och ritar på mitt eget FTX och rören ner till källaren blir troligtvis bara 125mm, men då med ett flöde på 40l vilket blir strax under 4m/s.
Rören upp och ned kommer gå i vårt sovrum så jag undviker gärna ljud från dem.
 
T
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur stort flöde kör du?

Jag håller på och ritar på mitt eget FTX och rören ner till källaren blir troligtvis bara 125mm, men då med ett flöde på 40l vilket blir strax under 4m/s.
Rören upp och ned kommer gå i vårt sovrum så jag undviker gärna ljud från dem.
räknar lite snålt på 0,35 l/s,m2 i källaren (all luft är bättre än innan) vilket ger 23 l/s för våra 66 m2. Man ska ligga på max 3 m/s i kanaler så upp mot 35-40 l/s ska du kunna ha i 125 mm rör.
Har ni stor källare eller du räknar på högre l/s,m2?
 
T Tubie skrev:
räknar lite snålt på 0,35 l/s,m2 i källaren (all luft är bättre än innan) vilket ger 23 l/s för våra 66 m2. Man ska ligga på max 3 m/s i kanaler så upp mot 35-40 l/s ska du kunna ha i 125 mm rör.
Har ni stor källare eller du räknar på högre l/s,m2?
I källaren är det främst frånluft, tilluften är till en gillestuga och där räcker 125 bra.

Har 265kvm totalt, varav 100kvm källare.
Tänkt flöde är ca 100l/s, vilket är något mer än 0.35l/s/m2.

Källaren består utöver gillestugan av tre förråd/klädkammare, en tvättstuga och ett grovkök som alla vill ha frånluft.

Samtidigt bryr jag mig inte om lite högre ljud i källaren, bara jag inte får ljud i sovrummet.
 
Jag använde plaströr när jag byggde mitt system. Väldigt smidigt. Framförallt och kapa
https://www.uponor.com/sv-se/vvs/produkter/ventilation
tror det var dessa jag använde.
man fick läsa en del om att det inte fungerade. Det kanske inte alltid fungerar i flerbostads hus. Men för min del har det fungerat klockrent.
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
T
13th Marine 13th Marine skrev:
I källaren är det främst frånluft, tilluften är till en gillestuga och där räcker 125 bra.

Har 265kvm totalt, varav 100kvm källare.
Tänkt flöde är ca 100l/s, vilket är något mer än 0.35l/s/m2.

Källaren består utöver gillestugan av tre förråd/klädkammare, en tvättstuga och ett grovkök som alla vill ha frånluft.

Samtidigt bryr jag mig inte om lite högre ljud i källaren, bara jag inte får ljud i sovrummet.
Ok, jag har balanserat per plan så utgått från frånluft och lagt tilluft på 95% av det flödet. Funkar ganska bra i vår källare med stor (framtida) gillestuga. Annars får du ganska stort undertryck i källaren väl? Vet inte hur väl luften vandrar från markplan till källare via trappen. Förutsätter att källardörren står öppen, antar jag.
 
T Tubie skrev:
Ok, jag har balanserat per plan så utgått från frånluft och lagt tilluft på 95% av det flödet. Funkar ganska bra i vår källare med stor (framtida) gillestuga. Annars får du ganska stort undertryck i källaren väl? Vet inte hur väl luften vandrar från markplan till källare via trappen. Förutsätter att källardörren står öppen, antar jag.
Spontant har jag redan stort flöde i kök, toa och badrum (20, 15, 20l/s).
Men har stort vardagsrum samt fem sovrum i markplan som ger en hel del tilluft.

Källartrappen är öppen ner, men får eventuellt sätta in någon "överluft" in i tvättstugan.

Får ladda upp planlösning sen 😊
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag använde plaströr när jag byggde mitt system. Väldigt smidigt. Framförallt och kapa
[länk]
tror det var dessa jag använde.
man fick läsa en del om att det inte fungerade. Det kanske inte alltid fungerar i flerbostads hus. Men för min del har det fungerat klockrent.
Det låter onekligen smidigt, men mina tankar går direkt till brandspridning. Polypropen brinner som satan, och Uponor tycks inte ha något att säga om brandklassningen på sina rör. :/
 
  • Ledsen
bollen
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Det låter onekligen smidigt, men mina tankar går direkt till brandspridning. Polypropen brinner som satan, och Uponor tycks inte ha något att säga om brandklassningen på sina rör. :/
Det är en intressant aspekt som jag inte har tänkt på. Frågan är om mitt beslut varit annorlunda jag kämde till den aspekten när jag var igång?

Jag vart lite nyfiken så kag hittade att de var klassade i brandklass E.
Näst sämsta klass.
En klar nackdel.
Men jag ångrar mig inte.
Frågan hur långt det ändå gått när ventilationen tar eld....



Sen kan man tycka det är lite nonchalant att inte ansträngt sig mer.

Jag är ändå nöjd och skulle kunna använda dessa igen
 
Redigerat:
ulfben ulfben skrev:
Det låter onekligen smidigt, men mina tankar går direkt till brandspridning. Polypropen brinner som satan, och Uponor tycks inte ha något att säga om brandklassningen på sina rör. :/
Hm, det står ju en massa om brandklasser och grejer i "produktcertifikat"-pdf:en på Uponor-sidan som Bananskalare länkade till. Fast jag kan inget om sådant så det var kanske inte all information / certifiering som borde finnas? 🤔
 
Jag kollade bara snabbt och enda gången jag såg dem nämna brand var när de skrev om rörisoleringen. Det är möjligt att de blandat i något brandhämmande i sin termoplast, men det är verkligen inget som de framhäver.

Nu spelar det ju iaf ingen roll, rören är väl redan på plats. Bara och ha färska batterier i brandvarnaren och betala villaförsäkringen. Förhoppningsvis ska det aldrig behöva testas.
 
ulfben ulfben skrev:
... ursäkta? Vad säger du?
Jo, alla de gånger ni lyckats uppnå de där målen som ni satt upp, t.ex listorna med TODO, brukar ni inte festa till med en öl eller middag? Försöker se det framför mig när ni uppnått ett mål och njuter lite extra med en godispåse, vinflaska, whatever. Med bild på alla så kan man lättare föreställa sig hur det ser ut. Din sambo verkar ju riktigt händig. Sådana kvinnor växer inte på träd! Men som sagt, det är viktigt att fira framgångar!
ulfben ulfben skrev:
Räkna den ventilerade ytan.
Hmmm så ifall jag ska ha båda våningarna och varje vrå så blir det 184kvm? Är det något rum man brukar räkna bort? Tänker pannrummet borde väl vara ett sådant rum. Blev annars ett ganska trist uppdrag att behöva prioritera bort en del rum. Vill helst bara betala de där 53tkr som man pratar om i den här länken.
https://ventilation.se/sv/products/ventilationsbyggsats-ftx-125m2
Men detta system blir alltså på tok för litet för de hus jag har?
ulfben ulfben skrev:
Jag tror inte att det blir bra med två olika ventilationssystem. Dels så kommer det inte gå att kontrollera undertrycket i huset ifall ett utrymme har egna hål mot omvärlden, och dels så får du fler rörliga delar som för oväsen och går sönder.
Jo, det är väl det som känns mest B. Jobbigt att behöva ha olika system som då förstör denna skräddarsydda dress.
ulfben ulfben skrev:
Bolla dragningsalternativen med Soliduct. Om murstocken står centralt så kanske det blir ett utmärkt schackt och släppa ner alla eller de flesta rör i. Att ta upp ett hål och bygga en box är annars helt överkomligt när man väl kommit över rädslan. Det är varken svårt eller dyrt.
Yes, jag ska skicka i väg ett mail med info så får vi se vad människorna där kan skaka fram! Är fortfarande het på FTX.
 
ulfben ulfben skrev:
Jag kollade bara snabbt och enda gången jag såg dem nämna brand var när de skrev om rörisoleringen. Det är möjligt att de blandat i något brandhämmande i sin termoplast, men det är verkligen inget som de framhäver.

Nu spelar det ju iaf ingen roll, rören är väl redan på plats. Bara och ha färska batterier i brandvarnaren och betala villaförsäkringen. Förhoppningsvis ska det aldrig behöva testas.
Rören är nog det minsta problemet om det börjar brinna. Om det börjar bli en risk så .... då är nog huset redan utan räddning.
Nä oro är ingenting jag känner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.