E enoch85 skrev:
Bodde i en by i Skåne med flera hundra sådana här hus. Detta är 70-tal för mig.

Väldigt trist, enformigt.
De flesta 70-talsområden i Göteborg är rätt blandade. Detta var sista årtiondet som kommunerna sålde stora tomter till privatpersoner, sedan sålde man enbart till exploatörer som rakade av all vegetation och fyllde med makadam så området blev helt plant, halverade tomtstorlekarna och maximerade vinsten med identiska standardhus där varje tillval kostade stora pengar.

E enoch85 skrev:
Bodde i en by i Skåne med flera hundra sådana här hus. Detta är 70-tal för mig.

Väldigt trist, enformigt.
Loggia kallas väl den balkongtypen?

E
A Anders_Nilsson skrev:
De flesta 70-talsområden i Göteborg är rätt blandade. Detta var sista årtiondet som kommunerna sålde stora tomter till privatpersoner, sedan sålde man enbart till exploatörer som rakade av all vegetation och fyllde med makadam så området blev helt plant, halverade tomtstorlekarna och maximerade vinsten med identiska standardhus där varje tillval kostade stora pengar.
Jo, såg det här: https://www.svtplay.se/sa-byggdes-sverige 👍🏼

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan inte komma ihåg att det röktes på förskola/skola när jag gick där under 90-talet.
Däremot har jag när du säger det även ansträngningsastma, som dock blivit bättre sedan skolåren.

Jag vet inte vad som klassas som stora skolor, men åtminstone här har man inte slagit ihop mer än kanske någon enstaka, oftast har man bara byggt om/till för att få plats för fler när stan växer.

Men visst, besparing drabbas vi också av, de ville stänga minstingens förskola och omlokalisera oss till en från 70-talet där kommunen anser att det bästa vore att riva och bygga en ny 🙄
Samtidigt har jag märkt hur förskolan dras allt hårdare med besparingskrav, det är billigare med blandbarnsavdelningar vilket de införde strax innan största barnet började förskoleklass, då försvann i princip alla aktiviteter då fokus blev på småbarnen som behöver hjälp med allt och de stora får sköta sig själva...
Nu tänkte jag mest hemma hos folk.
Hade flera kompisar som hade föräldrar som rökte inomhus.

Det röktes även i bilar.
Ända in på 90 talet....

Men visst förskolan och skolan hade rökrum och rökrutor. Var väl runt 90-00 -tal det blev förbud!

Tycker faktist det är bra att man förbjudit röka. Ändå röks det fortfarande rätt så mycket på arbetsplatser osv ändå läste jag någonstans att Sverige är de länder där det är minst rökare i världen!

kisumisu kisumisu skrev:
Nu tänkte jag mest hemma hos folk.
Hade flera kompisar som hade föräldrar som rökte inomhus.

Det röktes även i bilar.
Ända in på 90 talet....

Men visst förskolan och skolan hade rökrum och rökrutor. Var väl runt 90-00 -tal det blev förbud!

Tycker faktist det är bra att man förbjudit röka. Ändå röks det fortfarande rätt så mycket på arbetsplatser osv ändå läste jag någonstans att Sverige är de länder där det är minst rökare i världen!
Ah du menade så.

Ja, "alla" rökte när jag var liten, mina föräldrar och deras föräldrar tänker jag mest på.
Men faktiskt aldrig inne och hade nog aldrig gjort heller.
Mamma, mormor och farfar slutade relativt tidigt, farsan började snusa men morfar och farmor rökte länge. Sen fick ju morfar också lungcancer och farmor Kol.

Det är inte många arbetsplatser jag haft rökande kollegor.
Men samtidigt har jag en klasskamrat från naturprogrammet som blev sjuksköterska och började röka, det var enda sättet att faktiskt få en paus.

E Eld skrev:
Loggia kallas väl den balkongtypen?
Aldrig hört, trodde det kallades joddlar-balkong? 😂

• Gilla
mrmlz och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.