A Anders_Nilsson skrev:
Ok, detta är givetvis helt oseriöst och ovetenskapligt, men jag kan bara inte låta bli.

Alla som ägt hus vet att 70-talet har de bästa husen med den vackraste inredningen.
Men den här är bara för bra, till och med för mig:
Dalavägen 4, Anneberg - Alafors - Älvsåker, Kungsbacka - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)

Ser ut som en helt normal 70-talsvilla i Mexi, tills vi kommer till sutterängplanet:
[bild]

Spana in baren och de panellerade väggarna! Sug i er detaljerna! Sådana här inredningar
börjar försvinna och just den här gillestugan borde K-märkas.

Behöver det sägas tydligare, ett sådant decennium som 70-talet lär vi inte se på länge igen?
Är det jakaranda? Måste varit väldigt dyrt.

S
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, detta är givetvis helt oseriöst och ovetenskapligt, men jag kan bara inte låta bli.

Alla som ägt hus vet att 70-talet har de bästa husen med den vackraste inredningen.
Men den här är bara för bra, till och med för mig:
Dalavägen 4, Anneberg - Alafors - Älvsåker, Kungsbacka - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)

Ser ut som en helt normal 70-talsvilla i Mexi, tills vi kommer till sutterängplanet:
[bild]

Spana in baren och de panellerade väggarna! Sug i er detaljerna! Sådana här inredningar
börjar försvinna och just den här gillestugan borde K-märkas.

Behöver det sägas tydligare, ett sådant decennium som 70-talet lär vi inte se på länge igen?
Alla som varit in i ett sånt där hus behöver bara se bilden för att få "minnebilder" till luktsinnet :D

E Eld skrev:
Är det jakaranda? Måste varit väldigt dyrt.
Ja definitivt jakaranda, riktigt coolt är det. Jag hade plockat ned det väldigt försiktigt (pga insida källarväggar) och använt det till att bygga ett kontor med med övrig tidsenlig inredning 🙂

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Excel
70-talshus är riktigt trevliga, bor själv i ett suterränghus från 1977.

Mitt hus
Två badrum + gästtoa
Bastu och relaxavdelning
Stor representativ sal på 65kvm i nedanvåning med biljardbord.
Sällskapsrum på ovanvåning med stora öppna ytor.
Stor tomt 1000 kvm var vanligt förr, ofta med större träd och buskar.
Stora takutsprång hindrar direkt sol på sommaren.
Stor balkong i söder och två ytterligare uteplatser i öst och väst.

Dubbelgarage med elportar, två parkeringsplatser

Välisolerat, 3-glasfönster, mitt konverterades 2013 till bergvärme, denna åtgärd gör dessa hus oerhört billiga i drift.
Dränering är ofta bra att ha utfört, har huset klarat 50 år, kommer de klara 50 år till.
Ofta tegel (underhållsfritt)

• Gilla
  • Älska
mrmlz och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det var de. De inredda källarna var ju dock ofta så husen var ritade. Men jag dömer ingen och de flesta 70-talsvillor står ju bevisligen kvar än idag.
Det värsta var väl modet med platta tak.
Var inte det lite 70-tal också?

Samtliga av mina skolor som var byggda den eran är rivna. Sen om det beror på dagens skolpolitik (att en kommun skall ha bara en enda stor skola) eller att det är mycket problem. Nu bor jag i en annan kommun och här pågår också rivning och en skola renoverades faktist. Men fortfarande det totalrenoverades och ju av någon anledning....

Många äldre byggnader (som inte revs på miljonprogramtiden) står fortfarande kvar och utan några större renoveringar.

Jag menar den här typen av skolor

Ps. Var kanske 60- talet det började att man fuskbyggde

https://www.karlshamn.se/nyhetsarkiv/nu-rivs-morrums-skola-for-att-ge-plats-at-den-nya/

Redigerat:
Både min förskola och grundskola är rivna, båda byggda på 70-talet med platta tak, båda med fuktskador, troligtvis anledningen till att jag är allergisk mot mögel.
Tror de flesta skolbyggnader i kommunen från den eran är rivna nu.

Med det sagt bor vi i ett relativt välbyggt hus från 71. Men då är det också ritat åt denna kund (påminner förvisso om farfars hus ritat av samma lokala arkitekt 5år senare).

• Ledsen
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det värsta var väl modet med platta tak.
Var inte det lite 70-tal också?

Samtliga av mina skolor som var byggda den eran är rivna. Sen om det beror på dagens skolpolitik (att en kommun skall ha bara en enda stor skola) eller att det är mycket problem. Nu bor jag i en annan kommun och här pågår också rivning och en skola renoverades faktist. Men fortfarande det totalrenoverades och ju av någon anledning....

Många äldre byggnader (som inte revs på miljonprogramtiden) står fortfarande kvar och utan några större renoveringar.

Jag menar den här typen av skolor
[media]
Ps. Var kanske 60- talet det började att man fuskbyggde

[länk]
Taken var aldrig helt platta, man hade en sarg för att dölja fallet på 3-6 grader. Men detta var billiga byggnader som inte var tänkta att hålla i evighet och man använde papptak. När pappen blev dålig struntade man i underhållet och lät skolan ruttna ned. Mycket som byggdes på 70-talet led dessutom av slarv. Skulle säga att det var en blandning av konstruktionslösningar och byggslarv.

Sedan har ju trenden med storskolor drivit på, det är alltid skönt att ha en ursäkt för att riva.

E
Bodde i en by i Skåne med flera hundra sådana här hus. Detta är 70-tal för mig.

Väldigt trist, enformigt.

• Svart trä- och tegelhus från 70-talet med sluttande tak och balkong i en svensk by.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Biyto
E enoch85 skrev:
Bodde i en by i Skåne med flera hundra sådana här hus. Detta är 70-tal för mig.

Väldigt trist, enformigt.
Hmmmm biytor!

Har dock aldrig riktigt köpt den infällda balkongen.

Annars är ju 70-tals hus riktigt najs, gillestuga, bastu etc. Idag är ju alla trivelsytor bortrationaliserade :(

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Både min förskola och grundskola är rivna, båda byggda på 70-talet med platta tak, båda med fuktskador, troligtvis anledningen till att jag är allergisk mot mögel.
Tror de flesta skolbyggnader i kommunen från den eran är rivna nu.

Med det sagt bor vi i ett relativt välbyggt hus från 71. Men då är det också ritat åt denna kund (påminner förvisso om farfars hus ritat av samma lokala arkitekt 5år senare).
Jag glömde också nämna förskola samma sak där.

Har en vän som lider av astma och dels kan det ju bero på skolmiljön men sen kan det ju bero även på att man rökte inomhus den tiden. Tror faktist det senare var en värre grej!

Men själv har jag också någonslags konstig nostalgi nån "hat nostalgi" över byggnaderna! Kan idag som vuxen ålder sakna dessa. Är även uppvuxen i betongdjungeln och en sjuk sak är att man ibland saknar det.

Men det förjävligaste är just när kommuner ska spara och ha alldelse för stora skolor mm. Är nog värre sak än mögel vpgar jag nöstan påstå 🤔

Ett annat problem i oljekrisens spår var att husen tätades för att spara energi. De flesta hus hade självdragsventilation som slutade fungera samtidigt som mängden tillskjutande fukt ökade iom ökad hygien och vattenanvändning.
Det var väl då sjuka-hus-sjukan uppstod.

kisumisu kisumisu skrev:
Jag glömde också nämna förskola samma sak där.

Har en vän som lider av astma och dels kan det ju bero på skolmiljön men sen kan det ju bero även på att man rökte inomhus den tiden. Tror faktist det senare var en värre grej!

Men själv har jag också någonslags konstig nostalgi nån "hat nostalgi" över byggnaderna! Kan idag som vuxen ålder sakna dessa. Är även uppvuxen i betongdjungeln och en sjuk sak är att man ibland saknar det.

Men det förjävligaste är just när kommuner ska spara och ha alldelse för stora skolor mm. Är nog värre sak än mögel vpgar jag nöstan påstå 🤔
Kan inte komma ihåg att det röktes på förskola/skola när jag gick där under 90-talet.
Däremot har jag när du säger det även ansträngningsastma, som dock blivit bättre sedan skolåren.

Jag vet inte vad som klassas som stora skolor, men åtminstone här har man inte slagit ihop mer än kanske någon enstaka, oftast har man bara byggt om/till för att få plats för fler när stan växer.

Men visst, besparing drabbas vi också av, de ville stänga minstingens förskola och omlokalisera oss till en från 70-talet där kommunen anser att det bästa vore att riva och bygga en ny 🙄
Samtidigt har jag märkt hur förskolan dras allt hårdare med besparingskrav, det är billigare med blandbarnsavdelningar vilket de införde strax innan största barnet började förskoleklass, då försvann i princip alla aktiviteter då fokus blev på småbarnen som behöver hjälp med allt och de stora får sköta sig själva...

M mrmlz skrev:
Biyto

Hmmmm biytor!

Har dock aldrig riktigt köpt den infällda balkongen.

Annars är ju 70-tals hus riktigt najs, gillestuga, bastu etc. Idag är ju alla trivelsytor bortrationaliserade :(
Ja verkligen, vår hus har 3.2m garderob i entre+hall, och sedan 1-2m garderob i sovrummen, samtliga inbyggda på ett vettigt ställe.
Utöver detta har man 100kvm källare med klädförråd, förråd, dubbla matförråd, tvättstuga, rejält pannrum samt gillestuga.

Det är mycket ytor som man fick på köpet med källare.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan inte komma ihåg att det röktes på förskola/skola när jag gick där under 90-talet.
På universitet (vissa i alla fall) röktes det friskt i korridorer och fik sent 80-tal. Men det var nog någonstans därefter begränsningar började införas av typen speciella rökrum eller helt enkelt "utvisning".

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På universitet (vissa i alla fall) röktes det friskt i korridorer och fik sent 80-tal. Men det var nog någonstans därefter begränsningar började införas av typen speciella rökrum eller helt enkelt "utvisning".
Tänker att det är en annan miljö.
Jag hann med att gå på puben när man fick röka inomhus, rätt skönt när det förbjöds.

Kommer ihåg matteannexet på LTH, där fanns tentasalarnas rökrum kvar när jag pluggade, men det användes inte längre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.