Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Ok, detta är givetvis helt oseriöst och ovetenskapligt, men jag kan bara inte låta bli.
Alla som ägt hus vet att 70-talet har de bästa husen med den vackraste inredningen.
Men den här är bara för bra, till och med för mig:
Dalavägen 4, Anneberg - Alafors - Älvsåker, Kungsbacka - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)
Ser ut som en helt normal 70-talsvilla i Mexi, tills vi kommer till sutterängplanet:
Spana in baren och de panellerade väggarna! Sug i er detaljerna! Sådana här inredningar
börjar försvinna och just den här gillestugan borde K-märkas.
Behöver det sägas tydligare, ett sådant decennium som 70-talet lär vi inte se på länge igen?
Alla som ägt hus vet att 70-talet har de bästa husen med den vackraste inredningen.
Dalavägen 4, Anneberg - Alafors - Älvsåker, Kungsbacka - Fastighetsbyrån (fastighetsbyran.com)
Ser ut som en helt normal 70-talsvilla i Mexi, tills vi kommer till sutterängplanet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spana in baren och de panellerade väggarna! Sug i er detaljerna! Sådana här inredningar
Behöver det sägas tydligare, ett sådant decennium som 70-talet lär vi inte se på länge igen?
Bara golvet och taket som inte passar in, resten är riktigt snyggt . Är något för ung för att kunna relatera så till 70talet men vackert.A Anders_Nilsson skrev:Ok, detta är givetvis helt oseriöst och ovetenskapligt, men jag kan bara inte låta bli.
[bild]
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Jag vet, inlägget var lite skämtsamt menat. Sedan kan man tycka att 70-talet inte direkt hade god smak, men planlösningarna var bra, utrymmena stora, och så var det det där hejdlösa experimenterandet med materialval och färger.useless skrev:
En annan sak jag gillar med 70-talet var att våtutrymmen var till för tvagning och inte för show off. Storlekarna var det som behövdes utan att slösa bort dyra kvadratmetrar.
Jag har aldrig fattat vitsen med en s.k. relaxavdelning. De har ett badrum som är så stort att de får plats med en korgstol och piedestaler med blommor och prydnadssaker. Vem sitter och läser i badrummet? (Bortsett från i badet eller på toaletten då.) Om man har så mycket plats över borde man bygga en bastu.A Anders_Nilsson skrev:
När det begav sig var byggmetoderna tvungna att utvecklas, den bostadsproduktion som då var nödvändig hade inte kunnat realiseras utan att radikalt ändra produktionsmetoder.useless skrev:
Det som vi idag vet är ”fel”, var man inte lika säker på då.
Mycket av det standardiseringstänk som då togs fram används än idag.
Ja, dagens material och metoder bygger till stor del på de misslyckanden som gjordes på 70-talet. Så nånting gott fick vi i alla fall ut av allt experimenterande.mexitegel skrev:
När det begav sig var byggmetoderna tvungna att utvecklas, den bostadsproduktion som då var nödvändig hade inte kunnat realiseras utan att radikalt ändra produktionsmetoder.
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Många av metoderna var helt rimliga. Ta fuktisolerande i suttertängplan. Att stryka med asfalt var det man använde på den tiden. Att folk sedan inredde källare med organiskt material dikt an betongen var inte husets fel. Samma med badrum, att fuktspärra med asfalt längs den våta väggen fungerade så länge man badade i ett badkar eller duschade måttligt. Sedan kom modet med halvtimmesduschar rätt på golvet och folk slutade vädra ut för att spara på värme under oljekrisen och givetvis skulle man byta ut plastmattan på golvet mot klinker trots att golvet var reglat 60 c-c.mexitegel skrev:
När det begav sig var byggmetoderna tvungna att utvecklas, den bostadsproduktion som då var nödvändig hade inte kunnat realiseras utan att radikalt ändra produktionsmetoder.
Var det bara jag som antog att tråden skulle handla om musik? 😄
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
De flesta hus på 70-talet var byggda med en inredd gillestuga i källaren. Den råa betongkällaren försvann med 60-talet.A Anders_Nilsson skrev:Många av metoderna var helt rimliga. Ta fuktisolerande i suttertängplan. Att stryka med asfalt var det man använde på den tiden. Att folk sedan inredde källare med organiskt material dikt an betongen var inte husets fel. Samma med badrum, att fuktspärra med asfalt längs den våta väggen fungerade så länge man badade i ett badkar eller duschade måttligt. Sedan kom modet med halvtimmesduschar rätt på golvet och folk slutade vädra ut för att spara på värme under oljekrisen och givetvis skulle man byta ut plastmattan på golvet mot klinker trots att golvet var reglat 60 c-c.