Jag och min partner är relativt nya husägare till ett timmerhus från tidigt 70-tal i Roslagen (Grisslehamn) och ser fram emot ha det med oss genom livet. Vi vill gärna bevara husets karaktär och ge det det underhåll det behöver. Vi försöker som första steg lista ut vad för färg huset är målat med. Vi har kontaktat leverantören (Forsgrens) och tidigare ägaren men de har inte kunnat svara. Vilket är det bästa sättet för att ta reda på vad huset är målat med? Är det lätt urskilt från bifogade bilder för ett tränat öga (se bifogade bilder, de som är benämnda "Huvudhus")? Om ja, bör vi fortsätta med samma färg eller finns det skäl att byta till något annat?
Vi har även en gäststuga samt två bodar på tomten som vi misstänker alla varierar i både virke och färgtyp. Vi skulle helst vilja ge alla husen ett enhetligt utseende, och i teorin helst målade med samma färg. Vad är bästa metoden för att få till det? Se i så fall gärna bilderna "Bastu", "Bod", "Gästhus".
Vänliga hälsningar
Emil
Vi har även en gäststuga samt två bodar på tomten som vi misstänker alla varierar i både virke och färgtyp. Vi skulle helst vilja ge alla husen ett enhetligt utseende, och i teorin helst målade med samma färg. Vad är bästa metoden för att få till det? Se i så fall gärna bilderna "Bastu", "Bod", "Gästhus".
Vänliga hälsningar
Emil
Kan det vara någon typ av tjärfärg? ex bruntjära?
https://norrlandsfarg.se/sv/product...MIjJ2TpOS8lQMVJGWRBR2IHTGjEAQYASABEgIft_D_BwE
https://norrlandsfarg.se/sv/product...MIjJ2TpOS8lQMVJGWRBR2IHTGjEAQYASABEgIft_D_BwE
Det beror på hur djupt färgen penetrerade när man målade och hur utsatt för väder och vind det stället har varit. Jag tycker mer det ser ut som träet som ”flagnar” snarare än färgen.F fribygg skrev:
Min andra gissning är någon sorts bruntpigmenterad olja.
Det är likafullt ingen tjärbaserad färg på bild tvåSemiproffset skrev:
De olika alt som känns möjliga är:
1) Brun lasyr, typ Cuprinol om det är fr -70-t.
2) Brunpigmenterad linolja.
3) Roslagsmahogny.
För de övriga där man inte ser några detaljer alls:
3) Roslagsmahogny.
Sista bilden ser däremot ut som brun heltäckande färg.
Kan vara vilken typ som helst utifrån bilden. Typen kan i viss mån bedömas/gissas fr när huset är byggt/målat
1) Alkydoljefärg
2) Plastfärg
3) Linoljefärg
3) Roslagsmahogny.
För de övriga där man inte ser några detaljer alls:
3) Roslagsmahogny.
Sista bilden ser däremot ut som brun heltäckande färg.
Kan vara vilken typ som helst utifrån bilden. Typen kan i viss mån bedömas/gissas fr när huset är byggt/målat
1) Alkydoljefärg
2) Plastfärg
3) Linoljefärg
Produkter som diskuteras: "Roslagsmahogny"
Roslagsmahogny naturbrun Gysinge
Traditionellt tjärskydd för trä
279 kr inkl moms
Läs mer
Tror färgaffärer kan bistå med undersökning/analys av färgflagor.
Annars ska plastfärger avslöjas av att de påverkas av sprit. Dvs de färgar av sig på en trasa dränkt i sprit (ofärgad lämpligen) när man rubbar av ytan.
Det finns div olika metoder och många olika färgtyper. Länken nedan beskriver hur man kan gå tillväga. Den är betydligt mer omfattande och bättre än vad jag kan föreslå så därför ger jag den.
https://www.cfmaleri.se/hur-vet-man-vad-huset-ar-malat-med/
Annars ska plastfärger avslöjas av att de påverkas av sprit. Dvs de färgar av sig på en trasa dränkt i sprit (ofärgad lämpligen) när man rubbar av ytan.
Det finns div olika metoder och många olika färgtyper. Länken nedan beskriver hur man kan gå tillväga. Den är betydligt mer omfattande och bättre än vad jag kan föreslå så därför ger jag den.
https://www.cfmaleri.se/hur-vet-man-vad-huset-ar-malat-med/
Tack!Oldboy skrev:
Tror färgaffärer kan bistå med undersökning/analys av färgflagor.
[länk]
Finns några tips kvar att prova där. Vi fick brun avfärgning vid sprittest vilket förvirrar oss då mycket i övrigt pekar på cuprinol. Jag ska försöka forska i hur den produkten utvecklats under åren så kanske det ger några ledtrådar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden