D d0391m0 skrev:
Hej,

Jag tittade på en begagnad Mercedes GLA som saknar krok. Åkte in till lokala Mercedes-handlaren och började prata med en säljare som sade att det kostar ca 60 000 kr att eftermontera dragkrok på bilen.

Ska försöka få tag på deras verkstad nästa vecka för att ställa samma fråga men vänder mig till forumet för att höra om någon möjligtvis har erfarenhet av detta?
Helt sjuk pris! Min BMW hade inte elektrisk dragkrok. Verkstad vill ha för ca 26000 kr att installera allting.
Bestämde mig att köpa elektisk dragkrok på nätet för ca 4000 kr. Sen beställde jag elektronisk sladd och alla tillbehör. Modulen köpte jag via bilskrot. Instruktion bok hittade jag på nätet. Installerade allt krok och el själv. Åkte sen till bmw och bad dom koda. De raderade minnet och installerade om allting. Sen var allt klart. tjänade ca 15000 kr. Det var värt! Om du bara vet vad du ska göra. Om inte, så låt bli eller be nån som är duktig på installation. Förresten jag är ingen bil mekaniken. =)
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sist jag hörde att bilar från fabrik var så snålt tilltagna att de orginal inte klarar av dragkrok gällde gamla Saab och Volvo med automatlåda från 70-talet.
Man häpnar över hur bilindustrin har börjat beté sig på senare år...
Håller med dig, helt sjukt men det blir snålare och snålare med bilar numera imellanåt..
 
I
D d0391m0 skrev:
Hej,

Jag tittade på en begagnad Mercedes GLA som saknar krok. Åkte in till lokala Mercedes-handlaren och började prata med en säljare som sade att det kostar ca 60 000 kr att eftermontera dragkrok på bilen.

Ska försöka få tag på deras verkstad nästa vecka för att ställa samma fråga men vänder mig till forumet för att höra om någon möjligtvis har erfarenhet av detta?
Man skulle kunna tro att din lokala Mercedeshandlare heter Hedin Bil.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
I
A August Eriksson skrev:
Och då är AD bildelar mer än dubbelt så dyra som Autodoc
Som sannolikt är dyrare än Aeromotors.
 
I
RoTe RoTe skrev:
Fast dragkrok är ju så jävla 80-tal dock, ser illa ut och fungerar illa vid påkörning dessutom.
Efter att ha blivit påkörd bakifrån 2 ggr, den ena gången släppte jag av och saktade in för ett rödljus i stan och andra gången så stannade jag för ett stopp innan jag skulle ut på en 100väg så har jag alltid draget utfällt så att den påkörandes bil ska få omfattande skador!
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
I Incinerator skrev:
Efter att ha blivit påkörd bakifrån 2 ggr, den ena gången släppte jag av och saktade in för ett rödljus i stan och andra gången så stannade jag för ett stopp innan jag skulle ut på en 100väg så har jag alltid draget utfällt så att den påkörandes bil ska få omfattande skador!
Det blir som du märkt omfattande skador på den bilen, men det du verkar missa, som nog är det Rote avser, är att ditt krockkuddar försämras. Risken för whiplashskada ökar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Det blir som du märkt omfattande skador på den bilen, men det du verkar missa, som nog är det Rote avser, är att ditt krockkuddar försämras. Risken för whiplashskada ökar.
Vid båda tillfällena fick mina bilar omfattande skador, den första då syntes det inget alls på den påkörande bilen och andra gången så var det småskador på den påkörande bilen så om det händer igen så ska den påkörandes bil få åka bärgningsbil, ingen av gångerna löste någon krockkudde ut.
Jag fick nackont båda gångerna.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
Krockkudden ska inte lösas för en påkörning bakifrån.

Tråkigt att du fick nackont båda gångerna. Nästa gång kanske det blir riktigt illa, men i gengäld blir motpartens bil mer förstörd än din. Valet är såklart ditt, men det är ju bra att veta vad man väljer mellan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Det är ju den bilen som blir påkörd och har drogkrok som oftast får dom större skadorna pga dragkroken så att ha den löstagbara delen där och tro att det ska skada "den fan som kör på" blir ju helt bakofram tänkt..

även om kroken ser stor och hård ut och såklart gör viss extra skada på den som kör på s bil så är det oftast rätt marginell skillnad. det är bara vid vissa krockkrafter som den gör lite extra skada på bilen bakom men i nästan alla fall är det dåligt för dom som sitter i bilen med dragkrok och får en bil i arslet..

Där kroken hamnar när du bromsar tänk 10-20 cm högre än bilens viloläge och den påkörande bilen sjunker ofta lika mycket neråt... kroken träffar ofta i grillen på bilen bakom och gör marginell skillnad och smällen blir när hela bilen krockbalk träffar din ...
Många bilar idag har så mycket plats där så den når oftast in inte ens in att punktera nåt på många bilar...

ÄR du rädd om din och andra i din bils hälsa och nackar så är det bättre för dig att ta loss din löstagbara krok och lägga den i bilen.. Fantasin om att kroken ska skada den bakom mera är mest en fantasi och helt tokigt tänkt

orsaken att bilar med dragkrok ger sämre skydd är ju för att kroken gör upptagningszonen för krockar att fungera sämre än en bil helt utan dragkrok.. Dragkroken och dess förstärkning som den ofta gör av krockzonen att många bilar snabbt viker sig i taket och blir skrotade för påkörning bakifrån som utan dragkrok hade varit en mycket mindre och mer lättlagad skada på plåtverkstan


Blir man påkörd ofta så är det nog bättre att fundera på sin egen hur man beter sig när man går in i mot korsningar och rondeller.. folk som ofta tvekar och velar och ändrar sig mellan besluten att åka eller inte verkar vara överrepresenterade i hur ofta man blir påkörd, sen ibland är det bara ren otur fel plats fel tillfälle men en del folk utmärker sig i att oftare än andra råka ut för just påkörningar bakifrån
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
RoTe RoTe skrev:
Fast dragkrok är ju så jävla 80-tal dock, ser illa ut och fungerar illa vid påkörning dessutom.
Har både från bilhandlare och vid småprat vid besiktningen fått veta att ofta problem med infällbar när bilen blir äldre. Har haft flera bilar med fast krok, supernöjd. Förstår inte din syn på vad som är ’snyggt’. Har blivit påkörd en gång, fick ny krok, nema problema.
 
  • Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Kollade med bmw för några år sedan om att eftermontera på en x2. Bifogar specen. De var ju tvungna att byta motorfläktar bla så det drog iväg lite...
Det landade på just under 40.000:-

1778211827185.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev dragkrokexperten eller någon av dess gelikar för under 10.000:- vill jag minnas. Det duger, backvarnaren tjuter om jag backar med kroken monterad, men inte min värld åker man inte runt med den monterad så ganska lugnt.
Att bilen går varm utan nya fläktar har jag inte heller märkt.
 
  • Wow
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
RoTe
S Snurrespratt skrev:
Har både från bilhandlare och vid småprat vid besiktningen fått veta att ofta problem med infällbar när bilen blir äldre. Har haft flera bilar med fast krok, supernöjd. Förstår inte din syn på vad som är ’snyggt’. Har blivit påkörd en gång, fick ny krok, nema problema.
Det är ju för att ingen sköter om sin dragkrok, allra vanligast är att man låter den delbara sitta på hela tiden så att den rostar fast. Varför du inte ska ha den monterad hela tiden eller ha en fast dragkrok har du redan fått förklarat för dig i tråden. Det är ändå rätt märkligt att i ett land så mån om säkerhet i trafiken så tillåter vi dragkrokar som sätter säkerheten ur spel. Vill minnas att det inte är tillåtet att ha fast krok eller delbar krok monterad utan att dra släp i vissa länder.
 
Har aldrig haft problem med min infällbara/ delbara krok som jag tar fram när den används och bort när den inte används. Den måste bara skötas, inget konstigt!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vill minnas att det inte är tillåtet att ha fast krok eller delbar krok monterad utan att dra släp i vissa länder.
Så har man en fast krok måste man alltid ha ett släp påkopplat? Jag är skeptisk... Eller existerar inte fast krok i dessa länder. Kanske nästan mer rimligt men jag är ändå skeptisk...
 
  • Gilla
  • Haha
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är ju för att ingen sköter om sin dragkrok
Det finns tillräckligt med saker i livet att hålla reda på, så att sköta dragkroken kommer aldrig att ligga i topp på den listan ;)
Har själv en fast dragkrok som inte behöver skötas skötas (vad jag vet) och är nöjd med det. Hur det påverkar krocksäkerheten bryr jag mig inte om, ifall jag skulle oro mig över det så skulle det nog vara bäst för min mentala hälsa att aldrig åka bil då det finns betydligt större risker i trafiken än en fast dragkrok.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.