13 346 läst ·
103 svar
13k läst
103 svar
60 000kr för att eftermontera en dragkrok?
Jag gjorde det dumma valet att köpa en skola utan dragkrok för ca 20år sen.
Det kostade 3500kr att efterkontroll och det på "märkesverkstaden".
Nåja, inget svar på denna fråga förutom vem är så korkad och beställer en ny bil utan dragkrok från första början. 🤯
Det kostade 3500kr att efterkontroll och det på "märkesverkstaden".
Nåja, inget svar på denna fråga förutom vem är så korkad och beställer en ny bil utan dragkrok från första början. 🤯
Det blir ett rätt bra vridmoment och kroken sitter oftast bara i 4bultar. Det finns en anledning till att kroken klarar 1000kg i drag men en tiondel i belastning vertikalt.F fribygg skrev:
En bekant tog traversen i garaget och lyfte i kroken när denne bytte däck. Gick bra några år men så berättar han att det slutade med att kroken lossnade innan hjulen lättade från marken..
Draget är inte konstruerat för krafter i vertikalen. Tänk på det om ni förespråkar högt tryck på kroken när ni drar släp.
Jag har svårt att tro att kroken inte tål 10 kg mer än rekommenderat kultryck uppifrån om den är godkänd att hänga på ett släp på 3 500 kg. Vilken del är det som inte klarar momentet av 90 kg uppifrån, men klarar panikbromsning med 750 obromsade kg bakifrån?Cheesen skrev:
Det blir ett rätt bra vridmoment och kroken sitter oftast bara i 4bultar. Det finns en anledning till att kroken klarar 1000kg i drag men en tiondel i belastning vertikalt.
En bekant tog traversen i garaget och lyfte i kroken när denne bytte däck. Gick bra några år men så berättar han att det slutade med att kroken lossnade innan hjulen lättade från marken..
Draget är inte konstruerat för krafter i vertikalen. Tänk på det om ni förespråkar högt tryck på kroken när ni drar släp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, troligen hade din bekant en rostskadad bil eller en fel monterad dragkrok, de vertikala lasterna är mycket högre än en tiondel av dragkraften när man man färdas på dåliga vägar, jag har lyft otaliga bilar genom åren med travers och aldrig varit orolig för att dragkroken inte tål det, visserligen pratar jag om äldre bilar typ 60-90 tal,Cheesen skrev:
Det blir ett rätt bra vridmoment och kroken sitter oftast bara i 4bultar. Det finns en anledning till att kroken klarar 1000kg i drag men en tiondel i belastning vertikalt.
Moderna bilar idag kanske är klenare i konstruktionen men jag tror inte det
F fribygg skrev:
Hej igen, kul trycks rekommenderationer handlar om hur mycket last bilen tål för att kunna framföras på ett säkert sätt, inte hur mycket dragkroken inkl. Infästningar tål.Cheesen skrev:
Precis, med för högt kultryck lyfter framhjulen från marken och det är ju inte bra om man vill kunna styra ( och etter värre om det också är drivning på nämda framhjul).T teuvo tainio skrev:
Vilket jäkla ståhej det verkar vara att ha nyare bil, tur att man föredrar lite mer erfarna fordon.
När jag bytte bil senast så saknades dragkroken, löstes med en komplett sats inkl elen för 2500:- och det tog nån halvdag med lååååång fikapaus att montera.
När jag bytte bil senast så saknades dragkroken, löstes med en komplett sats inkl elen för 2500:- och det tog nån halvdag med lååååång fikapaus att montera.