RoTe RoTe skrev:
som sagt nej
Då är det ju det som är skrönan.

RoTe RoTe skrev:
Nej?

[länk]
Ok.det finns två myter då: Att en fast dragkrok påverkar krockskyddet mer än en omonterad löstagbar krok och att det är förbjudet att åka runt med monterad löstagbar krok när den inte används i vissa europeiska länder.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Och jag är nöjd med min fasta som man kan använda som fotsteg när man kliver upp i lastutrymmet.
Tänk på att dom flesta krokar bara är godkända för runt 75kg. Om du monterar kroken själv så förstår du varför och kliver inte på kroken.

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
Jag gjorde det dumma valet att köpa en skola utan dragkrok för ca 20år sen.
Det kostade 3500kr att efterkontroll och det på "märkesverkstaden".
Nåja, inget svar på denna fråga förutom vem är så korkad och beställer en ny bil utan dragkrok från första början. 🤯

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Tänk på att dom flesta krokar bara är godkända för runt 75kg. Om du monterar kroken själv så förstår du varför och kliver inte på kroken.
Givetvis tål en dragkrok att man kliver på den oavsett om den är fast, delbar eller infällbar.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
F fribygg skrev:
Givetvis tål en dragkrok att man kliver på den oavsett om den är fast, delbar eller infällbar.
Det blir ett rätt bra vridmoment och kroken sitter oftast bara i 4bultar. Det finns en anledning till att kroken klarar 1000kg i drag men en tiondel i belastning vertikalt.
En bekant tog traversen i garaget och lyfte i kroken när denne bytte däck. Gick bra några år men så berättar han att det slutade med att kroken lossnade innan hjulen lättade från marken..
Draget är inte konstruerat för krafter i vertikalen. Tänk på det om ni förespråkar högt tryck på kroken när ni drar släp.

• Wow
  • Gilla
teuvo tainio och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det blir ett rätt bra vridmoment och kroken sitter oftast bara i 4bultar. Det finns en anledning till att kroken klarar 1000kg i drag men en tiondel i belastning vertikalt
Kroken klarar att man kliver på den

Cheesen Cheesen skrev:
Det blir ett rätt bra vridmoment och kroken sitter oftast bara i 4bultar. Det finns en anledning till att kroken klarar 1000kg i drag men en tiondel i belastning vertikalt.
En bekant tog traversen i garaget och lyfte i kroken när denne bytte däck. Gick bra några år men så berättar han att det slutade med att kroken lossnade innan hjulen lättade från marken..
Draget är inte konstruerat för krafter i vertikalen. Tänk på det om ni förespråkar högt tryck på kroken när ni drar släp.
Jag har svårt att tro att kroken inte tål 10 kg mer än rekommenderat kultryck uppifrån om den är godkänd att hänga på ett släp på 3 500 kg. Vilken del är det som inte klarar momentet av 90 kg uppifrån, men klarar panikbromsning med 750 obromsade kg bakifrån?

drag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Hej, troligen hade din bekant en rostskadad bil eller en fel monterad dragkrok, de vertikala lasterna är mycket högre än en tiondel av dragkraften när man man färdas på dåliga vägar, jag har lyft otaliga bilar genom åren med travers och aldrig varit orolig för att dragkroken inte tål det, visserligen pratar jag om äldre bilar typ 60-90 tal,
Moderna bilar idag kanske är klenare i konstruktionen men jag tror inte det

F fribygg skrev:
Kroken klarar att man kliver på den
Cheesen Cheesen skrev:
Hej igen, kul trycks rekommenderationer handlar om hur mycket last bilen tål för att kunna framföras på ett säkert sätt, inte hur mycket dragkroken inkl. Infästningar tål.

• Gilla
TorbjornEd och 2 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej igen, kul trycks rekommenderationer handlar om hur mycket last bilen tål för att kunna framföras på ett säkert sätt, inte hur mycket dragkroken inkl. Infästningar tål.
Precis, med för högt kultryck lyfter framhjulen från marken och det är ju inte bra om man vill kunna styra ( och etter värre om det också är drivning på nämda framhjul).

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Bilprovningen lyfter ju dragstången så att bilen nästan lättar när de provar kulkopplingen när man besiktar släpet. Hade det varit så känsligt med vertikal belastning skulle det knappast varit tillåtet.

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Kolla med dragkulan.se hur mycket han ska ha. Har själv fått en kula monterad av honom.

Vilket jäkla ståhej det verkar vara att ha nyare bil, tur att man föredrar lite mer erfarna fordon.

När jag bytte bil senast så saknades dragkroken, löstes med en komplett sats inkl elen för 2500:- och det tog nån halvdag med lååååång fikapaus att montera.

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.