13 346 läst ·
103 svar
13k läst
103 svar
60 000kr för att eftermontera en dragkrok?
Jag har haft en import USA bil med dragkrok som inte godkändes i Sverige och fick kapas av pga den var fastsvetsad.RoTe skrev:
Jag har haft en med fast krok om man kan räkna ett triplex drag som fast, sv såld.
Jag har haft en import med fast krok som satt i stötfångaren.
Jag har haft en import med fast drag av svensk typ.
Fast dragkrok på båda mina äldre bilar. Och alla tidigare.
Absolut inget jag skäms för.
Snarare visar att jag är en aktiv gutt.
Transporterar mycket i mitt friluftsliv och till hemmet.
Båtar, kajaker, ved, ATV mm.
För de pengar som nämns i tråden, kan jag göra mycket annat.
Men det är klart, det är väl status, att köra nyare.... Lider dock inte av detta.
Köper aldrig nån bil som är nyare än 10 år, för då har de rasat tillräckligt i värde.
Skruvar själv. Undviker verkstadskostnade så gott det går.
Lägger pengar på annat.
Men det är klart, det är väl status, att köra nyare.... Lider dock inte av detta.
Köper aldrig nån bil som är nyare än 10 år, för då har de rasat tillräckligt i värde.
Lägger pengar på annat.
Så är det, men alla har inte intresse, verktyg, plats eller tid att skruva själv. Jag gjorde det när jag var 18-30. Men nu med familj har jag väldigt begränsat med tid och energi så jag betalar gladeligen för att få en del grejer fixade. Men häromdagen fick jag offret på bromsbyte bak för 11 000kr så jag köpte grejer på Autodoc för 1000kr och gjorde det själv på 2 timmar totalt(klydd med elektronisk handbroms). Så en timlön på 5000kr. Dessutom sparade jag bränsle och att köra till verkstan tar en halvtimme bara det.H Hybro skrev:Fast dragkrok på båda mina äldre bilar. Och alla tidigare.
Lägger pengar på annat.
Stabilisatorstagen sopslut i ena änden Det har skramlar och väsnats i varje grupp nu en tid. Dessutom stod ratten lite snett, utan att slita däck.
Hade några sparade stag från andra bilar liggande. Sådana med täta damasker i ena änden. D v s bra i just den leden.
Visst det behövdes viss modifiering för att det skulle passa. Typ 10 minuter, men det var det värt.
Kapade o svetsade. Fixade även detta med neutralläge på ratten.
Förlängde ena styrs taget med ett kvarts gängvarv och minskade lika mycket på andra sidan.
Med lite fantasi kom jag underfund med hur det skulle skruvas.
Nu ökade gamla 9-5:an 10 000 i värde. Samtidigt som jag sparade verkstadskostnad på minst 6000 kr.
Ja, ja.... Lite OT kan tyckas.
Hade några sparade stag från andra bilar liggande. Sådana med täta damasker i ena änden. D v s bra i just den leden.
Visst det behövdes viss modifiering för att det skulle passa. Typ 10 minuter, men det var det värt.
Förlängde ena styrs taget med ett kvarts gängvarv och minskade lika mycket på andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ökade gamla 9-5:an 10 000 i värde. Samtidigt som jag sparade verkstadskostnad på minst 6000 kr.
Du behöver inte vara orolig , det går att skruva med nya bilar också.H Hybro skrev:Fast dragkrok på båda mina äldre bilar. Och alla tidigare.
Lägger pengar på annat.
Hoppas du driver? Det där är fan höjden av snålhet , vad sparade du 😂H Hybro skrev:Stabilisatorstagen sopslut i ena änden Det har skramlar och väsnats i varje grupp nu en tid. Dessutom stod ratten lite snett, utan att slita däck.
[bild]
Gillar att lösa problem själv.
Nytt tak på kåken skulle kosta ca
300 000 bara i arbete.
Köpte materialet och löste det själv.
Blev dessutom redigt gjort.
Nästa år målar jag själv om huset,bror andra gången, har Hakiställning. Vad tror Ni en firma skulle ta betalt?
Jobba på eget är absolut bäst betalt.
Nästa lilla projekt är att laga gamla plastekan med några hål o skavanker. Kör med polyester. Om en vecka fiskar jag öring.
Fick f ö ekan gratis, vilket gjorde gott.
De flesta vet vad en enkel eka kostar i dag. Vilket suger...
Strax ska en packbox bytas till vevaxeln på sonens åkbara gräsklippare. Inte ska han behöva lämna in på verkstad ... Sparar några tusen. Bara i arbetskostnad.
Men visst kan folk som känner mig tycka att mycket är onödigt, ja rent utav snål😵💫
Frågan är helt enkelt vad man lägger tiden på.
F ö har jag en segelbåt på Vänern, som jag byggt mycket i rostfritt på.
Köpa, köpa sånt, blir hutlöst dyrt!
Nytt tak på kåken skulle kosta ca
300 000 bara i arbete.
Nästa år målar jag själv om huset,bror andra gången, har Hakiställning. Vad tror Ni en firma skulle ta betalt?
Jobba på eget är absolut bäst betalt.
Nästa lilla projekt är att laga gamla plastekan med några hål o skavanker. Kör med polyester. Om en vecka fiskar jag öring.
De flesta vet vad en enkel eka kostar i dag. Vilket suger...
Strax ska en packbox bytas till vevaxeln på sonens åkbara gräsklippare. Inte ska han behöva lämna in på verkstad ... Sparar några tusen. Bara i arbetskostnad.
Men visst kan folk som känner mig tycka att mycket är onödigt, ja rent utav snål😵💫
Frågan är helt enkelt vad man lägger tiden på.
Köpa, köpa sånt, blir hutlöst dyrt!
Redigerat:
Jag vet mycket väl att man kan laga saker , likaså byta tak och renovera själv. Kostnader drar iväg om man ska lämna iväg allt!H Hybro skrev:Gillar att lösa problem själv.
Nytt tak på kåken skulle ca 300 000 bara i arbete.
Nästa lilla projekt är att laga gamla plastekan med några hål i skavanker. Kör med polyester. Om en vecka fiskar jag öring.
Strax ska en packbox bytas till vevaxeln på sonens åkbara gräsklippare. Inte ska han behöva lämna in på verkstad ... Sparar några tusen i arbetskostnad.
Men visst kan folk som känner mig tycka att mycket är onödigt.
Köpa, köpa blir hutlöst dyrt!
Men att svetsa en krängningshämmare som kostar 150-300kr , det är bara dumt. Tiden du lagt på att svara här är tiden det tar att beställa rätt del. Den får du levererad till ombud , plocka upp när du ändå handlar matvaror. Dessutom kommer bilprovningen ge dig underkänt om de gör sitt jobb.
Bilen blir godkänd.
Upplysningsvis är inte krängningshämmare och stabilatorstag samma prylar.
Och det är här resonemanget haltar.
Jag som pensionär sparade 600 kr plus frakt...på nån timmes pyssel. Nyttjade prylar jag hade hemma.
Folk i dag slänger allt, för det är så "billigt" att köpa.
Folk i dag vill inte göra eget jobb. Annat var det när jag växte upp.
Min far premierade detta. Köpte svetsen och stora verkstadsdomkaften för 55 år sedan. Funkar fint även i dag.
Och tre mil fram och åter till ombudet.
Upplysningsvis är inte krängningshämmare och stabilatorstag samma prylar.
Och det är här resonemanget haltar.
Jag som pensionär sparade 600 kr plus frakt...på nån timmes pyssel. Nyttjade prylar jag hade hemma.
Folk i dag slänger allt, för det är så "billigt" att köpa.
Folk i dag vill inte göra eget jobb. Annat var det när jag växte upp.
Min far premierade detta. Köpte svetsen och stora verkstadsdomkaften för 55 år sedan. Funkar fint även i dag.
Och tre mil fram och åter till ombudet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden