H Hybro skrev:
Ja, det gäller att ligga på topp.

För 60 000 får jag en bätterbil som går i många år.
OT:Hur tänker du att detta hjälper TS?

Jag föreslår dragkrokslagret.se eller liknande som har kontrakterade verkstäder i närheten av TS.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Njaa, långsiktigt. Kanske leta en billigare bil om det kniper. Så som det alltid gör för mig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Googlade bl a Temu och Amazon.
Priser som var häpnadsväckande låga.

Nu har vi flera verkstäder att välja på här ute på bygden, som säkerligen inte behöver suga ut varenda krona av kunden.
Kan gott löns sig att höra efter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Googlade bl a Temu och Amazon.
Priser som var häpnadsväckande låga.

Nu har vi flera verkstäder att välja på här ute på bygden, som säkerligen inte behöver suga ut varenda krona av kunden.
Kan gott löns sig att höra efter.
Har du nått konkret tips till TS?

Jag har en helt annan erfarenhet med dragkrok och märlesverkstad.
Letade dragkrok till en XC40 med montering. Det finns två drakar på eftermarknaden, dragkroksexperten och dragkrokskunden eler så. Är dock samma firma. Deras tjänst bygger på lokala kontraktsverkstäder, jag hade 2 st inom 10 mils radie. Båda ville ha bilen där över dagen.
Det finns fasta krokar, avtagbara och utfällbara. Kravet var ej fast, för då minskar risken för blåmärken.
Sedan finns olika typer av elsatser, de dyraste är plug and play och har alla funktioner som konstant-plus, mm i 13-poligt kontakt. Bra för husvagnsladdning. De enklaste kanske inte kan snacka med bilens bus-system. Drakkroksfolket kunde inte speca i detalj vad som ingick.
Jag tog också in offert från lokala Mekonomen, dom var dyrast. Till sist bestämde jag mig för Volvoverkstan. Även om de var dyrare än DIY-alternativet var det minst trassel för pengarna. Allt är fördraget på bilen så montaget gick på ett par timmar. Utfällbar med knapptryck. Originaldel, kommer förmodligen att höja andrahandsvärdet. Gick på under 20k.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT:Hur tänker du att detta hjälper TS?

Jag föreslår dragkrokslagret.se eller liknande som har kontrakterade verkstäder i närheten av TS.
De verkstäder jag fick förslag på verkade inte särskilt seriösa.

D d0391m0 skrev:
Hej,

Jag tittade på en begagnad Mercedes GLA som saknar krok. Åkte in till lokala Mercedes-handlaren och började prata med en säljare som sade att det kostar ca 60 000 kr att eftermontera dragkrok på bilen.

Ska försöka få tag på deras verkstad nästa vecka för att ställa samma fråga men vänder mig till forumet för att höra om någon möjligtvis har erfarenhet av detta?
Jag fick dragkrok monterad på min Kia Ceed.

17k från Märkesverkstaden, 9500 kr från dragkroksexperten.
Däremot så funkade inget från dragkroksexperten första omgången så fick bli en reklamation. Nu verkar det funka, typ. Man måste slå av sensorer manuellt, och den vet inte om att en släpvagn är kopplad trots extraköpt "smart box".

Tror du kan slå på nätet och få prisförslag.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Menar du att Mercedes kommer utan oljekylare? Det sitter ju på varenda småbil idag.
Inte alltid för växellådan. Vet en som hade stora problem med en större pickup när han drog sin husvagn (Mitsubishi l200) och där kunde felet härledas till att bilen inte såldes med drag ny och därför så saknade automatlådan ett oljekyl och överhettades mycket fort vid högre belastning.

Förr behövde A och B klass eftermontera en kraftigare fläkt. Allt optimeras så
Som bilen levereras. Säga vad man vill om det. Skall man bara köra cyklar bak så
Spelar det såklart ingen roll men skall man dra en husvagn över Alperna så blir det naturligt högre värmeutveckling under längre tid.

Av naturliga skäl så gör verkstäder inte så många eftermonteringar då direktiven gäller från fabrik.

Vänd dig till någon annan som eftermonterar som vet vad dom gör så går det säkert att kapa kostnaderna

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Programmerbara dragkrokar för 90000, ja jäklar det gäller att hänga med i "utvecklingen" 😂

• Haha
Riedern
  • Laddar…
RoTe
D Dkvist skrev:
Jag fick dragkrok monterad på min Kia Ceed.

17k från Märkesverkstaden, 9500 kr från dragkroksexperten.
Däremot så funkade inget från dragkroksexperten första omgången så fick bli en reklamation. Nu verkar det funka, typ. Man måste slå av sensorer manuellt, och den vet inte om att en släpvagn är kopplad trots extraköpt "smart box".

Tror du kan slå på nätet och få prisförslag.
Jag köpte från en sån där dragkroksfirma till min BMW och monterade själv med billigaste elboxen med vetskapen om att jag får trycka bort parksensorn varje gång jag ska backa. Jag kör släp max en gång per år och tycker det är rimligt. Jag betalade bara några få tusenlappar och fick en installation som är helt perfekt för mig, det var enkelt och det ser helt dolt ut när jag inte har kroken monterad. Men alla är vi olika och man bör fixa en installation som passar ens eget bruk.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
RoTe RoTe skrev:
Jag köpte från en sån där dragkroksfirma till min BMW och monterade själv med billigaste elboxen med vetskapen om att jag får trycka bort parksensorn varje gång jag ska backa. Jag kör släp max en gång per år och tycker det är rimligt. Jag betalade bara några få tusenlappar och fick en installation som är helt perfekt för mig, det var enkelt och det ser helt dolt ut när jag inte har kroken monterad. Men alla är vi olika och man bör fixa en installation som passar ens eget bruk.
Grejen är att bilens antisladdsystem behöver veta att du kopplat ett släp för att fungera optimalt. Det räcker inte med att trycka på knappen för backsensorn.

C
Dr Benz Dr Benz skrev:
Vänd dig till någon annan som eftermonterar som vet vad dom gör så går det säkert att kapa kostnaderna
Tänker att man först dock själv bör sätta sig in i hur tillverkaren anser att det bör göras - vad som ingår i de 60 000. Okej att man sen väljer att hoppa över "nödvändiga" uppdateringar av t.ex. drivlinan, men då skall det vara ett medvetet val. Frågar man en dragkroksfirma är risken att man inte riktigt får en komplett bild av verkligheten.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänker att man först dock själv bör sätta sig in i hur tillverkaren anser att det bör göras - vad som ingår i de 60 000. Okej att man sen väljer att hoppa över "nödvändiga" uppdateringar av t.ex. drivlinan, men då skall det vara ett medvetet val. Frågar man en dragkroksfirma är risken att man inte riktigt får en komplett bild av verkligheten.
Helt rätt. Man måste veta vad valet man gör innebär.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Cheesen Cheesen skrev:
Grejen är att bilens antisladdsystem behöver veta att du kopplat ett släp för att fungera optimalt. Det räcker inte med att trycka på knappen för backsensorn.
Jag kör max 500 mil per år och jag bryr mig inte. Inte ens 100 på vintern skulle jag tro. Har dock testat det du säger och det gick finfint i modd och slask.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.