12 240 läst ·
90 svar
12k läst
90 svar
60 000kr för att eftermontera en dragkrok?
Tror som så att fast krok inte är tillåtet helt enkelt. Har du sett en tyskimport med fast krok nån gång? Som inte monterats i Sverige då.Alfredo skrev:
Så kan det kanske vara.RoTe skrev:
På den frågan får jag passa. Har knappt någonsin noterat att en bil är "tyskimport" och än mindre funderat kring vilken dragkrok den eventuellt har.RoTe skrev:
En snabb googling tycker jag dock antyder att fasta dragkrokar existerar och är tillåtna i Tyskland men orkar inte försöka hitta någon tydlig officiell källa. En wikipediasida finns dock om dragkrokar. Någon som har bättre tyskakunskaper än jag kanske finner något matnyttigt där.
Säkert exakt samma sak för TS. Så det blir att jämföra äpplen och päron.S Svanteman skrev:
Vill man bara ha själva kroken utan allt extra runtikring köper man lämpligtvis en eftermarknadskrok, bara man är medveten om skillnaden.
Jag har försökt googla, men det enda jag hittar är att det inte finns någon regel om att fasta dragkrokar är förbjudna eller att man måste ta bort en löstagbar krok när den inte används.RoTe skrev:
Har du någon källa som styrker din teori?
För övrigt var min förra bil importerad från Tyskland med fast dragkrok.
Jag kan ha fel men jag upplever fasta krokar som mycket ovanligt utanför Sverige/norden. Inte ens USA har ju fasta krokar utan har deras system med hitch reciever.useless skrev:
Jag har försökt googla, men det enda jag hittar är att det inte finns någon regel om att fasta dragkrokar är förbjudna eller att man måste ta bort en löstagbar krok när den inte används.
Har du någon källa som styrker din teori?
För övrigt var min förra bil importerad från Tyskland med fast dragkrok.
Just när det gäller övriga Europa så är min uppfattning att släpvagnar överlag är mycket mindre vanligt än i Sverige. Därför kanske man oftare väljer löstagbar krok för att den ändå bara används på semestern en gång om året? I Sverige gillar vi ju att kunna koppla på ett släp då och då...RoTe skrev:
Dessutom gör klimatet och saltet på vägarna här att en avtagbar krok förmodligen krånglar mycket mer än nere på kontinenten så många väljer bort den av den anledningen? Det har i alla fall varit en viktig faktor för mig när jag har valt krok.
Nåja, jag är nöjd med min osynliga delbara i alla fall. Känner att vi sagt allt vi har att säga i ämnet.useless skrev:
Just när det gäller övriga Europa så är min uppfattning att släpvagnar överlag är mycket mindre vanligt än i Sverige. Därför kanske man oftare väljer löstagbar krok för att den ändå bara används på semestern en gång om året? I Sverige gillar vi ju att kunna koppla på ett släp då och då...
Dessutom gör klimatet och saltet på vägarna här att en avtagbar krok förmodligen krånglar mycket mer än nere på kontinenten så många väljer bort den av den anledningen? Det har i alla fall varit en viktig faktor för mig när jag har valt krok.
Att en fast dragkrok skulle vara så mycket sämre är bara en myt. Själva utstickande delen tränger lätt in i bilen som kommer bakifrån utan att ta upp nämnvärt med energi. Sen är det balken innanför som tar upp energin och den är ju densamma oavsett om man har fast eller delbar dragkrok.RoTe skrev:
Vid lätta krockar i låga farter kan det dock spela stor roll för hur stora skadorna blir om det sitter en krok där, men det har inget med krock-/deformationszoner att göra.
Om du tycker det är trevligare med en infällbar så får du ha det. Jag använder min fasta krok. Litet foliehatt, med så mycket säkerhetstänkande i trafiken i Sverige, så hade den varit förbjuden för länge sedan om statistiken bad om det.RoTe skrev:
Det är ju för att ingen sköter om sin dragkrok, allra vanligast är att man låter den delbara sitta på hela tiden så att den rostar fast. Varför du inte ska ha den monterad hela tiden eller ha en fast dragkrok har du redan fått förklarat för dig i tråden. Det är ändå rätt märkligt att i ett land så mån om säkerhet i trafiken så tillåter vi dragkrokar som sätter säkerheten ur spel. Vill minnas att det inte är tillåtet att ha fast krok eller delbar krok monterad utan att dra släp i vissa länder.
Delbart måste väl iaf vara avmonterad när den inte används i Tyskland..RoTe skrev:
Det du skriver om fast här ovan tror jag inte på om du inte har nån länk eller bevis för ditt påstående.
Det här med krokar och whiplash är intressant. Enligt Teknikens Värld så har Folksam baserat på (något gammal) statistik sagt att dragkrok "gör whiplashskadan 20 procent värre." (2008) Vi Bilägare säger å andra sidan att "det är en skröna" (2015, även det Folksam). Vårdprogrammet för Whiplashrelaterade besvär säger att
Risken är nog liten men inte noll. Man får väga det mot bekvämligheten att slippa underhåll.Kollisioner i låga hastigheter, speciellt vid påkörning bakifrån, kan orsaka besvär. Någon nedre gräns har ej kunnat definieras. Det är mängden energi som överförs till nacken som har betydelse, medan omfattningen på bilarnas plåtskador inte har någon säker korrelation till nackskadans omfattning. Det har dock betydelse om den påkörda bilens bärande delar, t.ex. dragkroken, träffas.
Har du någon källa som visar att det finns någon sån regel? När jag letade hittade jag bara tyska sidor där man dementerar att det finns någon regel och att försäkringsbolag skulle ha minskat ersättning för den som blivit påkörd bakifrån med dragkroken monterad.RoTe skrev:
Som sagt var är det inte den utskjutande kroken som påverkar bilens krockskydd, utan det är balken innanför och den har man ju oavsett konstruktion på själva kroken.
som sagt nejuseless skrev:
Har du någon källa som visar att det finns någon sån regel? När jag letade hittade jag bara tyska sidor där man dementerar att det finns någon regel och att försäkringsbolag skulle ha minskat ersättning för den som blivit påkörd bakifrån med dragkroken monterad.
Som sagt var är det inte den utskjutande kroken som påverkar bilens krockskydd, utan det är balken innanför och den har man ju oavsett konstruktion på själva kroken.