12 240 läst ·
90 svar
12k läst
90 svar
60 000kr för att eftermontera en dragkrok?
Måste vara något alldeles särskilt med dragkrok för Mercedes. Har fått eftermonterat till Audi A6, blev Mekonomen till halva kostnaden jämfört Audi märkes verkstaden. Senare förhandlade en dragkrok monterad på köpet vid köp av en 3 år gammal Volvo. Senast hörde jag att Volvo handlaren nu nominellt tar 12 tkr för eftermonterad dragkrok. Och, allt detta gäller fast dragkrok, vilket jag föredrar.D d0391m0 skrev:Hej,
Jag tittade på en begagnad Mercedes GLA som saknar krok. Åkte in till lokala Mercedes-handlaren och började prata med en säljare som sade att det kostar ca 60 000 kr att eftermontera dragkrok på bilen.
Ska försöka få tag på deras verkstad nästa vecka för att ställa samma fråga men vänder mig till forumet för att höra om någon möjligtvis har erfarenhet av detta?
Sist jag hörde att bilar från fabrik var så snålt tilltagna att de orginal inte klarar av dragkrok gällde gamla Saab och Volvo med automatlåda från 70-talet.H hablam skrev:
Man häpnar över hur bilindustrin har börjat beté sig på senare år...
Även autodoc eller någon av deras många lokala fronter (bildelaronline24 exempelvis) gör en koll mot VIN om du skickar ett mail till deras kundtjänst eller chattar med dem. Svar brukar gå fort under kontorstid. Om du dessutom ber att få olika alternativ att välja mellan så får du normalt en länk som går till en sökning på originaldelens OE-nummer och som resulterar i en hel lista alternativ. Det man får passa sig med är att de ibland har "smugit" in ett byte av någon del till sitt eget märke, men de har backat tillbaka när jag noterat detta på orderbekräftelsen och anmärkt.J Jonas928 skrev:
60 tusen? Först trodde jag trådstartaren skämtade men tydligen så var verkstaden seriös med den summan 😂
Oavsett vad dragkroken ska användas till så kan du för de pengarna hyra en skåpbil för att frakta/kasta saker, eller en bil med dragkrok när det väl behövs dras eventuell husvagn och detta kan du säkert göra i 10 år innan du är uppe i några 60 tusen.
Oavsett vad dragkroken ska användas till så kan du för de pengarna hyra en skåpbil för att frakta/kasta saker, eller en bil med dragkrok när det väl behövs dras eventuell husvagn och detta kan du säkert göra i 10 år innan du är uppe i några 60 tusen.
Fast dragkrok är ju så jävla 80-tal dock, ser illa ut och fungerar illa vid påkörning dessutom.S Snurrespratt skrev:Måste vara något alldeles särskilt med dragkrok för Mercedes. Har fått eftermonterat till Audi A6, blev Mekonomen till halva kostnaden jämfört Audi märkes verkstaden. Senare förhandlade en dragkrok monterad på köpet vid köp av en 3 år gammal Volvo. Senast hörde jag att Volvo handlaren nu nominellt tar 12 tkr för eftermonterad dragkrok. Och, allt detta gäller fast dragkrok, vilket jag föredrar.
Nja.RoTe skrev:
Det är ju bättre att ha en krok som fungerar. Istället för en som kärvar och inte går att använda när man behöver den.
Sen så tycker jag att han som rammade mig får skylla sig själv att han inte höll uppmärksamheten på vägen.
Så du sköter inte din lyxbil alltså? Och du och din familj får skylla sig själva då du satt krockzonen ur funktion? Jag fattar...L Ludde67 skrev:
Min delbara krok är som gjord för det... Dessutom helt osynlig när den inte är monterad. Deformationszonen är dessutom kvar när den inte är monterad vilket skulle spara min nacke om jag blev påkörd.C cpalm skrev:
Har ingen erfarenhet av Mercedes men jag har en Audi a3 2018 och monterade fast dragkrok hos min lokala auto-experten verkstad. 7000 gick det på. Man behöver väl inte krångla till det med avtagbar eller elektrisk vridbar krok. Men 60 tusen, det luktar illa, tycker jagD d0391m0 skrev:Hej,
Jag tittade på en begagnad Mercedes GLA som saknar krok. Åkte in till lokala Mercedes-handlaren och började prata med en säljare som sade att det kostar ca 60 000 kr att eftermontera dragkrok på bilen.
Ska försöka få tag på deras verkstad nästa vecka för att ställa samma fråga men vänder mig till forumet för att höra om någon möjligtvis har erfarenhet av detta?