S
D d0391m0 skrev:
Hej,

Jag tittade på en begagnad Mercedes GLA som saknar krok. Åkte in till lokala Mercedes-handlaren och började prata med en säljare som sade att det kostar ca 60 000 kr att eftermontera dragkrok på bilen.

Ska försöka få tag på deras verkstad nästa vecka för att ställa samma fråga men vänder mig till forumet för att höra om någon möjligtvis har erfarenhet av detta?
Måste vara något alldeles särskilt med dragkrok för Mercedes. Har fått eftermonterat till Audi A6, blev Mekonomen till halva kostnaden jämfört Audi märkes verkstaden. Senare förhandlade en dragkrok monterad på köpet vid köp av en 3 år gammal Volvo. Senast hörde jag att Volvo handlaren nu nominellt tar 12 tkr för eftermonterad dragkrok. Och, allt detta gäller fast dragkrok, vilket jag föredrar.

Cheesen Cheesen skrev:
Grejen är att bilens antisladdsystem behöver veta att du kopplat ett släp för att fungera optimalt.
Den dagen jag är ute och kör med släp i väder och sätt som kräver att antisladdsystemet ska fungera så har jag gjort rejält fel! 😁

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Programmerbara dragkrokar för 90000, ja jäklar det gäller att hänga med i "utvecklingen" 😂
Den kanske har inbyggd AI. När du ska köra ut från Byggmax med ditt överlastade släp med negativt kultryck så säger färddatorn "I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that".

• Haha
  • Gilla
Ruffeboy och 9 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Inte alltid för växellådan. Vet en som hade stora problem med en större pickup när han drog sin husvagn (Mitsubishi l200) och där kunde felet härledas till att bilen inte såldes med drag ny och därför så saknade automatlådan ett oljekyl och överhettades mycket fort vid högre belastning.
Sist jag hörde att bilar från fabrik var så snålt tilltagna att de orginal inte klarar av dragkrok gällde gamla Saab och Volvo med automatlåda från 70-talet.
Man häpnar över hur bilindustrin har börjat beté sig på senare år...

J Jonas928 skrev:
Förvisso är AD lite dyrare, men du får hjälp att få helt rätt pryl. I mitt fall finns 3 olika utföranden , och AD kunde vid disk gå in på VIN numrets spec. Kunskap får kosta.
En annan känd kedja kunde inte avgöra vilket utförande jag skulle ha
Även autodoc eller någon av deras många lokala fronter (bildelaronline24 exempelvis) gör en koll mot VIN om du skickar ett mail till deras kundtjänst eller chattar med dem. Svar brukar gå fort under kontorstid. Om du dessutom ber att få olika alternativ att välja mellan så får du normalt en länk som går till en sökning på originaldelens OE-nummer och som resulterar i en hel lista alternativ. Det man får passa sig med är att de ibland har "smugit" in ett byte av någon del till sitt eget märke, men de har backat tillbaka när jag noterat detta på orderbekräftelsen och anmärkt.

60 tusen? Först trodde jag trådstartaren skämtade men tydligen så var verkstaden seriös med den summan 😂
Oavsett vad dragkroken ska användas till så kan du för de pengarna hyra en skåpbil för att frakta/kasta saker, eller en bil med dragkrok när det väl behövs dras eventuell husvagn och detta kan du säkert göra i 10 år innan du är uppe i några 60 tusen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
RoTe
S Snurrespratt skrev:
Måste vara något alldeles särskilt med dragkrok för Mercedes. Har fått eftermonterat till Audi A6, blev Mekonomen till halva kostnaden jämfört Audi märkes verkstaden. Senare förhandlade en dragkrok monterad på köpet vid köp av en 3 år gammal Volvo. Senast hörde jag att Volvo handlaren nu nominellt tar 12 tkr för eftermonterad dragkrok. Och, allt detta gäller fast dragkrok, vilket jag föredrar.
Fast dragkrok är ju så jävla 80-tal dock, ser illa ut och fungerar illa vid påkörning dessutom.

• Arg
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fast dragkrok är ju så jävla 80-tal dock, ser illa ut och fungerar illa vid påkörning dessutom.
Nja.
Det är ju bättre att ha en krok som fungerar. Istället för en som kärvar och inte går att använda när man behöver den.
Sen så tycker jag att han som rammade mig får skylla sig själv att han inte höll uppmärksamheten på vägen.

• Gilla
galento och 11 till
  • Laddar…
RoTe
L Ludde67 skrev:
Nja.
Det är ju bättre att ha en krok som fungerar. Istället för en som kärvar och inte går att använda när man behöver den.
Sen så tycker jag att han som rammade mig får skylla sig själv att han inte höll uppmärksamheten på vägen.
Så du sköter inte din lyxbil alltså? Och du och din familj får skylla sig själva då du satt krockzonen ur funktion? Jag fattar...

• Arg
john_heden100
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
Fast dragkrok är ju så jävla 80-tal dock
Nu svär du i kyrkan 😀
Finns inte så många budgetalternativ till att få hem sitt 4+ meter långa byggmaterial.

RoTe
C cpalm skrev:
Nu svär du i kyrkan 😀
Finns inte så många budgetalternativ till att få hem sitt 4+ meter långa byggmaterial.
Min delbara krok är som gjord för det... Dessutom helt osynlig när den inte är monterad. Deformationszonen är dessutom kvar när den inte är monterad vilket skulle spara min nacke om jag blev påkörd.

C
RoTe RoTe skrev:
Min delbara krok är som gjord för det...
Aja, du menar så. Läste ditt "fast" som "fastän" snarare "fast monterad". 🙂

• Haha
RoTe
  • Laddar…
D d0391m0 skrev:
Hej,

Jag tittade på en begagnad Mercedes GLA som saknar krok. Åkte in till lokala Mercedes-handlaren och började prata med en säljare som sade att det kostar ca 60 000 kr att eftermontera dragkrok på bilen.

Ska försöka få tag på deras verkstad nästa vecka för att ställa samma fråga men vänder mig till forumet för att höra om någon möjligtvis har erfarenhet av detta?
Har ingen erfarenhet av Mercedes men jag har en Audi a3 2018 och monterade fast dragkrok hos min lokala auto-experten verkstad. 7000 gick det på. Man behöver väl inte krångla till det med avtagbar eller elektrisk vridbar krok. Men 60 tusen, det luktar illa, tycker jag

Fick betala 21 000 kr för en eftermontering av elektrisk in/utfällbar dragkrok till en fabriksny Ford S-Max år 2016. Fanns ingen enklare fast modell. Det var mycket pengar då...

• Wow
RoTe
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Om man ska ha fast, infällbar eller löstagbar beror väl på hur man använder kroken och med vilken frekvens?

(Jag själv skulle hellre haft en fast än krånglet med lås på den löstagbara)

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.