35 473 läst ·
369 svar
35k läst
369 svar
5G eller fiber?
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Du har ju facit i handen 100 år senare för elen, medan fibern har funnits runt 10-15 år för allmänheten. Funktioner kring fiber lär ju ha utvecklats en hel del till år 2100, så vad vi är beroende av då som kräver fiber är svårt att sia om, men att döma ut det som oviktigt är kanske lite dumt.
Självklart väljer jag el idag. Min värmepump, FTX-aggregat eller ens mitt yrke funkar inte utan el, men dessa parametrar var inte aktuella 1900.
Däremot skulle jag inte neka till fiber bara för att jag precis just nu bara surfar på byggahus.se och då räcker ISDN.
Självklart väljer jag el idag. Min värmepump, FTX-aggregat eller ens mitt yrke funkar inte utan el, men dessa parametrar var inte aktuella 1900.
Däremot skulle jag inte neka till fiber bara för att jag precis just nu bara surfar på byggahus.se och då räcker ISDN.
Redigerat:
Tycker det är en rätt dålig jämförelse. Telefon var något helt nytt, fiber är bara en av flera varianter på att överföra data mellan två punkter. De flesta saker du kan göra via fibern går antagligen att utföra även för de som saknar fiber med vissa variationer i kvalitet.pelpet skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Oavsett vilka liknelser man kan tänka sig så är väl utgångsfrågan om man ska välja mellan framtida mobillösningar eller fiberuppkoppling (alternativt behålla någon sämre befintlig teknik).
Problemet är att man bara kan avgöra själv vilket val som är bäst för en själv. Alla har olika behov, alltså kommer alla svar vara rätt för vissa.Squall Leonhart skrev:
Precis, men frågan går ju inte att besvara i dagsläget eftersom ingen vet hur det kommer att fungera, bättre om vi fick besvara frågan efter 5G lansering, det blir mest spekulationer och diskussioner om fiberanslutning i dagsläget.Squall Leonhart skrev:
Då blir det till att vänta några år om priset på 5G blir avgörande.Andy78 skrev:
På frågan om man ska beställa när etablering görs, självklart om man har ekonomi för det eller ser att nyttan är så stor att man vill göra avkall på något annat just då.
Som ni kanske förstått har jag fiber och mobilt, samt jobbar inom branschen. Men har flera gånger avrått svärföräldrar att beställa både utifrån att de inte använder någon form av uppkoppling idag, inte vill skaffa och att deras pension behövs till annat. Och när de säljer huset så finns åtminstone fiberslang vid tomtgränsen.
Däremot har vi funderat på att ge dem en dator + mobil lösning med nytt mobilabonnemang så de kan avskaffa den fasta telefonen med extra simkort till en 4Grouter för att kunna hantera många av de ärenden man gör i samhället digitalt. Så vad det sedan slutar vet man aldrig kanske 5G när det kommer eller så kanske blir det att prioritera fiber, vem vet, behov kan förändras.
Trots att det är några år sedan 4G lanserades har vi ingen 4G täckning med Tele2 där vi bor (Tätbebyggt område i Stockholms län). Möjligt att andra operatörer ger 4G täckning, men det är inte självklart att alla får 5G täckning trots flashiga täckningskartor.AndersS skrev:
Det suckas och stönas kring installationskostnaden av fiber, men att LANifiera ett pre millenium hus för IPTV och SIP-telefoni kan kosta minst lika mycket om yrkesmän anlitas.
Står det och faller med tele2?arneri68 skrev:Trots att det är några år sedan 4G lanserades har vi ingen 4G täckning med Tele2 där vi bor (Tätbebyggt område i Stockholms län). Möjligt att andra operatörer ger 4G täckning, men det är inte självklart att alla får 5G täckning trots flashiga täckningskartor.
Det suckas och stönas kring installationskostnaden av fiber, men att LANifiera ett pre millenium hus för IPTV och SIP-telefoni kan kosta minst lika mycket om yrkesmän anlitas.
Jag föreslår att du inte blir klokare av en lansering.Andy78 skrev:
Den som inte begränsas av täckning (fart) kommer begränsas av datahinkens storlek. Om man inte begränsas av något av det har man inga behov som inte redan täcks.
Det kommer nog inte vara så i början men efter ett par år återgår man till den vanliga modellen om man inte tjänar pengar på annat. vilket inte är troligt.MathiasS skrev:
Sådär har du nog helt rätt.
Precis. Vi har nu på många sätt försöka förklara varför 5G rent tekniskt inte kan göra jobbet annat än möjligen i städerna, där fiber redan är vanligt och billigt att bygga ut.MathiasS skrev: