harry73
ion skrev:
En bra liknelse. :thumbup:
Det skulle vara en bra liknelse om man tillägger följande begränsningar:
- Man vet att familjestorleken kommer att öka markant i framtiden
- Man kan bara beställa en ny bil när man får ett erbjudande (som kommer kanske vart tionde år)
- Bilen får hela tiden uppdateringar som gör att den blir större när familjen växer, och att den känns ny och fräsch under minst 30 år.
- Driftkostnader för den stora bilen är lägre än för småbilen
- När du säljer dit hus följer bilen med med huset och även köparen får bara ibland erbjudande att köpa större bil
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Eftersom fiber är infrastruktur så är din jämförelse med olika typer av bilar inte relevant. En bättre jämförelse kan vara att gå från krokig grusväg till en motorväg. Hur skulle dagens samhälle se ut om E4:an var en grusväg? Då kunde du köpa vilken modern bil som helst, men du hade inte kommit fortare framåt än en moped i alla fall.
Fast många behöver nog inte en motorväg in till tomtgränsen. För många duger det med en lite mindre väg, grusvägar funkar rätt bra fortfarande, det är många som har det för att ansluta sin tomt till stora vägnätet.
 
harry73
ion skrev:
Sen kan man tycka. Jag tycker konceptet är tveksamt. Alla, eller minst så många måste teckna sig, annars blir det inget. Hur skulle det sett ut om alla företag resonerade så? " Idag måste alla köpa filmjölk, annars får ingen köpa filmjölk idag ", o.s.v.
Men det är min åsikt, jag klandrar ingen för att bedriva den affärspolicy de tror på, det är en rättighet i ett fritt samhälle.
Är det inte exakt problematiken landsbygden har?
Finns det inte tillräckligt med underlag för Apotek/vårdcentral/sjukhus/bilprovning/bensinmack, då försvinner den.
Köper folk mat på ICA Maxi i stan istället för i den lokala butiken, då försvinner den lokala butiken.

Dina val på landsbygden påverkar vilka val dina grannar får, och det är exakt varför folk på landsbygden är mer benägen att skaffa fiber när de får ett erbjudande. De vet vad konsekvenserna blir om de tackar nej
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Microkatten
lbgu skrev:
Fast många behöver nog inte en motorväg in till tomtgränsen. För många duger det med en lite mindre väg, grusvägar funkar rätt bra fortfarande, det är många som har det för att ansluta sin tomt till stora vägnätet.
Så är det, men det finns en avgörande skillnad mellan vägar och datorkommunikation. Även om du har en grusväg till din tomt så kan du fortfarande utnyttja motorvägens alla fördelar. När det gäller datorkommunikation så är det däremot den sista biten ut till hushållen som sätter begränsningarna. Det må ligga miljoner kilometer fiber i landet, men går de inte ända fram till ditt hus så kan du inte utnyttja fiberns fördelar över huvud taget.

Jämför med en vattenledning. Även om det kan forsa vatten i enorma rör i hela landet så hjälper det inte dig om dina rör till huset har en max kapacitet på en liter per dygn.
 
I
BirgitS skrev:
Men det är ju just så som företag resonerar (även om det inte gäller en viss dag), det måste vara åtminstone ett visst antal som köper filmjölk för annars kommer filmjölken att försvinna från butikerna. Om det bara är 1000 personer i Sverige som köper filmjölk under en vecka så kommer den inte längre att produceras.
Man kan ju hård-dra det. Men den butik som slutar sälja fil för att bara 60% av kunderna köper, blir inte långlivad.
Och hade bara en promille av befolkningen varit intresserade av fiber, hade det inte funnits ett enda företag som sålde det, men så är det som bekant inte.
 
I
harry73 skrev:
Det skulle vara en bra liknelse om man tillägger följande begränsningar:
- Man vet att familjestorleken kommer att öka markant i framtiden
- Man kan bara beställa en ny bil när man får ett erbjudande (som kommer kanske vart tionde år)
- Bilen får hela tiden uppdateringar som gör att den blir större när familjen växer, och att den känns ny och fräsch under minst 30 år.
- Driftkostnader för den stora bilen är lägre än för småbilen
- När du säljer dit hus följer bilen med med huset och även köparen får bara ibland erbjudande att köpa större bil
Allt det där stämmer in på mig, förutom bränsleförbrukningen 0,75l/mil , 21 år gammal Vectra, Varför skulle jag byta? Jag kör max 1000mil/år.
 
Microkatten skrev:
När det gäller datorkommunikation så är det däremot den sista biten ut till hushållen som sätter begränsningarna.
Inte riktigt sant, de flesta gånger internet går segt för mig så beror det inte på biten närmast mig. Det är problem på andra ställen i nätet och då har det ingen större betydelse hur jag är uppkopplad.
 
Microkatten
lbgu skrev:
Inte riktigt sant, de flesta gånger internet går segt för mig så beror det inte på biten närmast mig. Det är problem på andra ställen i nätet och då har det ingen större betydelse hur jag är uppkopplad.
Jo det är helt sant. Det du säger är att din en-liters vattenledning inte sätter begränsningen eftersom det blir läckage på stamledningarna någon gång. Det är givetvis rent nonsens.
 
harry73
ion skrev:
Allt det där stämmer in på mig, förutom bränsleförbrukningen 0,75l/mil , 21 år gammal Vectra, Varför skulle jag byta? Jag kör max 1000mil/år.
Förstår mig rätt, jag vill inte tvinga dig att ansluta dig till fiber och jag inser att det finns situationer där man tycker att man har bättre användning för 25tkr än en fiberanslutning och att man glad betalar mer den dagen behovet finns. Själv skulle jag dock tycka att det är bra om det finns tillräckligt många i mitt område som vill ha fiber, så att vi får det, nu när det finns någon som vill bygga det. Så jag hoppas bara att det inte finns för många som resonerar som du i mitt område.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
I
Fick TV-licensräkningen idag. Varför betalar inte alla den? Det kunde kanske gjort skillnad? Antingen att kostnaden blivit lägre eller att programmen blivit bättre?
Jag gnyr inte för att några väljer att titta gratis och andra inte alls, det är deras val.
 
Jag tror vi hamnat i en återvändsgränd med att finna nya exempel utan det är bättre att acceptera att det finns olika behov och synsätt fiberanslutning. Det finns de som fortfarande inte har internetuppkoppling, flera är nöjda med kopparlinan så länge den finns kvar, vissa är nöjda med mobil uppkoppling och resten väljer fiber.:)
 
ion skrev:
Hur skulle det sett ut om alla företag resonerade så? " Idag måste alla köpa filmjölk, annars får ingen köpa filmjölk idag ", o.s.v.
Du menar att du aldrig har varit med om att vara har utgått ur en butiks sortiment på grund av för dålig efterfrågan?
 
lbgu skrev:
Inte riktigt sant, de flesta gånger internet går segt för mig så beror det inte på biten närmast mig. Det är problem på andra ställen i nätet och då har det ingen större betydelse hur jag är uppkopplad.
Så du behöver inte asfalterad väg fram till huset eftersom det är köer på motorvägen ibland?

Jag tycker ju att det är smidigt att den asfalterade vägen minskar risken för stenskott och kräver mindre underhåll, och de fördelarna påverkas inte av att det är köer på motorvägen ibland.
 
ion skrev:
Fick TV-licensräkningen idag. Varför betalar inte alla den? Det kunde kanske gjort skillnad? Antingen att kostnaden blivit lägre eller att programmen blivit bättre?
Att titta på svts sportsändningar kräver nästan fiber för de flyttar mellan svtplay och de marksända kanalerna vilt. Våra TV-apparater har inte stöd för SVT-play appen och måste därför skaffa extra utrustning för att t.ex kunna följa skidåkning. En livesändning i mobilen ger bra slurp i surfpotten.
 
Jag tycker fortfarande att diskussionen missar utgångsfrågan. Om man måste välja mellan trådlöst och fiber, hur många kommer då att välja bara fiber? Inte jag, i alla fall. Måste jag välja har fibern inte en chans.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.