SueCia skrev:
Det var ju inte det han ville lyfta fram. Det konstiga är ju att folk känner ett behov av att ifrågasätta investeringen i fiber men inte i en altan.
Men är det så konstigt egentligen, folk har olika behov och värderingar.
 
Andy78 skrev:
Men är det så konstigt egentligen, folk har olika behov och värderingar.
Ja, det må vara sant. Men det är mina som är de rätta. ;)
 
Det det handlar om här är ju inte om man idag har användning för fiber eller inte, utan om det är smart att avstå när grävmaskiner larvar förbi pga att man själv inte fattat mer än de som tyckte fotogenlampor lyser med 100W när elnäten började byggas.
Jag kommer att småle om 10 år när de som tackar nej kommer krypande med tusenlapparna eller själva flyttar pga de inser hur kortsiktigt de tänkte.
 
I
karlmb skrev:
Det det handlar om här är ju inte om man idag har användning för fiber eller inte, utan om det är smart att avstå när grävmaskiner larvar förbi pga att man själv inte fattat mer än de som tyckte fotogenlampor lyser med 100W när elnäten började byggas.
Jag kommer att småle om 10 år när de som tackar nej kommer krypande med tusenlapparna eller själva flyttar pga de inser hur kortsiktigt de tänkte.
Du får nog tänka om. Anta att gamla Agda sitter i ett hus, har låg pension, har bara behov av att kunna ringa 112 eller sina barn och barnbarn. Och så kommer din grävmaskin rullande, då menar du att hon ska dra in fiber. Du inser väl själv hur sjukt det låter
Att sen dra paralleller el vs fotogenlampa är bara löjligt och visar att du inte har minsta aning om skillnaden.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
karlmb skrev:
Det det handlar om här är ju inte om man idag har användning för fiber eller inte, utan om det är smart att avstå när grävmaskiner larvar förbi pga att man själv inte fattat mer än de som tyckte fotogenlampor lyser med 100W när elnäten började byggas.
Jag kommer att småle om 10 år när de som tackar nej kommer krypande med tusenlapparna eller själva flyttar pga de inser hur kortsiktigt de tänkte.
Att det blir någon massflytt från folk i hus pga de saknar fiber är nog mikroskopisk.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
ion skrev:
Du får nog tänka om. Anta att gamla Agda sitter i ett hus, har låg pension, har bara behov av att kunna ringa 112 eller sina barn och barnbarn. Och så kommer din grävmaskin rullande, då menar du att hon ska dra in fiber. Du inser väl själv hur sjukt det låter
Att sen dra paralleller el vs fotogenlampa är bara löjligt och visar att du inte har minsta aning om skillnaden.
Att inte Agda kanske prioriterar detta är inte konstigare än att hon skulle gjort samma sak när elnäten byggdes. Det lustiga är att det finns gamlingar som bgyalagen är tveksamma till att ens knacka på hos då de vet att i huset har aldrig funnits vare sig mobil eller någon dator, men om man frågar kan det hända att svaret blir: "Javisst, jag vet inte vad fiber är alls eller vad det ska vara bra för, men jag kommer ihåg vilket j-a käbbel det var när elen skulle dras in hos oss så jag ansluter mig!"
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Att det blir någon massflytt från folk i hus pga de saknar fiber är nog mikroskopisk.
Jag skiter faktiskt i vilket. Man kan inte tvinga folk till sin egen lycka...
 
karlmb skrev:
Jag skiter faktiskt i vilket. Man kan inte tvinga folk till sin egen lycka...
Vad är lycka i ditt resonemang?
 
Andy78 skrev:
Vad är lycka i ditt resonemang?
Fiberanslutning, uppenbarligen. :D
 
karlmb skrev:
Jag skiter faktiskt i vilket. Man kan inte tvinga folk till sin egen lycka...
Om ens lycka beror på hastigheten på ens bredband så känns det nästan tragiskt. För mig så finns det mängder med saker som jag prioriterar högre än bredbandshastighet. Undrar om det ens skulle komma på en topp 50 lista.
 
Det är lite intressant med vad man prioriterar. Vi har tre bostadshus på fastigheten. Den gamla huvudbyggnaden har varken indraget vatten eller avlopp, däremot telefon. Bajsa i dricksvatten började man inte med förrän det nya huset byggdes på 60-talet.
 
ion skrev:
Att sen dra paralleller el vs fotogenlampa är bara löjligt och visar att du inte har minsta aning om skillnaden.
Tja, drar man parallellerna med utgång från början av 1900-talet så är det rätt så identiskt. Skulle man prioritera mellan elektriska lampor och en ny axel till hästvagnen så nog fasen prioriterade man inte en Osram-lampa i alla fall. ;)
 
I
Skillnaden mellan att ha ett snabbt bredband eller något alls, kommer aldrig att betyda lika mycket som fotogenlampa vs elen för utveckling och levnadsstandard. Det går inte att dra såna jämförelser.
 
I
Om ni måste välja mellan att ha ett snabbt bredband samt fotogenlampor, eller inget bredband samt el. Vilket väljer ni?
 
ion skrev:
Om ni måste välja mellan att ha ett snabbt bredband samt fotogenlampor, eller inget bredband samt el. Vilket väljer ni?
Idag är det självklart att man väljer el, men om 20 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.