35 473 läst ·
369 svar
35k läst
369 svar
5G eller fiber?
Det det handlar om här är ju inte om man idag har användning för fiber eller inte, utan om det är smart att avstå när grävmaskiner larvar förbi pga att man själv inte fattat mer än de som tyckte fotogenlampor lyser med 100W när elnäten började byggas.
Jag kommer att småle om 10 år när de som tackar nej kommer krypande med tusenlapparna eller själva flyttar pga de inser hur kortsiktigt de tänkte.
Jag kommer att småle om 10 år när de som tackar nej kommer krypande med tusenlapparna eller själva flyttar pga de inser hur kortsiktigt de tänkte.
Du får nog tänka om. Anta att gamla Agda sitter i ett hus, har låg pension, har bara behov av att kunna ringa 112 eller sina barn och barnbarn. Och så kommer din grävmaskin rullande, då menar du att hon ska dra in fiber. Du inser väl själv hur sjukt det låterkarlmb skrev:Det det handlar om här är ju inte om man idag har användning för fiber eller inte, utan om det är smart att avstå när grävmaskiner larvar förbi pga att man själv inte fattat mer än de som tyckte fotogenlampor lyser med 100W när elnäten började byggas.
Jag kommer att småle om 10 år när de som tackar nej kommer krypande med tusenlapparna eller själva flyttar pga de inser hur kortsiktigt de tänkte.
Att sen dra paralleller el vs fotogenlampa är bara löjligt och visar att du inte har minsta aning om skillnaden.
Att det blir någon massflytt från folk i hus pga de saknar fiber är nog mikroskopisk.karlmb skrev:Det det handlar om här är ju inte om man idag har användning för fiber eller inte, utan om det är smart att avstå när grävmaskiner larvar förbi pga att man själv inte fattat mer än de som tyckte fotogenlampor lyser med 100W när elnäten började byggas.
Jag kommer att småle om 10 år när de som tackar nej kommer krypande med tusenlapparna eller själva flyttar pga de inser hur kortsiktigt de tänkte.
Att inte Agda kanske prioriterar detta är inte konstigare än att hon skulle gjort samma sak när elnäten byggdes. Det lustiga är att det finns gamlingar som bgyalagen är tveksamma till att ens knacka på hos då de vet att i huset har aldrig funnits vare sig mobil eller någon dator, men om man frågar kan det hända att svaret blir: "Javisst, jag vet inte vad fiber är alls eller vad det ska vara bra för, men jag kommer ihåg vilket j-a käbbel det var när elen skulle dras in hos oss så jag ansluter mig!"ion skrev:Du får nog tänka om. Anta att gamla Agda sitter i ett hus, har låg pension, har bara behov av att kunna ringa 112 eller sina barn och barnbarn. Och så kommer din grävmaskin rullande, då menar du att hon ska dra in fiber. Du inser väl själv hur sjukt det låter
Att sen dra paralleller el vs fotogenlampa är bara löjligt och visar att du inte har minsta aning om skillnaden.
Om ens lycka beror på hastigheten på ens bredband så känns det nästan tragiskt. För mig så finns det mängder med saker som jag prioriterar högre än bredbandshastighet. Undrar om det ens skulle komma på en topp 50 lista.karlmb skrev:
Det är lite intressant med vad man prioriterar. Vi har tre bostadshus på fastigheten. Den gamla huvudbyggnaden har varken indraget vatten eller avlopp, däremot telefon. Bajsa i dricksvatten började man inte med förrän det nya huset byggdes på 60-talet.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Tja, drar man parallellerna med utgång från början av 1900-talet så är det rätt så identiskt. Skulle man prioritera mellan elektriska lampor och en ny axel till hästvagnen så nog fasen prioriterade man inte en Osram-lampa i alla fall.ion skrev: