MathiasS skrev:
Vad ska jag ha bredband till utan el? Den lyckan blir kortvarig.
Det är väl inga problem idag?
Solceller och ack.
 
karlmb skrev:
Precis. Vi har nu på många sätt försöka förklara varför 5G rent tekniskt inte kan göra jobbet annat än möjligen i städerna, där fiber redan är vanligt och billigt att bygga ut.
Och framför allt med de miljoner saker/burkar/utrustningar som ska kopplas upp, tidigare pratade man om M2M men nu gäller IoT där just 5Gs teknik ska vara speciellt anpassad, dvs klara stora mängder samtidiga internetuppkopplingar.
 
Fifth Avenue skrev:
Och att sälja på folk hypersnabbt bredband via fiber är på sätt och vis också en gimmick
Och att folk skaffar fiber för hastigheten är ett av de vanligaste missförstånden.

Finesserna med fiber är:

1. Stabilitet (både ADLS och mobilt är instabilare)
2. Störningsokänslighet (både ADSL och mobilt är störningskänsligt)
3. Enkelt underhåll med blåsfiber (istället för att gräva upp kopparkabel)
4. Framtidssäkert (fibern åldras i princip inte alls och klarar redan idag framtidens behov)
5. Obegränsad trafikmängd (ingen risk att man "får slut på surf")
6. Det går att få symmetrisk hastighet (till skillnad från ADSL)


Glöm inte att även om man använder mobilt bredband så går den mesta av trafiken via fiber. Det är bara sista biten fram till dig som det går via trådlöst.
 
lbgu skrev:
Tycker det är en rätt dålig jämförelse. Telefon var något helt nytt, fiber är bara en av flera varianter på att överföra data mellan två punkter. De flesta saker du kan göra via fibern går antagligen att utföra även för de som saknar fiber med vissa variationer i kvalitet.
Även telefon är bara ett sätt att överföra data mellan två punkter. Innan telefonen kom så löste man det med t.ex. brev, fysiska besök, budbärare, brevduva eller vårdkase.
 
Nerre skrev:
Och att folk skaffar fiber för hastigheten är ett av de vanligaste missförstånden.

Finesserna med fiber är:

1. Stabilitet (både ADLS och mobilt är instabilare)
2. Störningsokänslighet (både ADSL och mobilt är störningskänsligt)
3. Enkelt underhåll med blåsfiber (istället för att gräva upp kopparkabel)
4. Framtidssäkert (fibern åldras i princip inte alls och klarar redan idag framtidens behov)
5. Obegränsad trafikmängd (ingen risk att man "får slut på surf")
6. Det går att få symmetrisk hastighet (till skillnad från ADSL)


Glöm inte att även om man använder mobilt bredband så går den mesta av trafiken via fiber. Det är bara sista biten fram till dig som det går via trådlöst.
Lärt mig så har man inte direktkontakt med masten med fiber, utan dom mindre så man är oftast ett steg imellan fibern. De är dom stora masterna som är flaskhalsen i mobilnätet och även att man inte kan ha för mycket trådlöst i luften (blir ironiskt nog trångt och krockat med varandra).
 
I
karlmb skrev:
Varför ska vi välja mellan det?
Varför inte mellan mat på bordet o fiber. .?
Eller mellan en häst eller ingen häst.
Nu var det ju just det som jämfördes. Fiber lika stort som införandet av el. Och det retade upp mig, att man jämförde historiens största och viktigaste innovation, ( efter hjulet ), med att man kan ladda ner en film dubbelt så snabbt.
Min tolkning.
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Nu var det ju just det som jämfördes. Fiber lika stort som införandet av el. Och det retade upp mig, att man jämförde historiens största och viktigaste innovation, ( efter hjulet ), med att man kan ladda ner en film dubbelt så snabbt.
Min tolkning.
Filmnedladdning är inte den stora nyttan, lika lite som att alla behöver 63 A huvudsäkring hemma, till någon fabrik eller så.
Även om det inte är lika stort som el, så är det tillräckligt stort för någon i ett i-land att investera i när tillfället kommer, och inte efteråt. Du gör givetvis som du vill, men har nu fått nödvändig info så klaga inte senare...;-)
 
I
karlmb skrev:
Filmnedladdning är inte den stora nyttan, lika lite som att alla behöver 63 A huvudsäkring hemma, till någon fabrik eller så.
Även om det inte är lika stort som el, så är det tillräckligt stort för någon i ett i-land att investera i när tillfället kommer, och inte efteråt. Du gör givetvis som du vill, men har nu fått nödvändig info så klaga inte senare...;-)
Jag begriper att det är en bra grej,,, för de som behöver det och kanske för några andra som " vill hänga med ". Men för sådana som mej finns ingen anledning att investera i denna grej. Det är bara för fiberförespråkarna att acceptera att det finns folk som inte är intresserade.
Sen kan man tycka. Jag tycker konceptet är tveksamt. Alla, eller minst så många måste teckna sig, annars blir det inget. Hur skulle det sett ut om alla företag resonerade så? " Idag måste alla köpa filmjölk, annars får ingen köpa filmjölk idag ", o.s.v.
Men det är min åsikt, jag klandrar ingen för att bedriva den affärspolicy de tror på, det är en rättighet i ett fritt samhälle.
Och nej, jag kommer inte att ångra mig, och skulle jag mot förmodan göra det kommer jag inte att klaga. Jag betalar vad det kostar om jag anser att det är värt det.
 
ion skrev:
Jag begriper att det är en bra grej,,, för de som behöver det och kanske för några andra som " vill hänga med ". Men för sådana som mej finns ingen anledning att investera i denna grej. Det är bara för fiberförespråkarna att acceptera att det finns folk som inte är intresserade.
Sen kan man tycka. Jag tycker konceptet är tveksamt. Alla, eller minst så många måste teckna sig, annars blir det inget. Hur skulle det sett ut om alla företag resonerade så? " Idag måste alla köpa filmjölk, annars får ingen köpa filmjölk idag ", o.s.v.
Men det är min åsikt, jag klandrar ingen för att bedriva den affärspolicy de tror på, det är en rättighet i ett fritt samhälle.
Och nej, jag kommer inte att ångra mig, och skulle jag mot förmodan göra det kommer jag inte att klaga. Jag betalar vad det kostar om jag anser att det är värt det.
Tur att det inte var så många som resonerade som du när det byggde elnätet. Det hade blivit dyrare för oss alla..
Lyckligtvis är ni skeptiker rätt få så vi som vill bygga fibernät har idag inga större problem med det.
Det var värre för de som försökte för 10 år sen. Det säger ju också en del...
 
De skribenter som anser att en uppgradering till fiber är att jämföra med anslutning till el-/telefonnät saknar uppenbarligen känsla för proportioner. Ska man jämföra så, kanske det är mer likt att gå från en småbil till en mellanklassbil. Större lastutrymme, bättre säkerhet och fartresurser. Som med olika typer av internetuppkopplingar så finns det olika typer av bilar för folk med olika behov. Det finns ingen bilmodell som passar bäst för alla.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
lbgu skrev:
De skribenter som anser att en uppgradering till fiber är att jämföra med anslutning till el-/telefonnät saknar uppenbarligen känsla för proportioner. Ska man jämföra så, kanske det är mer likt att gå från en småbil till en mellanklassbil. Större lastutrymme, bättre säkerhet och fartresurser. Som med olika typer av internetuppkopplingar så finns det olika typer av bilar för folk med olika behov. Det finns ingen bilmodell som passar bäst för alla.
En bra liknelse. :thumbup:
 
BirgitS
ion skrev:
Sen kan man tycka. Jag tycker konceptet är tveksamt. Alla, eller minst så många måste teckna sig, annars blir det inget. Hur skulle det sett ut om alla företag resonerade så? " Idag måste alla köpa filmjölk, annars får ingen köpa filmjölk idag ", o.s.v.
Men det är ju just så som företag resonerar (även om det inte gäller en viss dag), det måste vara åtminstone ett visst antal som köper filmjölk för annars kommer filmjölken att försvinna från butikerna. Om det bara är 1000 personer i Sverige som köper filmjölk under en vecka så kommer den inte längre att produceras.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
I
karlmb skrev:
Tur att det inte var så många som resonerade som du när det byggde elnätet. Det hade blivit dyrare för oss alla..
Lyckligtvis är ni skeptiker rätt få så vi som vill bygga fibernät har idag inga större problem med det.
Det var värre för de som försökte för 10 år sen. Det säger ju också en del...
Det kan ju också vara så att folk ansåg att el var bra. Sen var det inte alla som fick el även om de ville. inte till lägsta pris i alla fall. De fick betala vad det kostade att dra från närmsta transformator, vi hade en stuga och frågade och det skulle kosta mer än vad fastigheten var värd.
 
Microkatten
lbgu skrev:
De skribenter som anser att en uppgradering till fiber är att jämföra med anslutning till el-/telefonnät saknar uppenbarligen känsla för proportioner. Ska man jämföra så, kanske det är mer likt att gå från en småbil till en mellanklassbil. Större lastutrymme, bättre säkerhet och fartresurser. Som med olika typer av internetuppkopplingar så finns det olika typer av bilar för folk med olika behov. Det finns ingen bilmodell som passar bäst för alla.
Eftersom fiber är infrastruktur så är din jämförelse med olika typer av bilar inte relevant. En bättre jämförelse kan vara att gå från krokig grusväg till en motorväg. Hur skulle dagens samhälle se ut om E4:an var en grusväg? Då kunde du köpa vilken modern bil som helst, men du hade inte kommit fortare framåt än en moped i alla fall.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Men det är ju just så som företag resonerar (även om det inte gäller en viss dag), det måste vara åtminstone ett visst antal som köper filmjölk för annars kommer filmjölken att försvinna från butikerna. Om det bara är 1000 personer i Sverige som köper filmjölk under en vecka så kommer den inte längre att produceras.
Men eftersom det finns restauranger, skolor m.m. som köper stora partier så kommer mjölken aldrig sluta produceras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.