F
pelpet skrev:
Sedan är det inte helt sant att det är långsammare. Med ADSL har du ofta upp till 30/2 (alltså 30 Mbit downstream (när du laddar ner), 2 mbit upload). I realiteten kan det vara mindre, det beror på kopparkabelns längd och kvalitet. Med fiber 10/10 har du garanterat 10 Mbit i båda riktningarna. Upstream gör framförallt skillnad när man kör VPN och laddar upp filer till molntjänster.

Sen är det sant att kopparnätet är under avveckling och man ska inte bli förvånad om priset höjs, och höjs, och höjs igen.
Nja...Jag körde precis ett TP-test och har 28 ner och 5 upp just nu .....jag klarar mig

Om kopparnätet är under avveckling och inte underhålls längre då ska de väl SÄNKA priserna istället :)

Personligen är jag dock inte det minsta orolig , kopparnätet var gammalt redan för 15 år sedan.....och det håller med lätthet i 10-15 år till. Vi har haft telefoner i många år och de ledningarna som går in i mitt hus har inte blivit utbytta sedan 50/60-talet (jag gissar) de funkar utmärkt. Det är lite av "skrämselpropaganda" för att få ut tekniken så fort som det bara går - Detta eftersom (det enligt mig) står ny teknik och knackar på dörren !

En annan sak som jag fått höra är att "det höjer värdet med x antal tusen kr (ibland 50-100 kkr)" - Jag ställer mig mycket frågande till detta då jag när som helst kan ansluta mig, det är liksom som att det är "nu eller aldrig" och "sen är det försent att hoppa på".......och det är ju ren lögn ! - speciellt som jag fortfarande får erbjudanden :) ett år efter kampanjen.

Ingen kan "hota" mig med framtida prishöjningar - Lika lite som att någon kan säg att någon som helst TEKNIK är "framtidssäker". Är det något som inte är framtidssäkert så är det just teknik !

Vad tycker du annars om mitt resonemang i att fibern hemma har jag ingen användning för på resa ?

Skanova äger kopparnätet och vill avveckla det eftersom det är dyrt att underhålla. Landsbygden håller man på att avvecka nu - det är många som får sin fasta telefon ersatt av "fast mobil" och tappar möjligheten till ADSL. Och jag fick själv en prishöjning på min ADSL nyss eftersom skanova höjt priset på kopparaccessen. Och jag bor i ett villaområde i en stad.

I ditt fall så tycker jag att det är rätt val att stanna kvar på kopparnätet.
1) Du kan ansluta dig till fibernätet när du vill.
2) Du upplever att ADSL är fungerar bra
3) Fiber är dyrare än ADSL i ditt fall.

De flesta har en annan situation. För mig så innebär en övergång från 20/1 ADSL till 10/10 fiber att jag sparar en hundring i månaden. Dvs fiberinstallationen är återbetald på ca 15 år med en likvärdig tjänst.

Om du inte är hemma har du troligen inte mer nytta av din fiber än din ADSL, med ett undantagsfall. Om du har en server hemma som du vill komma åt så är det en stor fördel att ha bra upstream. Fast de flesta använder ju molntjänster för sånt nu för tiden.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
I
Mobilt är vad som gäller i framtiden, det är jag övertygad om. Ingen utom spelfanatiker och forummissbrukare vill sitta låsta på sitt rum, så må det vara hur snabbt som helst.
Troligen fiber att bli företagsinriktat, och kanske något för dem som har gott om klöver så de kan ha båda typerna.
Jag har adsl 12 , ligger runt 10 och det räcker utmärkt till både surf och filmtittande på flera enheter samtidigt i gång, t.o.m i hd.
Är inte det minsta orolig för att de tänker dra upp kopparn. Har ändå inte råd med 4k tv och superspeldatorer, och om jag haft finns det mycket roligare saker att göra med de slantarna.

• Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
De kommer inte rycka kopparn utan att erbjuda något annat och erbjudandet kommer inte vara dyrare är för existerande fiberkunder, det kommer dock säker lansera det som ett specialerbjudande.

Hemmakatten
Tack för en jättebra och informativ artikel! Extra bra och utförligt för mig som inte kan så mycket om fiber och 5G.

Vi kommer nog också att avstå fibererbjudandet vi nyss fått från Svensk Infrastruktur. 35.000:- kostar det!! 45m grävning ingår, vi har ytterligare minst 150m till huset. De kräver att de själva ska gräva vilket kostar 150-200:- per meter, vilket ger en ytterligare kostnad mellan 22.500 - 30.000:- vilket innebär en totalkostnad på ca 60'. Sedan tillkommer kostnad för dragning mm inomhus. För oss är det inte värt pengarna och om vi skulle sälja nån dag så får köparna dra in fiber om de vill.

Vi har ADSL idag som får räcka (är inga storspelare). En i familjen arbetar hemifrån nån dag i veckan och vi tittar på filmer via datorn. För detta räcker det vi har nu. Och jag är säker på att man kan ansluta sig i efterhand. För ett par år sedan byttes en hel del gamla telestolpar ut mot nya, så just här verkar kopparledningarna bli kvar ett bra tag.

Redigerat:
Fiber kommer att vara klart användbart.

Om man kör 4K-tv med moderna codecar så drar man 7 GB/h. Men vill man köra 360 graders TV i 120 Hz och dubbel 8K så handlar det om 112 Gigabyte per timme eller ca 250 Mbit/s kontinuerligt. Och något sådant kommer. Porr finns redan tillgänglig i VR-filmer och man har redan börjat jobba med 8K-tv.

Det kanske funkar med 5G förutsatt att man har bra uppkoppling och inga jobbiga datamängder, men sitter man 4 pers hemma och kollar på SHL i varsin VR-mask så fyller man en gigabitlina.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I
Andy78 skrev:
De kommer inte rycka kopparn utan att erbjuda något annat och erbjudandet kommer inte vara dyrare är för existerande fiberkunder, det kommer dock säker lansera det som ett specialerbjudande.
De grävde upp gatan förra året. Vi sa , nej tack. Sedan dess har det dimpt ner erbjudanden med texten "nu , absolut sista chansen att ansluta" bla, bla, bla. De kunde sparat sig de kostnaderna och sänkt priset till de som sitter med dyra fiberband. Och jag är inte ensam att tycka så, endast en hoppade på tåget på denna gata, och de har ett grafiskt företag.

F
pelpet skrev:
Fiber kommer att vara klart användbart.

Om man kör 4K-tv med moderna codecar så drar man 7 GB/h. Men vill man köra 360 graders TV i 120 Hz och dubbel 8K så handlar det om 112 Gigabyte per timme eller ca 250 Mbit/s kontinuerligt. Och något sådant kommer. Porr finns redan tillgänglig i VR-filmer och man har redan börjat jobba med 8K-tv.

Det kanske funkar med 5G förutsatt att man har bra uppkoppling och inga jobbiga datamängder, men sitter man 4 pers hemma och kollar på SHL i varsin VR-mask så fyller man en gigabitlina.
Men det där känns väl ändå rätt skevt ?

Det finns ju knappt något material att ens se i 4k på sin tv idag. Vi har Canal digital och de sänder 1080i (alltså inte ens 1080p!!) - och SVT har valt 720p - Jag anser alltså att det egentligen räcker gott och väl med en vanlig "HD-ready" 720p tv än idag då det till 99 % av tv-tittandet är från canal Digital vi ser på oavsett om vi hyr film via canal digital eller deras ordinarie utbud - Den sista procenten är om jag dammar av DVD-spelaren och slänger in en skiva (och de är i 1080p !!)

Att köpa något dyrt idag för att (kanske) ha användning för det i framtiden.......till vilken nytta ?

När tekniken är mogen, ja då får jag väl köpa mig en 4k tv ! - Idag finns det materialet på försäljarnas skärmar i varuhusen.......Är det NÅGON vuxen som går på den lätta ? - Frågar man dem så säger de att "det kommer stort nu" Jaha !?! När börjar Canal Digital sända 4k då frågar jag ? - "Det vet vi inte"........Nähä, då väntar jag !

Har flera bekanta som köpt 3D-tv, de använder det aldrig....jo barnen ser vissa filmer i 3D men inte föräldrarna. Detta skulle ju OCKSÅ bli det nya.......idag har tillverkarna gått ifrån det. Kolla själva på 2016 års modeller.....

Likadant med välvda skärmar.....Nu har Samsung och Philips har slutat sälja dessa i deras 2016 års sortiment !

http://www.ljudochbild.se/nyheter/tv/philips-dodforklarar-bojda-tv-apparater - "Konkava TV-skärmar var en gimmick som aldrig slog igenom riktigt. Så nu skrotas konceptet, precis som 3D-skärmarna." Detta skulle ju OCKSÅ bli så stort !

Och att jag skulle lägga 10-12 tusen på en TV för att sedan också behöva köpa en speciell 4K DVD-spelare.......glöm det !

Mycket därför att jag om jag hyr film gör det med en knapptryckning på Canal Digital för 49 spänn. Känns ju 1990 att åka och hyra eller köpa en DVD idag !

Och du börjar prata om 8K !!! - Jag säger så här......Vi tar det den dagen det kommer ! Men vi börjar med 4K.

Nu gick jag lite off topic - Men jag behöver inte bredband för att ta emot TV, jag gör det via parabol och det funkar alldeles utmärkt. Nu skrev du om filmer via fiber visserligen. Men kontentan är densamma, det FINNS knappt något att se i 4K formatet idag.......... och man behöver nog minst en 77" TV för att ens märka skillnaden ändå mellan 1080p och 4K från 3-4 meters avstånd. Vi har en 42":are idag och de filmer jag hyr via deras playtjänst är i 1080i och de är kristallklara utan fördröjning eller lagg - Trots att jag bara har kopparlina med 30 mbit.

Jag kan liksom inte fatta varför jag ens om jag kunde skulle hyra en film i 4K om jag ändå inte ser skillnad på kvaliteten. Bilden är "tillräckligt bra redan" - Och det var ju precis det de sa när de började med full HD i alla tidningar "Bilden är kristallklar" ........och det var den jämfört med SD-tv - Men mellan 1080p och 4K så är det inte märkbart på en 37"-42" TV

Redigerat:
Precis Robot Lawnmower, jag tycker inte att du behöver fiber idag baserat på din situation. Utläggningen om 8K VR var mest ett svar på Ions inlägg. Vad jag menar är att även om mobilt förbättras så ökar samtidigt dataanvändningen så att det kommer nya tillämpningar som troligen inte fungerar bra på 5G. Precis som att netflix inte fungerar bra på 4G idag då datamängden snabbt går åt.

En 4K-tv är visserligen lite dyrare än en full-HD idag men om 1-2 år kommer 4K nog att kosta som en vanlig 4K idag. Och sen kommer 8K och VR-sändningar.

Man kan se en liten skillnad på 4K och full-HD idag även på en vanlig 55". 4K upplevs som bättre bild. Och 8K i 120 Hz kommer nog att upplevas ännu lite bättre.

ion skrev:
Mobilt är vad som gäller i framtiden, det är jag övertygad om. Ingen utom spelfanatiker och forummissbrukare vill sitta låsta på sitt rum, så må det vara hur snabbt som helst.
..
Är inte det minsta orolig för att de tänker dra upp kopparn. Har ändå inte råd med 4k tv och superspeldatorer, och om jag haft finns det mycket roligare saker att göra med de slantarna.

Redigerat:
För våran del var valet av fiber enkelt, bandbredden på det gamla ADSL-modemet räckte inte till på kvällen när flera ville streama olika saker samtidigt.

Mediekonsumtionen består sedan flera år enbart av media från nätet. Eftersom inget av det konsumeras på en TV (eller kommer från svt play) längre så försvann TV-avgiften i samband med att TVn försvann.

Installationskostnaden är för oss mao att betrakta som några års TV-avgifter fast med något betydligt bättre i utbyte.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F
pelpet skrev:
Precis Robot Lawnmower, jag tycker inte att du behöver fiber idag baserat på din situation. Utläggningen om 8K VR var mest ett svar på Ions inlägg.
Okej pelpet :) jag missade Ions inlägg

Ska gå och lägga mig nu, men vill bara förtydliga att jag absolut inte är en bakåtsträvare, jag anser bara att en del teknik görs för teknikens egen skull inte för att den behövs. En del teknik är "svar på frågor som ingen ställt" liksom - 8K är en sådan gimmick.

Och att sälja på folk hypersnabbt bredband via fiber är på sätt och vis också en gimmick - Vilken familj behöver 1000 mbit bredband ? Jag ser snarare en risk med detta, det är att man gör ex vis filmer stora och tunga att ladda ner, inte för att det behövs....utan för att man kan. Det hade liksom varit en annan sak om det varit en bild i hästväg......men det är nog rätt marginell skillnad mellan 4K och 8K för oss som inte har en egen biograf hemma (Själv ser jag inte ens skillnad på 720p och 1080p på vår 42":are)

Jag tror att man inte alltid ska vara först med att hoppa på det nya - Sedan ska man såklart inte heller vara sist med att lägga ifrån sig den gamla tekniken. Men idag hinner ingen med i svängarna, det går så fort ny teknik (oavsett om det är TV eller Bredbandsteknologi) att man gör bäst i att inte vara den som betalar dyrt för något som snart kanske är inaktuellt - Sedan om det är välvda TV-apparater, 3D-TV eller Fiber-internet..........Ja man får se var det landar.

Hade de däremot släppt ett 4G-nät utan begränsningar på hur mycket man får använda per månad med samma bandbredd som jag har via 3 (operatören 3) ca 40 mbit ner och 20-30 mbit upp - Ja..... då hade jag sagt upp kopparnätet imorgon !

Det är ju guld att surfa med mobilen uppkopplad till laptopen och att ha fri access till nätet var man än befinner sig.

Och ännu bättre hade varit om det kostade ett fast pris var man än befinner sig i världen. Då kan fiberlinorna slänga sig i väggen oavsett hur snabba de än är.

Ska mobilt gälla i framtiden vill det till att bygga nät med täckning överallt! Det är minst sagt lite si som så med den saken i dagsläget

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
O
Mobilt kommer aldrig att klara av att ersätta fiber. Det kommer alltid finnas begränsningar gällande kapaciteten
Men jag är verkligen inte emot 4G eller 5G eller vad nästa blir! På landet är det perfekt med mobilt bredband! Där hade jag aldrig valt fiber. Men vi är inte där så mycket.
Å det är smidigt när man är ute å reser! Det finns många fördelar! Men här hemma är det fiber som gäller!

• Gilla
Lolight
  • Laddar…
ion skrev:
Troligen fiber att bli företagsinriktat, och kanske något för dem som har gott om klöver så de kan ha båda typerna.
Jag har adsl 12 , ligger runt 10 och det räcker utmärkt till både surf och filmtittande på flera enheter samtidigt i gång, t.o.m i hd.
Behöver Inga värstinggrejer för att få nytta av fiber, utan. Tillräckligt med barn som t.ex använder netflix och spel/nerladdningar samtidigt och du ska surfa så blir det riktigt trögt för dig att komma ut på nätet. Det är fördelen med fiber, dessutom kan du ha en fast telefon för säkerheten i fall det mobila inte fungerar.

Även tv går på fiber eller adsl också.

Men det beror på behov, det finns inte hur mycket plats som helst i luften och vi har få huvud antenner som skickar signaler fram och tillbaka (därför det inte hjälper att bygga fler mindre sorter). Jag tycker mobilt redan idag är hårt belastad och även dessa data begränsningar kommer troligen finnas kvar ett bra tag.

Ser 3g,4g och 5g som komplement till fiber. Det har även pratas om vi ska i stället använda wifi i städerna för samtal (då behöver fiber utbyggnad till alla hushåll eller liknande), men det är bara en idé idag.

Adsl kostar 300/400kr minst på landet (runt omgivningen jag bor) och fiber 10/10 kostar 200/300kr ca (eller billigare beroende på om du har stadsnät eller inte).

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det är för mig obegripligt att ni ska envisas med att diskutera vilka behov ni själva har, och sedan se det omöjliga i att någon annan har andra behov.

Detta är bärare av internet som alla fyller en funktion, ADSL, fiber, mobilt bredband. Det kommer aldrig vara det ena eller det andra. Att säga att någon av dom inte behövs är bara inskränkt.

ADSL kommer försvinna och det gör det för att, som sagt, kopparnätet är oerhört dyrt att underhålla samtidigt som det inte ger motsvarande intäkter.

Mot slutet av artikeln framkommer det på ett bra sätt vad det verkligt intressanta med 5G är, nämligen tillämpningar kopplat till IoT som kräver lägre fördröjningar än mobilnätet ger idag. Det handlar också om att ha ett nät som kan hantera många många fler enheter än vad mobilnäten fixar idag (utan krav på låg latency och hög fart).

På ämnet teknik så pratar någon ovan om att labbtester är en sak och verkligheten med många som delar på kapacitet något helt annat. Det är förstås sant just nu. Det är dock en relativt svindlande tanke att reflektera över vad som händer när varje användare får en egen liten antennloob - här tar man bara de första små stegen nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.