F
MathiasS skrev:
Det är för mig obegripligt att ni ska envisas med att diskutera vilka behov ni själva har, och sedan se det omöjliga i att någon annan har andra behov.

.

Då har du missförstått i alla fall mig och mitt inlägg - Jag var väldigt tydlig i att poängtera att de som installerade fibern har varit påstridiga i att berätta för mig vilka behov jag har !

Jag anser att jag själv vet vad jag behöver.
 
AndersMalmgren skrev:
Nej men den kommer inte vara i närhetne av fiber

[bild]
Var tvungen att testa själv via mitt fiber, upptäckte då att jag fick 14 ms! Uselt ju, har tidigare haft max 4 ms mot flesta servrar i Sverige. Kör Telia Öppen Fiber med Telia som ISP. Blir att felanmäla.

Vilken leverantör sitter du på AndersMalmgren?


EDIT: testade även mot bla byggahus.se som sitter på Telias nät och får då 0,9 ms.
 
Redigerat:
Oftast när det går segt på internet så beror det inte på kopplingen mellan ens eget hus och operatören. Det är oftast någonstans på resten av vägen det bildats någon flaskhals. Så att sitta och jämföra ping-tider säger inte så mycket.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Robot Lawnmower skrev:
Då har du missförstått i alla fall mig och mitt inlägg - Jag var väldigt tydlig i att poängtera att de som installerade fibern har varit påstridiga i att berätta för mig vilka behov jag har !

Jag anser att jag själv vet vad jag behöver.
Det är även min känsla av debatten. Det finns de här som verkar tycka att bara för att de anser sig behöva fiber så måste alla andra per automatik också behöva det. Självklart är det inte så, utan alla har olika behov. Ifall man inte har ett behov så kan det vara rätt svårt att idag motivera en investering på +20k för något som man eventuellt möjligen kommer att behöva om 5 - 10 år.
 
lbgu skrev:
Oftast när det går segt på internet så beror det inte på kopplingen mellan ens eget hus och operatören. Det är oftast någonstans på resten av vägen det bildats någon flaskhals. Så att sitta och jämföra ping-tider säger inte så mycket.
Har samma problem, tittar man på en tracepath så uppstår problem 3 hopp efter telias gw fortfarande i deras nät, tracear man byggahus eller 8.8.8.8 så har man inte dessa responstider och man ser att det tar en annan väg, det har med telias routing mot sunet att göra.
 
Videonisse skrev:
Var tvungen att testa själv via mitt fiber, upptäckte då att jag fick 14 ms! Uselt ju, har tidigare haft max 4 ms mot flesta servrar i Sverige. Kör Telia Öppen Fiber med Telia som ISP. Blir att felanmäla.

Vilken leverantör sitter du på AndersMalmgren?


EDIT: testade även mot bla byggahus.se som sitter på Telias nät och får då 0,9 ms.
Sitter på ownit, det är nog kanske fler hops för dig

edit: Dessa hops har du ju även på mobilt bredband plus att teknken i sig själv inför massor med latency
 
Det blir dyrare att ansluta sig efter att nätet byggs. Vad tror du det kostar att ta fram en grävare och ett par man för fiber blåsning och installation till ditt hus enbart?
Fråga en mäklare, de värderar anslutning av en villa till befintligt fibernät till ca 100000 mer än en som valt att inte ansluta sig när ett nät har byggts.
En annan aspekt som ingen tar upp är ju att 5G bygger på högre frekvenser och uppkoppling mot flera basstationer på en gång.
På landet där en del får lite högre anslutningskostnad för fiber, är problemet för 5G att man inte kan använda dessa nya högre frekvenser pga de längre avstånden och man har oftast inte täckning ens idag med lägre frekvenser, till mer än en basstation.
5G kommer alltså främst att bli ett lyft i städerna, fast där har alla redan fiber eller kan få det till en liten kostnad. ...
 
Redigerat:
  • Gilla
islander och 1 till
  • Laddar…
karlmb skrev:
Det blir dyrare att ansluta sig efter att nätet byggs. Vad tror du det kostar att ta fram en grävare och ett par man för fiber blåsning och installation till ditt hus enbart?
Fråga en mäklare, de värderar anslutning av en villa till befintligt fibernät till ca 100000 mer än en som valt att inte ansluta sig när ett nät har byggts.
En annan aspekt som ingen tar upp är ju att 5G bygger på högre frekvenser och uppkoppling mot flera basstationer på en gång.
På landet där en del får lite högre anslutningskostnad för fiber, är problemet för 5G att man inte kan använda dessa nya högre frekvenser pga de längre avstånden och man har oftast inte täckning ens idag med lägre frekvenser, till mer än en basstation.
5G kommer alltså främst att bli ett lyft i städerna, fast där har alla redan fiber eller kan få det till en liten kostnad. ...
Att en mäklare värderar ett hus till 100k mer bara för att det är fiber bör man ta med en nypa salt.
 
  • Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
Det finns redan idag områden med 70-80 % anslutningsgrad gällande fiber och nyanslutningar pågår för fullt runt om i landet. En aktör som nu gör storsatsning på fiber är Comhem via Skanova. Så de närmaste 3-4 åren kommer fokusering vara att bygga fiber, men sedan......
Operatörerna med Telia i spetsen måste sedan konsolidera sin verksamhet och ta bort dyr samt olönsam gammal teknik, dvs kopparnätet med tillhörande utrustning. Så det vi kan vara överens om är att vi från 2019/20 och framåt kommer att få uppleva detta i en mycket snabb takt.

Så frågan är nog mera vilken alternativ lösning de 10-20 % som avstår fiber idag kommer att välja (de som kan fiberanslutas) för om 10 år gissar jag på att merparten av kopparnätet åtminstone är avstängt för att till att börja med spara service, support och el.
Kanske är det också en generationsfråga, då många redan idag har valt både fiber och mobilt utifrån hur man använder det, t.ex. jag själv gör det. Merparten av dagens barn vet inte vad det innebär att vara utan bredband och för dem är bredband via fiber, VA och el standard i en bostad. Vi är väl rätt många som här på forumet sett koppartelefon, VA och el som standard i en bostad ;)
 
  • Gilla
islander
  • Laddar…
harry73
Det är snarare tvärtom att när man inte har anslutit sig, värderas huset lägre.
Här fick vi först ett erbjudande av svensk infrastruktur som vi tyckte var för dyrt (25tkr ex grävning på tomt) efteranslutning skulle vare 10tkr dyrare. Då valde vi att inte ansluta nu.
Därefter kom iponly för 20tkr inkl allt. Då nappade vi.
Nu slår vi i datataket varje månad ock kan inte vänta tills fibern kommer
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
ion skrev:
Troligen fiber att bli företagsinriktat, och kanske något för dem som har gott om klöver så de kan ha båda typerna.
Nja, de flesta operatörer har levererat fiber till företag de senaste 15-20 åren. De flesta backbone näten i Sverige grävdes faktiskt på 90-talet. Kan tyckas underligt att privatkunderna inte fått fiber hem förens de senaste 3-4 åren. Kanske har EU/statligt-stöd gjort investeringen intressant?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Nja, de flesta operatörer har levererat fiber till företag de senaste 15-20 åren. De flesta backbone näten i Sverige grävdes faktiskt på 90-talet. Kan tyckas underligt att privatkunderna inte fått fiber hem förens de senaste 3-4 åren. Kanske har EU/statligt-stöd gjort investeringen intressant?
xDSL har tidigare varit ett alternativ utifrån den prestanda det gav och för kunden låg ingångskostnad, dvs du kunde använda befintlig infrastruktur. Men i takt med att privatpersoner flyttat sin telefoni till mobilnätet förändras också hela affärsbilden för att bedriva kopparnätstjänster samtidigt som kostnaden för att bygga fiberaccesser sjunkit.
Men det är många olika saker som samverkar och har påverkat.
 
harry73 skrev:
Det är snarare tvärtom att när man inte har anslutit sig, värderas huset lägre.
Här fick vi först ett erbjudande av svensk infrastruktur som vi tyckte var för dyrt (25tkr ex grävning på tomt) efteranslutning skulle vare 10tkr dyrare. Då valde vi att inte ansluta nu.
Därefter kom iponly för 20tkr inkl allt. Då nappade vi.
Nu slår vi i datataket varje månad ock kan inte vänta tills fibern kommer
Beror nog mycket på vem man pratar med, här i storstan verkar inte avsaknaden av fiber påverka priserna, det är mer andra faktorer som är avgörande.
 
I
Man borde behålla kopparledningarna för rikets säkerhets skull. Det är den enda kommunikationen som fungerar vid strömavbrott, så ett sådant plus sabotage på masterna skulle sätta Sverige på pottan.
Att stora och medelstora företag haft fiber en tid tror jag säkert, men jag tänkte mer på små nystartade företag liknande det på min gata som har behov av att byta tunga filer med kunden på ett säkert sätt.
 
ion skrev:
Man borde behålla kopparledningarna för rikets säkerhets skull. Det är den enda kommunikationen som fungerar vid strömavbrott, så ett sådant plus sabotage på masterna skulle sätta Sverige på pottan.
Att stora och medelstora företag haft fiber en tid tror jag säkert, men jag tänkte mer på små nystartade företag liknande det på min gata som har behov av att byta tunga filer med kunden på ett säkert sätt.
Många av masterna har reservkraft.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.