I
Andy78 skrev:
Många av masterna har reservkraft.
Jo jag menar det, enklare att sabotera än att behöva såga ner masten.
 
ion skrev:
Man borde behålla kopparledningarna för rikets säkerhets skull. Det är den enda kommunikationen som fungerar vid strömavbrott, så ett sådant plus sabotage på masterna skulle sätta Sverige på pottan.
Att stora och medelstora företag haft fiber en tid tror jag säkert, men jag tänkte mer på små nystartade företag liknande det på min gata som har behov av att byta tunga filer med kunden på ett säkert sätt.
En liten dynamitgubbe vid en telestation så är det pallnit i nätet. IP-nät är mycket stabilare då man bygger dessa i ringar.

Internet kommer ju från början från USAs försvar, som ville ha ett kommunikationsnät som fungerar även om många noder är utslagna. Det är mycket bättre att fimpa det gamla kopparnätet och lägga en del av besparingen på redundans.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
I
pelpet skrev:
En liten dynamitgubbe vid en telestation så är det pallnit i nätet. IP-nät är mycket stabilare då man bygger dessa i ringar.

Internet kommer ju från början från USAs försvar, som ville ha ett kommunikationsnät som fungerar även om många noder är utslagna. Det är mycket bättre att fimpa det gamla kopparnätet och lägga en del av besparingen på redundans.
Utan el lär det inte fungera. En direktledning mellan två användare som båda har säkrat med backup kan jag förstå fungerar, men inte annars. :x
 
Det är ju lite svårt att svara på frågan 5G eller fiber, då man diskuterar något som inte är möjligt i dagsläget, det blir mest en spekulationer och jämförelse med dagens mobilt bredband dvs 4G.

Tror att man får ett bättre svar 1 år efter lansering.
 
G
Hehe vill man sabotera så är det inga problem, skrämmande hur lite säkerhet det egentligen är på infrastrukturen.
Oftast en dörr in till vissa stationer och där kan man med en yxa/brand släcka ner stora delar av Sveriges tele/datakommunikation.
Och för rikets säkerhet?! Vet du hur lätt det är att avlyssna en kopparlina?
Försök göra det med fiber.
Alla viktiga instanser har diversitet på sin fiber och backup system så inget går ner vid ett strömavbrott.
 
Andy78 skrev:
Många av masterna har reservkraft.
Är det verkligen så numera? Jag hörde för några år sedan att de flesta svenska operatörer struntar i batteribackup i radiobaserna för att den svenska kraften är så stabil. Det är en betydande kostnad att byta batterier, så det kostar säkert mer än vad det ger.
När vi hade strömavbrott i området för ett par år sedan dök mobilnätet omgående.
 
I
gäst skrev:
Hehe vill man sabotera så är det inga problem, skrämmande hur lite säkerhet det egentligen är på infrastrukturen.
Oftast en dörr in till vissa stationer och där kan man med en yxa/brand släcka ner stora delar av Sveriges tele/datakommunikation.
Och för rikets säkerhet?! Vet du hur lätt det är att avlyssna en kopparlina?
Försök göra det med fiber.
Alla viktiga instanser har diversitet på sin fiber och backup system så inget går ner vid ett strömavbrott.
Vad har det för betydelse om det går att avlyssna? Om lede fi står på strandkanten i obyggden vad hjälper det då att Malmö kan kommunicera med Stockholm? Men om Svensson i obyggden har en kopparledning och en gammal telefon, då kan han ringa vem han vill som har samma utrustning.
Sen vill jag säga, att jag inte förstår de tekniska termerna ni använder, så om jag svarar på äpplen när ni skriver om päron, får ni ha överseende. :o
 
I
arneri68 skrev:
Är det verkligen så numera? Jag hörde för några år sedan att de flesta svenska operatörer struntar i batteribackup i radiobaserna för att den svenska kraften är så stabil. Det är en betydande kostnad att byta batterier, så det kostar säkert mer än vad det ger.
När vi hade strömavbrott i området för ett par år sedan dök mobilnätet omgående.
Det kunde vara intressant att veta. Och vad backuppen består av. Jag har inga synpunkter, jag tror jag lyssnar till bättre vetande. Men kan säga att för tjugo år sedan hade jag som arbetsuppgift att underhålla en backup i ett större företag. Backuppen bestod av en mängd stora batterier. Under ett års tid påtalade jag att celler var kaputt och måste bytas, det blev inget bytt, det var för dyrt, det användes ju ändå inte. Hur det gick vet jag inte för jag fick annat jobb.
Det skulle i så fall tala till en fast installations fördel, om det är så.
 
Redigerat av moderator:
Tror att det i närtid, dvs de närmaste 10 åren kommer att se ett samhälle som har 80% fiberanslutna fastigheter och sedan ca 10-20 % som använder mobila lösningar. Men allt nybyggt kommer att ha fiber och när ett hus byter ägare till yngre personer kommer de att beställa fiber utifrån att det då ingår i kalkylen vad de bjuder för huset och kostnaden att installera fiber.
Så svaret blir gällande fiber eller 5G, båda, och att 3G kommer att avvecklas.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I
AndersS skrev:
Tror att det i närtid, dvs de närmaste 10 åren kommer att se ett samhälle som har 80% fiberanslutna fastigheter och sedan ca 10-20 % som använder mobila lösningar. Men allt nybyggt kommer att ha fiber och när ett hus byter ägare till yngre personer kommer de att beställa fiber utifrån att det då ingår i kalkylen vad de bjuder för huset och kostnaden att installera fiber.
Så svaret blir gällande fiber eller 5G, båda, och att 3G kommer att avvecklas.
Så tror jag också, om priserna går ner. Annars kommer det att bli en klassfråga, både och eller bara mobilt.
 
ion skrev:
Det kunde vara intressant att veta. Och vad backuppen består av. Jag har inga synpunkter, jag tror jag lyssnar till bättre vetande. Men kan säga att för tjugo år sedan hade jag som arbetsuppgift att underhålla en backup i ett större företag. Backuppen bestod av en mängd stora batterier. Under ett års tid påtalade jag att celler var kaputt och måste bytas, det blev inget bytt, det var för dyrt, det användes ju ändå inte. Hur det gick vet jag inte för jag fick annat jobb.
Det finns både batteri och bränsledrivna backupsystem, eller i kombination, som används. Allt är beroende av vilken utrustning som finns och ska hållas i drift. Men även mobila elverk används vid speciella situationer.
 
Solceller och batterier är på väg ner i pris. Om några år så kanske reservkraften till en basstation består av en Tesla Powerwall och några kvadrat solceller på masten samt ett reservkraftsintag. Även bränsleceller är på väg ner i pris.
 
K
Mobilt är billigare speciellt om det ska funka både hemma, i sommarstugan och i fjällen. Man binder upp sig med fiber...
 
Kjelle J skrev:
Mobilt är billigare speciellt om det ska funka både hemma, i sommarstugan och i fjällen. Man binder upp sig med fiber...
När man pratar om sådan här så beror det alltid på hur man räknar.
Spelar det något roll om man binder upp sig på den anslutning där man är mest tex bostaden?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
G
Mobilt billigare?
Jadu, min förbrukning ligger på runt 2tb ner denna månaden o lika mycket upp.
4g förbrukningen på 20gb är slut på telefonen. Det hade blivit en del pengar om jag bara hade kört mobilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.