35 459 läst ·
369 svar
35k läst
369 svar
5G eller fiber?
Tittar hushållet ofta på Youtube 4K säger det slurp i surfpotten. Mobilnäten är kostsamma att uppgradera och underhålla så det är inte troligt att de någonsin kommer kunna konkurrera med fibernäten gällande pris.pelpet skrev:
Däremot tror jag faktiskt inte att 4G är tillräckligt bra för IPTV. Det är skillnad på WebTV och IPTV. Kvalitetsmässigt ligger WebTV fortfarande efter IPTV samt att det är inte realtid.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Och IPTV ligger efter bluray, långt efter, bitraten är på tok för låg
Så länge den luftburna kommunikationen har ett tak så är ju den helt orealistisk som förstahandsval för en familj eller individer som ser strömmad media.
Det räcker att man börjar se HD material i 1080p på youutube eller netflix så pratar man om 2-6 GB per timme.
Så det mobila är verkligen en nödlösning tills operatörerna säger att de kommer erbjuda "flatrate".
Sen är det ju häftig teknik att diskutera men det blir mest teoretiskt.
Det räcker att man börjar se HD material i 1080p på youutube eller netflix så pratar man om 2-6 GB per timme.
Så det mobila är verkligen en nödlösning tills operatörerna säger att de kommer erbjuda "flatrate".
Sen är det ju häftig teknik att diskutera men det blir mest teoretiskt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 149 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 149 inlägg
Hastighet i lab eller med enstaka fältprov ger vad tekniken kan prestera
Verklighete är att det är begränsat utrymme i etern oavsett hastighet så om man lägger på 50 användare som stremar hdtv lär det inte vara så hög fart längre
Har man möjlihet att ansluta fiber så är det det bästa alternativet idag och imorgon
Verklighete är att det är begränsat utrymme i etern oavsett hastighet så om man lägger på 50 användare som stremar hdtv lär det inte vara så hög fart längre
Har man möjlihet att ansluta fiber så är det det bästa alternativet idag och imorgon
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
20 gig 4G i mobilen räcker bra för mig sedan 1 gigabit full duplex hemma
Vi höll på att bli tokiga när de skulle dra fiber i vårt område. De tjatade och tjatade, "hotade" med hur dyrt det skulle vara att ansluta sig senare och överöste oss med kilovis av reklam.... etc etc etc
Jag sa hela tiden att den kopparlina vi har nu räcker alldeles utmärkt och att vi inte BEHÖVER 50/100/1000 mbit (har 30 mbit nu - räcker mer än väl). Svaret blev att den (koppartråden) inte kommer att underhållas i framtiden !?!?. De sa att jag då kunde ta ett 10 mbit abonnemang !!!!! Alltså SÄMRE, men ändå dyrare månadskostnad
och 25 000 i anslutningsavgift........ähhhh nej tack
Jag sa att jag redan nu kopplar upp med mobilen (i 40 mbit...alltså SNABBARE - dock ej fri bandbredd) om kopparn någon gång ligger nere (eller om vi är ute med husvagnen)......so what´s the problem ?
Vi fattar helt enkelt inte logiken i att först betala 25 000 kr och sedan få ett DYRARE abonnemang än det vi har idag (dessutom var man tvungen att binda upp sig en viss tid, kommer ej ihåg hur länge).
Fiber är säkert bra för de som spelar tunga spel, men för oss som inte behöver det så känns det som att köpa en bil med 500 hästar när min bil med 210 hästar räcker MER än väl....även om husvagnen hänger där bak.
Nu kommer 5g och det lär väl inte sluta där......fiber skulle kommit för 10 år sedan, då hade jag nappat, men nu !!!
Dessutom har jag ett "behov" av att vara uppkopplad när jag är på resande fot via jobbet eller privat, fibern finns ju så att säga bara hemma. Allt snack om pingtider och herrejösses-prestanda faller då platt för mig,....Jag (som inte spelar) behöver då hellre ett fungerande 4g (eller kommande 5g) som funkar överallt.......inte bara hemma !
Jag sa hela tiden att den kopparlina vi har nu räcker alldeles utmärkt och att vi inte BEHÖVER 50/100/1000 mbit (har 30 mbit nu - räcker mer än väl). Svaret blev att den (koppartråden) inte kommer att underhållas i framtiden !?!?. De sa att jag då kunde ta ett 10 mbit abonnemang !!!!! Alltså SÄMRE, men ändå dyrare månadskostnad
Jag sa att jag redan nu kopplar upp med mobilen (i 40 mbit...alltså SNABBARE - dock ej fri bandbredd) om kopparn någon gång ligger nere (eller om vi är ute med husvagnen)......so what´s the problem ?
Vi fattar helt enkelt inte logiken i att först betala 25 000 kr och sedan få ett DYRARE abonnemang än det vi har idag (dessutom var man tvungen att binda upp sig en viss tid, kommer ej ihåg hur länge).
Fiber är säkert bra för de som spelar tunga spel, men för oss som inte behöver det så känns det som att köpa en bil med 500 hästar när min bil med 210 hästar räcker MER än väl....även om husvagnen hänger där bak.
Nu kommer 5g och det lär väl inte sluta där......fiber skulle kommit för 10 år sedan, då hade jag nappat, men nu !!!
Dessutom har jag ett "behov" av att vara uppkopplad när jag är på resande fot via jobbet eller privat, fibern finns ju så att säga bara hemma. Allt snack om pingtider och herrejösses-prestanda faller då platt för mig,....Jag (som inte spelar) behöver då hellre ett fungerande 4g (eller kommande 5g) som funkar överallt.......inte bara hemma !
Redigerat:
Robert Lawnmower du verkar ha fått ett dåligt erbjudande. 10/10 Fiber brukar vara betydligt billigare än ADSL.
Sedan är det inte helt sant att det är långsammare. Med ADSL har du ofta upp till 30/2 (alltså 30 Mbit downstream (när du laddar ner), 2 mbit upload). I realiteten kan det vara mindre, det beror på kopparkabelns längd och kvalitet. Med fiber 10/10 har du garanterat 10 Mbit i båda riktningarna. Upstream gör framförallt skillnad när man kör VPN och laddar upp filer till molntjänster.
Sen är det sant att kopparnätet är under avveckling och man ska inte bli förvånad om priset höjs, och höjs, och höjs igen.
Sedan är det inte helt sant att det är långsammare. Med ADSL har du ofta upp till 30/2 (alltså 30 Mbit downstream (när du laddar ner), 2 mbit upload). I realiteten kan det vara mindre, det beror på kopparkabelns längd och kvalitet. Med fiber 10/10 har du garanterat 10 Mbit i båda riktningarna. Upstream gör framförallt skillnad när man kör VPN och laddar upp filer till molntjänster.
Sen är det sant att kopparnätet är under avveckling och man ska inte bli förvånad om priset höjs, och höjs, och höjs igen.
Jag skulle nog inte välja att ansluta mig i dagsläget om det kostar 25 000kr om jag kan köra 4G då jag klarar mig med 50-100gig för förbrukningen hemma.
Man ska inte gå på operatörernas skrämselpropaganda om att det blir dyrare om man inte ansluter sig nu, den säljtaktiken har man använts i urminnes tider.
Man ska inte gå på operatörernas skrämselpropaganda om att det blir dyrare om man inte ansluter sig nu, den säljtaktiken har man använts i urminnes tider.
