50 603 läst ·
575 svar
51k läst
575 svar
54-åring sköt grannens katt
Haft katt i ca 20 år. Dom vi har beter sig inte som du beskriver.Nissens skrev:
Jösses. Det har jag aldrig någonsin påstått. Men det är olyckshändelser, självklsrt har föräldrar ansvar för dem. Skillnaden är att katters beteende är förväntat, det är inga olyckshändelser.
Släpper du ut din katt så kan du på förhand räkna med att katten kommer atg klättra på bilsr, skiter o pissar i barnens sandlådor etc, för att inte tala om vad de gör i naturen.
Inget av detta räknar man med när man släpper ut sina barn på tomten/lekplatsen.
Då klassar du förhoppningsvis kattägare som släpper ut sina katter vind för våg likadant
Självklart tar man ansvar för egna och sina barns olyckor.
Åter igen, katters beteende är inga olyckor, det är naturligt beteende. Alltså sådant man kan förvänta sig.
Vad vet du om det?
Oavsett så är jag såpass ansvarsfull så att jag aldrig någonsin skulle släppa lös en katt ute.
"Ett barn som råkar skada något är att betrakta som en olyckshändelse."
Hur skiljer den meningen från den här:
"En katt som råkar skada något är att betrakta som en olyckshändelse."
Visst kan jag gå med på att katter kan vara rövhål ibland, men jag tror knappast att uppsåtet med att hoppa upp på en motorhuv är att skada fordonet utan snarare att tanka värme. De stora reporna på bilen är 1, taket pga kört saker på lastbågar. 2, dörrhandtagsbrunnarna, av okänd anledning är alla lika repiga. 3, kofångaren kring dimljusen pga grus i snön som är dåligt ihopsamlat på vintern. 4, höger bak pga liten klen stolpe som "kom från ingenstans". Däremot är huven ganska oskadd?
Har man oro för att det blir repor på motorhuven så kan det vara en ide att foliera den?
Hur skiljer den meningen från den här:
"En katt som råkar skada något är att betrakta som en olyckshändelse."
Visst kan jag gå med på att katter kan vara rövhål ibland, men jag tror knappast att uppsåtet med att hoppa upp på en motorhuv är att skada fordonet utan snarare att tanka värme. De stora reporna på bilen är 1, taket pga kört saker på lastbågar. 2, dörrhandtagsbrunnarna, av okänd anledning är alla lika repiga. 3, kofångaren kring dimljusen pga grus i snön som är dåligt ihopsamlat på vintern. 4, höger bak pga liten klen stolpe som "kom från ingenstans". Däremot är huven ganska oskadd?
Har man oro för att det blir repor på motorhuven så kan det vara en ide att foliera den?
Haha, med den logiken har du slagit knut på dig själv. Och du har hittat på den själv.J JohanLun skrev:
Ta nu ansvar för dina handlingar så blir allt bra skall du se. 😊
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Dags att åtgärdaP pmd skrev:
Sorry Nissens, du är den med en märklig logik.Nissens skrev:
Det hänger ju helt på dig.J JohanLun skrev:Sorry Nissens, du är den med en märklig logik.Jag ger upp för denna gång tror jag. Tror inte du lyckas få in betydelsen i en normal text. Du tycks missförstå alla inklusive din egen logik. Dessutom förstår du inte ironi. Jag skyller INTE på mina barn, givetvis var det sista ironi, men de brukar säga att vissa grupper har svårt att förstå logik och ironi.
Att du inte begriper skillnaden på djur och människor gör dig rätt udda.
Att ett barn orsakar en olyckshändelse är något som tex försäkringsbolag hjälpa till med. En kattägare som med berått mod släpper ut en katt i det fria är en helt annan sak.
En katt beter sig som en katt, om du förväntar dig något annat så är det din logik som brister. Detsamma om du tror att omgivningen är skyldig att åtgärda sådant du ställer till med via ditt husdjur.
Så, jag ger upp försöken att få dig att inse att du har ett ansvar för dina handlingar. Ha en go helg!
Nu har vi ju en lag som inte riktigt överensstämmer med det du beskriver.Nissens skrev:
Det hänger ju helt på dig.
Att du inte begriper skillnaden på djur och människor gör dig rätt udda.
Att ett barn orsakar en olyckshändelse är något som tex försäkringsbolag hjälpa till med. En kattägare som med berått mod släpper ut en katt i det fria är en helt annan sak.
En katt beter sig som en katt, om du förväntar dig något annat så är det din logik som brister. Detsamma om du tror att omgivningen är skyldig att åtgärda sådant du ställer till med via ditt husdjur.
Så, jag ger upp försöken att få dig att inse att du har ett ansvar för dina handlingar. Ha en go helg!
Och självklart förstår jag skillnad på djur och människor.
JAG tar ansvar för vad alla levande varelser i mitt hushåll gör.
DU föreskriver mig saker jag inte sagt.
Det är DU som säger att det är en olyckshändelse att barn har sönder andras saker även om det är av oaktsamhet eller på ren jävulskap.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Har kattbajs på ett flertalet ställen över hela tomten, sååååå jävla trött på det.
Vi har en crazy cat lady i vårat område som har okastrerade katter som orsakar stora problem hos folks egendom, husdjur etc. över ett stort område i området där jag bor.
Hon går inte att prata med öht taget utan hotar folk till höger och vänster istället när hennes katter kommer på tals.
Nu i sommar så ska dessa skrämmas bort ordentligt från våran tomt, kosta vad det kostar vill.
Vi har en crazy cat lady i vårat område som har okastrerade katter som orsakar stora problem hos folks egendom, husdjur etc. över ett stort område i området där jag bor.
Hon går inte att prata med öht taget utan hotar folk till höger och vänster istället när hennes katter kommer på tals.
Nu i sommar så ska dessa skrämmas bort ordentligt från våran tomt, kosta vad det kostar vill.
Givetvis gör jag skillnad på djur och djur. Alla djur är inte likadana. Kött är gott.Nissens skrev:
Jag raljerade över ditt syftningsfel.
Föräldrar ansvarar för vad deras barn gör. Föräldrar är i princip skadeståndsansvariga för vad barn ställer till med, men det finns ganska mycket tolkningsgummi i lagen.
Kattägare är dock mindre ansvariga för vad deras katter ställer till med än vad föräldrar är för vad deras barn gör.
Det är även ganska svårt att hitta en pragmatisk lösning då katter inte så gärna går i koppel.P pmd skrev:
Jag skulle vilja säga att motorcyklar, cigaretter och vapenlicenser är sådant som om man stiftat lagarna idag och det var helt nya företeelser sannolikt skulle ha helt andra regler, kanske vara förbjudna helt. Katt kanske hör till den kategorin. Tex får man inte ha tama lodjur, apor eller tigrar hemma.
Men nu är det tillåtet och det är väldigt svårt att ändra. Jag tror alkohol och cigaretter gör betydligt större skada än tamkatter. Men jag ser inte den politiker som förbjuder allt detta, även om man historiskt har försökt.
Ja. Enligt lagen. Sen kan man givetvis ha en egen moralisk måttstock.P pmd skrev:
Uppenbarligen har Nissens en annan syn än vårt rättssamhälle där det mesta barn gör enl honom räknas som olyckor alternativt ska betalas av försäkringsbolag. Själv tycker jag man ska ta ansvar för dålig uppfostran och ersätta ev skador barnen gör själv, inte försöka smita undan.
Och som rallare säger att få bort katter till varje pris kan innebära lagbrott. Katttanten må vara en skitstövel men det gör ju inte att man själv kan gå över lagen. Då får vi ett samhälle iallafall jag inte vill ha.
