50 605 läst ·
575 svar
51k läst
575 svar
54-åring sköt grannens katt
Nja, övervakningskameror har rätt bra upplösning, men visst kommer kattägarna att göra allt för att undvika ansvar, så brukar det vara. Men det är väl det bästa man kan göra tills chipen är på plats. Tar inte kattägaren ansvar för katten så får man väl öka kreativiteten lite helt enkelt.P pmd skrev:Visst ska kattägare hålla reda på sina katter. Kameraövervakning är dock ett dåligt substitut för det. Det kan vara ganska svårt att identifiera en katt från en övervakningsvideo.
Obligatorisk chipmärkning av katter kan vara en bättre lösning. Då kan man med en RFID-läsare på bilen identifiera närgångna katter. 🙃
Trådlyft här. Vadan detta? Brukar de tvåbenta gå på din bil? Har de vingar?Nissens skrev:
Jag skulle vilja veta hur mycket värdet på säg en vanlig svennsopassat går ned pga repor av katt.
Min passat fick jag betala en jävla polering av vid återlämnandet (eller jag har för mig de strök den pga allt strul jag hade) men det var pga nå nedfall från träd. Trots att min katt säkert gått på bilen. I normalfallet tror jag en vanlig egen polering med polervax löser både ev katttassar och klet från träden. Dörr uppslag från kärringar och ungjävlar är värre. Wont buff off...
Det stjäls tex katalysatorer från bilar, för ett tag sedan stals airbags i diverse bilar också.J JohanLun skrev:Trådlyft här. Vadan detta? Brukar de tvåbenta gå på din bil? Har de vingar?
Jag skulle vilja veta hur mycket värdet på säg en vanlig svennsopassat går ned pga repor av katt.
Min passat fick jag betala en jävla polering av vid återlämnandet (eller jag har för mig de strök den pga allt strul jag hade) men det var pga nå nedfall från träd. Trots att min katt säkert gått på bilen. I normalfallet tror jag en vanlig egen polering med polervax löser både ev katttassar och klet från träden. Dörr uppslag från kärringar och ungjävlar är värre. Wont buff off...
Men det är också smidigt att bra belysning vid bilen när man själv är där förstås. 😊
Ja, det är tvåbenta typer som orsakar sådana problem.
Vet inte vad du pratar om, men återställande av lackskador kostar nog likartat oavsett vad bilen är värd. Jag personligen har en ny bil som är värd ca 800k just nu.
Lyckligtvis har vi inget kattproblem här numera, jag tror räven har röjt lite… De har sina fördelar att bo i angränsning till en skog. 😊
Redigerat:
Men en bortpolerbar repa från en katt påverkar troligen inte inbytes priset på din bil ens med 10 spänn så varför göra en stor sak av det?Nissens skrev:
Det stjäls tex katalysatorer från bilar, för ett tag sedan stals airbags i diverse bilar också.
Men det är också smidigt att bra belysning vid bilen när man själv är där förstås. 😊
Ja, det är tvåbenta typer som orsakar sådana problem.
Vet inte vad du pratar om, men återställande av lackskador kostar nog likartat oavsett vad bilen är värd. Jag personligen har en ny bil som är värd ca 800k just nu.
Lyckligtvis har vi inget kattproblem här numera, jag tror räven har röjt lite… De har sina fördelar att bo i angränsning till en skog. 😊
Dörruppslagen, repor från varuvagnar, parkeringsgnid på stötfångarna däremot...
För att inte vill att det skall hända helt enkelt. Hade jag haft ett gammalt bilskrälle så hade kattägaren fått möjlighet att återställa personligen, men annars hade en firma fått göra det, med faktura till kattägaren.J JohanLun skrev:
Gör du lika när någon öppnar dörren mot din bil på ICA, någon passagerare drar jackan utmed bilen när hen kliver in osv?Nissens skrev:
Eller är det just katter som får hornen att växa?
Självklart vill jag inte folk ska slå upp dörren mot min bil, lasta saker eller kliva / klättra in så man utsätter lacken, ställa skidor mot bilen eller annat som ska lastas in ställs på taket eller lutas mot bilen. Men OM någon gör det så känner jag att man inte kan låta himlen falla ned. Likaså om man parkerar på stan, eller om fåglar, katter, löv osv hamnar på bilen. Lacken är ganska tålig och även en 10 år gammal bil man tvättar och vaxar regelbundet är smårepor det som INTE syns - medan dörruppslag, repor där bilar kört mot med stötfångaren och liknande är det som syns. Detta med att katten går på bilen ser jag som en ickefråga. Mer orolig när ungar spelar fotboll och riskerar dunka en boll i full fart i bilen.
För min egen del är det framförallt motorvägskörning som orsakat dyrt reparationsarbete (byte av vindruta pga stenskott), och då ändå området fullt av katter.
Men vi kanske inte har de där Tigerkatterna på 25kg med titan i klorna.
Men vi kanske inte har de där Tigerkatterna på 25kg med titan i klorna.
Precis. Är det en altartavla eller utställningsbil ska den stå i garage med ett täcke över. Kör man motorväg, åker på IKEA, Bauhaus, ICA Maxi, till fjällen. Om man inte är helt extrem i hur man hanterar bilen, ställer den ensam 100m från alla andra bilar är nog en eventuell katt som hoppar upp på motorhuven det minsta problemet. Skiter man ner sig när man får ett stenskott eller får en fågellort eller en katt sitter på bilen, köp en hobbybil som står säkert i garage och en skitbil till vardags. Eller acceptera att bilen är ett bruksföremål och inte ett unikt konstverk.Unikt namn skrev:
@Nisse, Vad har du för bil som är VÄRD 800k? (Eller köpte du den för det? Nu när en katt gått på den är den nog bara värd 50.000
Om någon slår i sin dörr i min bil på Ica är det en annan sak. Det är en olyckshändelse.J JohanLun skrev:Gör du lika när någon öppnar dörren mot din bil på ICA, någon passagerare drar jackan utmed bilen när hen kliver in osv?
Eller är det just katter som får hornen att växa?
Självklart vill jag inte folk ska slå upp dörren mot min bil, lasta saker eller kliva / klättra in så man utsätter lacken, ställa skidor mot bilen eller annat som ska lastas in ställs på taket eller lutas mot bilen. Men OM någon gör det så känner jag att man inte kan låta himlen falla ned. Likaså om man parkerar på stan, eller om fåglar, katter, löv osv hamnar på bilen. Lacken är ganska tålig och även en 10 år gammal bil man tvättar och vaxar regelbundet är smårepor det som INTE syns - medan dörruppslag, repor där bilar kört mot med stötfångaren och liknande är det som syns. Detta med att katten går på bilen ser jag som en ickefråga. Mer orolig när ungar spelar fotboll och riskerar dunka en boll i full fart i bilen.
Att någon släpper ut sin katt vind för våg är direkt oansvarigt av kattägaren och innebär att man medvetet orsakar problem för både människor och djur.
Jag har inte sagt ett ont ord om någon katt, katter är katter liksom.
Det är mer att vissa kattägare förväntar sig att andra skall ha något ansvar för deras handlingar som är märkligt.
Så jag är inte ansvarig för dörren i min hand när jag smashar din bil.Nissens skrev:
Men om katten jag köpt, kryper ut och lägger sig på din varma huv är det mitt fel?
Känns som lite inkonsekvent resonerande.
Och hur hade du tänkt att denna fakturering skulle fungera rent praktiskt?Nissens skrev:
Att beställa något i någon annans namn som det är frågan om här kallas bedrägeri..
Hade jag fått en sån faktura så hade jag bestridit den och gått vidare i livet, jag inte har ingått något avtal med rekondfirman så det finns ju ingen skuld de kan driva in. Det är ju du som har betalningsansvaret för de tjänster du beställer och har fått utförda.
Nissens är aldrig logisk eller konsekvent.Unikt namn skrev:
Allt i hela världen är kattägares fel. Troligen även Ukraina kriget och inflationen.
