50 600 läst ·
575 svar
51k läst
575 svar
54-åring sköt grannens katt
Snälla berätta vad du har för bil & regnr, nästa gäng jag ser den ska jag låta mina ungar drämma dörren så hårt de kan i din sida och själv ställa varuvagnen mot din dörrsida samt fickparkera med att låta dragkroken gång på gång känna mig fram med en härlig duns vid fickparkering. Alla av en ren olyckshändelse och utan att kunna ta något ansvar alls.Nissens skrev:
Näe. Nissens, du måste nog justera din världsbild och ta bort detta katthat (eller kattägarhat).
Jag fattar inte, rent logiskt borde du vara en surgubbe som gnäller på ungar som dunkar upp dörrar, spelar fotboll osv.
Men troligen för att du själv inte har katt men drämmer dörren i bilgrannen (av olyckshändelse) och dina ungar drar fotbollar i grannarnas bilar och fönster (också av ren olyckshändelse) är du bara en katthatarsurgubbe kanske? Eller surgubbe på alla plan? Vad mer tar folk inte ansvar för enligt dig?
Vet inte vad du pratar om, jag hatar ingenting. Har bara svårt för människor som inte tar ansvar för sitt handlande.J JohanLun skrev:Snälla berätta vad du har för bil & regnr, nästa gäng jag ser den ska jag låta mina ungar drämma dörren så hårt de kan i din sida och själv ställa varuvagnen mot din dörrsida samt fickparkera med att låta dragkroken gång på gång känna mig fram med en härlig duns vid fickparkering. Alla av en ren olyckshändelse och utan att kunna ta något ansvar alls.
Näe. Nissens, du måste nog justera din världsbild och ta bort detta katthat (eller kattägarhat).
Jag fattar inte, rent logiskt borde du vara en surgubbe som gnäller på ungar som dunkar upp dörrar, spelar fotboll osv.
Men troligen för att du själv inte har katt men drämmer dörren i bilgrannen (av olyckshändelse) och dina ungar drar fotbollar i grannarnas bilar och fönster (också av ren olyckshändelse) är du bara en katthatarsurgubbe kanske? Eller surgubbe på alla plan? Vad mer tar folk inte ansvar för enligt dig?
Släpper man med berått mod ut sitt husdjur vind för våg skall man naturligtvis ta ansvar för det.
Ingen minst normalbegåvad vuxen människa räknar med att någon annan tar ansvar för det man ställer till med.
Redigerat:
Det blir tyvärr allt vanligare som jag ser det. "Inte mitt problem", "Stör du dig får du väl flytta" och liknande kommentarer har man ju fått höra när man påpekat att någons sätt att leva påverkar mitt och andras liv negativt.Nissens skrev:
Åjo...se första citatet i mitt stycke ovan. Väldigt många unga vuxna idag har blicken enbart riktad inåt. De anser att de ska få leva sina liv som de själva vill, och omgivningen ska anpassa sig efter dem.Nissens skrev:
Fantastisk beskrivning, kattägare släpper alltså ut sina katter med uppsåt att kliva på bilar och lämna klösmärken efter sig, dagens kalkonuttalande. Klart underhållande, vi tackar och bockar! Trevlig helg katthatarn.Nissens skrev:
Vet inte vad du pratar om, jag hatar ingenting. Har bara svårt för människor som inte tar ansvar för sitt handlande.
Släpper man med berått mod ut sitt husdjur vind för våg skall man naturligtvis ta ansvar för det.
Ingen minst normalbegåvad vuxen människa räknar med att någon annan tar ansvar för det man ställer till med.
Det är inte alltid jag håller med Nissens, inom ex hemautomation, men i detta fallet helt klart att jag håller med. De flesta katter som stryker runt lösa gör inte det av misstag. Vare sig de skiter i sandlådor eller värmer sig på motorhuven. Det går inte jämföra med att en unge slänger upp bildörren, och få det till samma sak.Nissens skrev:
Vet inte vad du pratar om, jag hatar ingenting. Har bara svårt för människor som inte tar ansvar för sitt handlande.
Släpper man med berått mod ut sitt husdjur vind för våg skall man naturligtvis ta ansvar för det.
Ingen minst normalbegåvad vuxen människa räknar med att någon annan tar ansvar för det man ställer till med.
Kattägare har inte strikt ansvar för sina katter, medan hundägare har det. Oavsett uppsåt så är alltså en hundägare ansvarig för skador som ägarens hund har ställt till med.Jonatan79 skrev:
Av någon anledning gäller alltså inte det för kattägare.
19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Och här måste jag tycka annorlunda.J Jocke Best skrev:Det är inte alltid jag håller med Nissens, inom ex hemautomation, men i detta fallet helt klart att jag håller med. De flesta katter som stryker runt lösa gör inte det av misstag. Vare sig de skiter i sandlådor eller värmer sig på motorhuven. Det går inte jämföra med att en unge slänger upp bildörren, och få det till samma sak.
Om ungarna slänger upp dörren i bilen bredvid så är det tamejfan inte olyckshändelse utan dålig uppfostran (i de flesta fall), än mer om jag själv gör det. Det hör till försiktighet att respektera andras ägodelar som människa. Om barnen är små eller en kastvind tar dörren, ok. Alla kan begå misstag, men de bucklor jag har fått i dörrarna kan inte varit av misstag utan helt pga dålig respekt.
Med det säger jag inte att barnen inte ska få åka bil eller röra sig ute utan att man ska göra det man kan för att förhindra skada. På samma sätt som katten får röra sig ute. Har man ett kattdagis och bor vid en parkeringsplats är det kanske olämpligt att släppa ut katten, annars bör man nog kunna anta att den skada en katt tillför på grannarnas bilar är så ringa att det inte ska hindra att man släpper ut den.
Som sagt, hur vanligt är det att man vid försäljning av bil har så många repor av katt att det påverkar värdet. Och hur vanligt är det att reporna är så framträdande att efter en vanlig tvätt och vax syns dem? Jag har som sagt egen katt och jag har även sett andra katter gå på bilen. Jag upplever som sagt dörruppslag och stenskott många resor värre, eller snarare - jag har aldrig sett att en repa från katttassar funnits kvar efter nästa tvätt och vax.
Vad gäller hundar är det nog rätt ovanligt de går på bilar. De kan göra annan skada dock.
Barn är inte djur.J JohanLun skrev:Och här måste jag tycka annorlunda.
Om ungarna slänger upp dörren i bilen bredvid så är det tamejfan inte olyckshändelse utan dålig uppfostran (i de flesta fall), än mer om jag själv gör det. Det hör till försiktighet att respektera andras ägodelar som människa. Om barnen är små eller en kastvind tar dörren, ok. Alla kan begå misstag, men de bucklor jag har fått i dörrarna kan inte varit av misstag utan helt pga dålig respekt.
Med det säger jag inte att barnen inte ska få åka bil eller röra sig ute utan att man ska göra det man kan för att förhindra skada. På samma sätt som katten får röra sig ute. Har man ett kattdagis och bor vid en parkeringsplats är det kanske olämpligt att släppa ut katten, annars bör man nog kunna anta att den skada en katt tillför på grannarnas bilar är så ringa att det inte ska hindra att man släpper ut den.
Som sagt, hur vanligt är det att man vid försäljning av bil har så många repor av katt att det påverkar värdet. Och hur vanligt är det att reporna är så framträdande att efter en vanlig tvätt och vax syns dem? Jag har som sagt egen katt och jag har även sett andra katter gå på bilen. Jag upplever som sagt dörruppslag och stenskott många resor värre, eller snarare - jag har aldrig sett att en repa från katttassar funnits kvar efter nästa tvätt och vax.
Vad gäller hundar är det nog rätt ovanligt de går på bilar. De kan göra annan skada dock.
Släpper man ut sitt husdjur vind för våg med vilje har man naturligtvis ett ansvar för allt elände det ställer till med.
Ett barn som råkar skada något är att betrakta som en olyckshändelse.
Hur kan man ens jämföra barn med djur, det är ju riktigt obehagligt…
Eftersom människor är djur (åtminstone de som inte vegeterar) så är förstås människoungar djur.Nissens skrev:
Föräldrar är ansvariga för sina barn. I föräldraansvaret ingår att lära barnet att vara aktsam om andras egendom. (Barn som inte är aktsamma som sin egen egendom lär sig snabbt den hårda vägen att det är en dum levnadsstrategi).
Samma sak gäller för barn.
Ja, men försök förklara för en förälder att dess barn är en olyckshändelse. Det är ganska liten chans att du får medhåll.
Ok, om du inte gör skillnad på människor och djur så kommer vi nog inte längre. Det måste vara en märklig upplevelse för dig att kika in i köttdisken i affären…P pmd skrev:Eftersom människor är djur (åtminstone de som inte vegeterar) så är förstås människoungar djur.
Föräldrar är ansvariga för sina barn. I föräldraansvaret ingår att lära barnet att vara aktsam om andras egendom. (Barn som inte är aktsamma som sin egen egendom lär sig snabbt den hårda vägen att det är en dum levnadsstrategi).
Om du tycker att barn och djur är jämställda möjligen, men du är sannolikt väldigt udda med den synenP pmd skrev:
Varför skulle jag göra det? Jag har aldrig påstått något sådant. Däremot kan de orsaka en olyckshändelse, precis som vuxna kan.P pmd skrev:
Att en katt beter sig som en katt är inte någon olyckshändelse, det är ett förväntat beteende som kattägaren ansvarar för om man medvetet släpper ut katten utan någon kontroll.
Du är för rolig nissens, bland de första som tydligt skriver att man inte behöver ta ett dugg ansvar för sina barns handlingar eller uppfostran.
Jamenar jag har ju sett detta tidigare men tyckt de föräldrar som låter barnen göra vadsomhelst och tycker omvärlden ska acceptera allt deras små underverk gör. Jag har klassat dem som idioter.
Nåja. Bilden klarnar.
Behövder du inte ta ansvar för dina egna "olyckor" heller? Råkar göra en liten parkeringsskada på grannens bil, men det var en olycka så han får skylla sig själv... Sno kött på Ica, men det var otur i uppfostran så det får man se som en olycka.
Skönt att veta att du inte är jurist/nämndeman eller något liknande.
Jamenar jag har ju sett detta tidigare men tyckt de föräldrar som låter barnen göra vadsomhelst och tycker omvärlden ska acceptera allt deras små underverk gör. Jag har klassat dem som idioter.
Nåja. Bilden klarnar.
Behövder du inte ta ansvar för dina egna "olyckor" heller? Råkar göra en liten parkeringsskada på grannens bil, men det var en olycka så han får skylla sig själv... Sno kött på Ica, men det var otur i uppfostran så det får man se som en olycka.
Skönt att veta att du inte är jurist/nämndeman eller något liknande.
Jösses. Det har jag aldrig någonsin påstått. Men det är olyckshändelser, självklsrt har föräldrar ansvar för dem. Skillnaden är att katters beteende är förväntat, det är inga olyckshändelser.J JohanLun skrev:
Släpper du ut din katt så kan du på förhand räkna med att katten kommer atg klättra på bilsr, skiter o pissar i barnens sandlådor etc, för att inte tala om vad de gör i naturen.
Inget av detta räknar man med när man släpper ut sina barn på tomten/lekplatsen.
Då klassar du förhoppningsvis kattägare som släpper ut sina katter vind för våg likadantJ JohanLun skrev:
Självklart tar man ansvar för egna och sina barns olyckor.J JohanLun skrev:
Åter igen, katters beteende är inga olyckor, det är naturligt beteende. Alltså sådant man kan förvänta sig.
Vad vet du om det?J JohanLun skrev:
Oavsett så är jag såpass ansvarsfull så att jag aldrig någonsin skulle släppa lös en katt ute.
Ok nissens, jag HOPPAS du inte är nämndeman. Slutsatsen att du inte är jurist drar jag pga de fakta du förmedlat i vissa inlägg, men visst det finns fysiker som tror jorden är platt så säker ska man aldrig vara.
Nämndemän utses väl genom politiska partier så om man är aktiv i tex SD eller liknande är det nog lättare att bli det även om man har en "udda" rättsuppfattning. Så visst skulle du kunna vara det.
Nämndemän utses väl genom politiska partier så om man är aktiv i tex SD eller liknande är det nog lättare att bli det även om man har en "udda" rättsuppfattning. Så visst skulle du kunna vara det.
Alla barns handlingar är olyckshändelser? En 14 årig som skjuter en annan?Nissens skrev:
Näedu jag tycker nog man har mer ansvar för sina barn än att låta de göra allt och som bäst ta ansvaret genom att i sällsynta fall betala för sig efteråt.
