Fans även verktyget för byte av bottenplattorna i livsmedelsbutiken?

Tydligen...
Reklamblad visande erbjudanden på köttprodukter och en passdelsnyckel med prisetiketter och "visa varor" knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
jocke31 och 14 till
  • Laddar…
Ja, fast inte i charken.

E elmont skrev:
Fans även verktyget för byte av bottenplattorna i livsmedelsbutiken?

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Charken är väl rätt ställe, om man gör fel blir det grillat kött. :)

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Charken är väl rätt ställe, om man gör fel blir det grillat kött. :)
OK, skall påpeka det nästa gång jag kommer till den affären, om de nu har kvar passdelsnyckeln i sortementet.

platon1980 platon1980 skrev:
Hur mycket kostar någon som inte är hantverkare, som blir inkallad på ledig eller jourtid?
Rätt tydligt även här att vissa branscher anser sig ha rätt till betydligt högre ersättning än andra, för att de "tvingas" jobba lite på obekväm arbetstid.

Kanske länkats tidigare i tråden?
[länk]
Vår leverantör av IT infrastruktur betalar 2500 i jouravgift till sin personal. Sen aktiveras de automatiskt på 4 timmar övertid á 2,5 gånger timlön när det är helg. Plus tillägget
Det betalar vi inte direkt för utan det ligger i vårt avtalspris.

Men det här är alltså inom IT för akademiskt utbildade personer. Så att skylla allt på hantverkare eller byggbranschen är bullshit.

Att få folk att vilja offra helger eller kvällar är dyrt. För det mesta vill folk ha sin fritid och umgås med familj/verktyg istället för att hantera snåla och drya kunder :)

Kanske ska påpeka att min favoritelektriker la sin firma vilande och började jobba mot företagskunder inom fastighet istället. För han orkade inte med att 50% av kunderna i Sthlm enbart sökte anledningar att bestrida fakturan eller gå till ARN. (och TS bor ju i Uppsala vilket får räknas in i Sthlmsregionen vad gäller dryghet och hantverkarförakt).

I övrigt så är det väl vad alla i tråden redan sagt. Jour är dyrt. TS skulle ha kollat upp kostnaden innan. Och kanske allra mest så skulle TS inte pillat i elcentralen själv utan att ha koll på läget :rofl:

• Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har det väl redan diskuterats själva kostnaden allt för mycket. Just den frågan är nog ganska väl genomlyst.
Men ändå, jag som är lite slö till naturen vill ju naturligtvis hitta en affärsidé där jag kan arbeta lite, men tjäna mycket, så jag spinner loss lite i tanken över denna passus i BertStL's första inlägg:
B BertStL skrev:
Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr
Jag menar, heck 10' i timmen, jag behöver kanske bara jobba 2-3 timmar i veckan alltså för att gå runt hyggligt.
Om jag startar upp ett företag som endast säljer denna tjänst så .... drömmen är nådd ...! :cool:

Då ska jag bara räkna lite. Jag har min unika firma här nu, med en fantastisk affärsidé.
BertStL ringer mig på kvällen när jag precis har gått och lagt mig med frugan för en mysig stund, så den får avbrytas.
OK, snabba ryck nu, på med arbetskläder, bre en macka och ta med och en flaska vatten (om det är ett jobb som drar ut på tiden) (nu är det 15 minuter), ut till bilen, man är ju ordentlig och har den riggad och klar med alla tusen pinaler och verktyg som gör att man klarar de flesta jourjobben, och jag lämnar den aldrig med mindre än halv tank.
Sen kör jag bort till BertStL (30 minuter) och fixar felet på 35 minuter.
Sen kanske det går några minuter till, det brukar ju bli så, inte bara att man störtar iväg utan att ens säja hej.
Och 30 minuters resa hem, en snabb dusch och så i säng.
Men va tusan, jag måste ju fakturera BertStL 20.000 kr, annars blir det ju inte i närheten av några 10'/timme.

Hmm, det sprack redan.
Äh, kanske inte. Det behöver ju inte vara några 10' i timmen.
2500 i timmen då, så det räcker att jag fakturerar ca 5000 för detta jobb.
Men då måste jag plötsligt arbeta bortåt 10 timmar i veckan. Och alltså förstöra flera nätter. :cry:

• Gilla
  • Haha
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Glöm inte helgerna, då du kan göra jourjobb på dagtid. Dessutom gäller ju för de flesta att de endast får betalt för den tid de faktiskt jobbar, inte för resorna till och från arbetsplatsen eller för annat runt omkring.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har det väl redan diskuterats själva kostnaden allt för mycket. Just den frågan är nog ganska väl genomlyst.
Men ändå, jag som är lite slö till naturen vill ju naturligtvis hitta en affärsidé där jag kan arbeta lite, men tjäna mycket, så jag spinner loss lite i tanken över denna passus i BertStL's första inlägg:

Jag menar, heck 10' i timmen, jag behöver kanske bara jobba 2-3 timmar i veckan alltså för att gå runt hyggligt.
Om jag startar upp ett företag som endast säljer denna tjänst så .... drömmen är nådd ...! :cool:

Då ska jag bara räkna lite. Jag har min unika firma här nu, med en fantastisk affärsidé.
BertStL ringer mig på kvällen när jag precis har gått och lagt mig med frugan för en mysig stund, så den får avbrytas.
OK, snabba ryck nu, på med arbetskläder, bre en macka och ta med och en flaska vatten (om det är ett jobb som drar ut på tiden) (nu är det 15 minuter), ut till bilen, man är ju ordentlig och har den riggad och klar med alla tusen pinaler och verktyg som gör att man klarar de flesta jourjobben, och jag lämnar den aldrig med mindre än halv tank.
Sen kör jag bort till BertStL (30 minuter) och fixar felet på 35 minuter.
Sen kanske det går några minuter till, det brukar ju bli så, inte bara att man störtar iväg utan att ens säja hej.
Och 30 minuters resa hem, en snabb dusch och så i säng.
Men va tusan, jag måste ju fakturera BertStL 20.000 kr, annars blir det ju inte i närheten av några 10'/timme.

Hmm, det sprack redan.
Äh, kanske inte. Det behöver ju inte vara några 10' i timmen.
2500 i timmen då, så det räcker att jag fakturerar ca 5000 för detta jobb.
Men då måste jag plötsligt arbeta bortåt 10 timmar i veckan. Och alltså förstöra flera nätter. :cry:

Mikael_L
Men jag kan räkna baklänges istället.
En anställd duglig elektriker här i Uppsalatrakten har en månadslön på minst 30', kanske även bortåt 35'.

Så chefar jag över mitt egna företag så vill jag väl gärna tjäna såpass, annars kan jag ta anställning istället och slippa ganska mycket drygt sidojobb med firman och slippa all möjlig risk som företagande kan innebära.
Så säg 40' i månaden också (och nu ville jag ju affärsidén LITE jobb - MYCKET pengar, så egentligen är jag redan här för blygsam).
Sen är detta ju en vanlig dagtidslön på vardagar.
Om jag aldrig någonsin ska våga ta mig en pilsner, vara beredd att snabbt åka iväg från vilken fest som helst, aldrig kunna åka bort under semestern, vara beredd att dra på julafton precis vid matdags osv osv, så vill jag nog bli ganska generöst kompenserad för denna kraftiga inskränkning i mitt liv.
Frågan är om det ens räcker med 15' i månaden ...
Det blir kanske något runt 10'/mån, 120'/år efter skatter för att typ aldrig vilja lämna hemmet för oron att behöva avbryta det man gör.
Nja, det räcker väl knappast, men jag kan räkna på det i alla fall (och man kan ju gå samman 2 st i firman och arbeta varannan vecka jour varanann vecka vanlig dagtid, men nu börjar affärsidén svikta, det blir ju som Bravida, samt att plötsligt ska jag arbeta en massa timmar i veckan i snitt)

Så då är det 55' i månaden i lön (eller det kommer bli en del i lön en del i aktieutdelning, för att slippa statlig skatt, men för enkelhetens skull räknar jag allt som lön utan statlig skatt, det duger för ett snabbt räkneexempel).

Och 55' i månaden skapar egenavgifter på 55'*1,3 = 71,5' i månaden.
Så årskostnaden för "lönen" blir 858'. Och sen kostar bil och bränsle kanske runt 30-40' (för denna bil kommer ju inte gå så långt varje år, om det bara gäller någon enstaka jourutryckning i veckan), verktyg och material i bilen, bokföring, försäkring och kanske lite annat smått blir väl ytterligare en 40'

Så nu är jag uppe i 940' om året för att driva detta. Det kanske vore klädsamt att även lägga in önskat vinst för företaget självt också, så det egna kapitalet långsamt ökar för att klara framtida investeringar eller dåliga tider osv.
Så en jämn mille om året (och nu kommer många tycka att jag räknat snålt på allt möjligt, för så är det).

Då går jag åt andra hållet igen, 1 mille på 52 veckor, det ska faktureras nästan 20' i veckan.

Då hamnar vi här igen, ungefär 5.000 kr per uppdrag ifall det ramlar in 4 jour-uppdrag i veckan.

Och det går liksom inte riktigt att ordna det som så att man har dubbelt så många jouruppdrag i veckan. Då kommer det upp i den volymen att det i snitt är mer än ett varje kväll/natt, och med lite slump osv så kommer det naturligtvis hända att det inkommer både 3 och 4 st samma natt ibland.
Och det duger inte som jour-verksamhet. Det går inte att driva jourverksamhet genom att meddela kunden att "Jag har lite mycket att göra inatt, så jag kommer i morgon natt".

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B BertStL skrev:
Glöm inte helgerna, då du kan göra jourjobb på dagtid. Dessutom gäller ju för de flesta att de endast får betalt för den tid de faktiskt jobbar, inte för resorna till och från arbetsplatsen eller för annat runt omkring.
Nu har du sett min beräkningar.
Om du vill anamma samma affärside, men istället bara ta säg 600:- /timme, eller även 1000:- /timme, för tid endast hos kunden.
Skulle du vara sugen på att sitta 24/7 året runt hemma och vänta på någon ringer ut dig på natten eller helgen, aldrig kunna åka på resa, aldrig åka på en fest utan att du har arbetsbil och kläder med dig och beredd att åka på studs, aldrig veta ifall du får se bion klart, och måste även då ha med dig arbetskläder osv osv ...
...för en månadslön på ca 13 tusen (innan skatt).

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Verkar som om du behöver hjälp av någon som vet hur man organiserar en rörelse och tjänar pengar. Det är inte mitt gebit, men några frågor verkar sannolikt bli aktuella. Vill du bara jobba jour bör du känna din marknad och bland annat vara beredd på att antalet uppdrag kan variera över tid. Vissa år kanske du drar in det du behöver redan före påsk och kan ta ledigt resten av året. Andra år kanske du aldrig når målet.

Dessutom behöver du nog konkurrera prismässigt med Bravida. En sådan konkurrens skulle nog vara hälsosam för marknaden, men för dig skulle det innebära lägre priser än Bravida, som fakturerade ca 5.900 kr för 35 minuters arbete. Å andra sida bör du räkna med att vissa jobb tar längre tid än en timme och ger högre intäkter.

Du kan också överväga att träffa avtal med företag som är i behov av kontinuerliga jourtjänster, men då blir nog intäkterna per tidsenhet avsevärt lägre. (Ett argument för att ha orimligt höga jourpriser kan vara att de ger en bra utgångspunkt vid förhandlingar med större uppdragsgivare, som kan skryta med enormt höga rabatter.) Det kan också vara bra att ha en vanlig dagverksamhet, så att bilarna utnyttjas optimalt. Skulle därför gissa att du kanske vill ha fler som jobbar i företaget än du själv.

Det verkar tveksamt om det skulle vara ekonomiskt rimligt att anställa folk för jourtjänster med sådana kollektivavtal som här redovisats. De bygger ju på att arbetsgivaren kan ta ut ockerpriser av kunderna och sedan dela med sig till de anställda. (Med ocker avses att utnyttja någons trångmål etc för att ta ut ett pris som är avsevärt högre än tjönstens mer objektiva värde. Sådan jourverksamhet som här är aktuell sätter just detta i system.) I stället för med anställda skulle kanske ett samarbete mellan flera elektriker i ett gemensamt ägt bolag vara att föredra?

Bravida och andra större aktörer gissar jag har bilar som redan rullar i stort sett 24/7 för att serva större kunder. Med ett sådant upplägg genererar tillfälliga jouruppdrag inte någon extra kostnad att tala om, men mycket stora intäkter. Det föreställer jag mig kan vara det optimala upplägget.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har du sett min beräkningar.
Om du vill anamma samma affärside, men istället bara ta säg 600:- /timme, eller även 1000:- /timme, för tid endast hos kunden.
Skulle du vara sugen på att sitta 24/7 året runt hemma och vänta på någon ringer ut dig på natten eller helgen, aldrig kunna åka på resa, aldrig åka på en fest utan att du har arbetsbil och kläder med dig och beredd att åka på stuts, aldrig veta ifall du får se bion klart, och måste även då ha med dig arbetskläder osv osv ...
...för en månadslön på ca 13 tusen (innan skatt).

• Gilla
platon1980
  • Laddar…
Mikael_L
Och du måste förstå att för att något ska kunna kallas jour så måste det kunna agera på akuta fall, det betyder ju att man inte alls kan boka upp några fulla veckor.
Redan vid en kalkylerad genomsnittsbeläggning av ett jouruppdrag varje natt så börjar det spricka.
Du kan statistiskt genom poisson-fördelningen se att det blir ganska sannolikt med att det då och då tickar in 3 st jourjobb samma kväll. Och då funkar inte jourverksamheten längre, du kan inte åka till alla i nöd samtidigt.
Det funkar alltså helt enkelt inte att berätta för en kund att du inte har tid, men att nästa natt har du lite tid över mellan kl 02 och 04.

Hade väl uppfattat det ungefär så, men undrar ett par saker:

1. Om en jourkund ringer och du åker ut och en annan kund ringer medan du sitter i bilen, kan du väl lova denna andra kund att komma när du är klar hos den första?

2. Om du har en verksamhet där du alltid har bilar och personal på plats i enlighet med ett avtal med en storkund, kan du då inte driva en jourverksamhet för privatpersoner parallellt med samma bilar (som mest bara står och väntar alt. jobbar med saker som inte längre brådskar, det vill säga allt fungerar, mer behöver göras men det kan vänta någon eller några timmar)?

Med vänlig hälsning

Bert Lehrberg

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och du måste förstå att för att något ska kunna kallas jour så måste det kunna agera på akuta fall, det betyder ju att man inte alls kan boka upp några fulla veckor.
Redan vid en kalkylerad genomsnittsbeläggning av ett jouruppdrag varje natt så börjar det spricka.
Du kan statistiskt genom poisson-fördelningen se att det blir ganska sannolikt med att det då och då tickar in 3 st jourjobb samma kväll. Och då funkar inte jourverksamheten längre, du kan inte åka till alla i nöd samtidigt.
Det funkar alltså helt enkelt inte att berätta för en kund att du inte har tid, men att nästa natt har du lite tid över mellan kl 02 och 04.

Mikael_L
B BertStL skrev:
1. Om en jourkund ringer och du åker ut och en annan kund ringer medan du sitter i bilen, kan du väl lova denna andra kund att komma när du är klar hos den första?
Jo, det är ju så det måste bli.
Men som du själv förstår så börjar jourverksamheten snabbt knaka ifall man inte verkligen kan ställa upp.
Ska kunder vara motiverade att betala en femtusen eller så, så gäller det att man får någon slags valuta för pengarna.

Om det havererar i mätarskåpet på julafton kl 15.00 så vill nog kunden att man är där inom en timme, annars är ju inte tjänsten så mycket värd.
Eller att det brinner något i en restaurang på lördag kväll, så verksamheten knappt fungerar, då kan det vara värt både 5 och 10 tusen att man är där inom en 30-60 minuter, men inte värt ett skit om man meddelar att man jobbar med en annan kund och lite beroende på hur det går kan komma om en 2-4 timmar (dvs efter att stället stängt).

B BertStL skrev:
2. Om du har en verksamhet där du alltid har bilar och personal på plats i enlighet med ett avtal med en storkund, kan du då inte driva en jourverksamhet för privatpersoner parallellt med samma bilar (som mest bara står och väntar alt. jobbar med saker som inte längre brådskar, det vill säga allt fungerar, mer behöver göras men det kan vänta någon eller några timmar)?
Kostnaden ligger inte så mycket i att bilar står på natten (som du såg i mitt räkneexempel så utgör kostnaden för bilarna bara 5% av kostnaden för personal, i verksamheten), Utan vad som kostar är att betala en snubbe för att avstå från få bestämma över sin fritid en vecka samt betala för ren arbetstid om denne måste göra en utryckning.
Det är inte direkt så att det vimlar av elektriker som gladeligen tar på sig jour. Man får helt enkelt locka med rejäla ersättningar.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Vissa år kanske du drar in det du behöver redan före påsk och kan ta ledigt resten av året. Andra år kanske du aldrig når målet.na utnyttjas optimalt.
Vi har fortfarande inte fått reda på vad du jobbar med själv.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.