78 911 läst ·
343 svar
79k läst
343 svar
5.500 kr rimlig kostnad för 35 min eljobb enligt Bravida
Ahh ha....det är frugan som egentligen är roten till det onda, enligt dig. Det är DEFENETIVT ingen överaskning......att frugan kostar pengar alltså.B BertStL skrev:Vill invända mot den ständigt återkommande vanföreställningen att man som kund skulle vara skyldig att fråga om pris och på så sätt hjälpa näringsidkaren att få in sina priser i avtalet - samt att man om så ej sker skulle vars skyldig att betala vad än näringsidkaren begär. Så är det inte alls. Om avtal träffats utan att priset blivit bestämt har näringsidkaren rätt till ett skäligt pris, inget annat. Där av min inledande fråga.
Konsumenttjänstlagen:
”36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Vad gäller detta med tidpunkten, så bestämdes den av företaget. Det var inte så att jag krävde eller ens bad om att få en elektriker direkt. Jag ringde en elfirma för att min fru bad mig göra det, men hade kanske snarare väntat mig att få svaret att de var fullbokade och att bli inbokade i mitten av nästa vecka. I stället skickade de en elektriker tämligen omgående. Det var en positiv överraskning, men inte något jag hade gått med på att betala så synnerligen mycket extra för, ifall frågan kommit upp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 924 inlägg
Grejen är att omkostnader för en glest utnyttjad jour är mycket högre än för en normal arbetsdag. Kanske är det en som passar telefonen för två jourjobbare istället för tio vardagsjobbare, exempelvis. Därtill lär ingen av dem vara fullbelagda, varför de kostar än mer per effektiv arbetstimme. Därmed är skäligt pris något helt annat en lördagkväll än en onsdagförmiddag.B BertStL skrev:
Att det finns andra yrkeskategorier som har sin arbetstid förlagd annorlunda. Exempelvis kan man kanske som pizzabagare vänta sig en betydligt högre efterfrågan en lördagkväll än en onsdagförmiddag och då kommer också det skäliga priset för pizzan en lördagkväll att vara betydligt närmare vardagsproset. Mmm pizza...
Du är ju bara obetalbar!B BertStL skrev:Vill invända mot den ständigt återkommande vanföreställningen att man som kund skulle vara skyldig att fråga om pris och på så sätt hjälpa näringsidkaren att få in sina priser i avtalet - samt att man om så ej sker skulle vars skyldig att betala vad än näringsidkaren begär. Så är det inte alls. Om avtal träffats utan att priset blivit bestämt har näringsidkaren rätt till ett skäligt pris, inget annat. Där av min inledande fråga.
Konsumenttjänstlagen:
”36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Vad gäller detta med tidpunkten, så bestämdes den av företaget. Det var inte så att jag krävde eller ens bad om att få en elektriker direkt. Jag ringde en elfirma för att min fru bad mig göra det, men hade kanske snarare väntat mig att få svaret att de var fullbokade och att bli inbokade i mitten av nästa vecka. I stället skickade de en elektriker tämligen omgående. Det var en positiv överraskning, men inte något jag hade gått med på att betala så synnerligen mycket extra för, ifall frågan kommit upp.
Inte försökt pruta med det argumentet?
Du har ringt en elfirma på jourtid och berättat att du saknar en fas och vill ha hem en elektriker. Vem gör det om de inte vill ha felet avhjälpt omedelbart? Det är ju enda anledningen till att de har nån som svarar i telefonen en lördagkväll.B BertStL skrev:Vill invända mot den ständigt återkommande vanföreställningen att man som kund skulle vara skyldig att fråga om pris och på så sätt hjälpa näringsidkaren att få in sina priser i avtalet - samt att man om så ej sker skulle vars skyldig att betala vad än näringsidkaren begär. Så är det inte alls. Om avtal träffats utan att priset blivit bestämt har näringsidkaren rätt till ett skäligt pris, inget annat. Där av min inledande fråga.
Konsumenttjänstlagen:
Hade du ringt och sagt att du vill ha ut en elektriker nån gång under nästa vecka hade du med 99% sannolikhet blivit ombedd att ringa på kontorstid.
Nej, använde rätt propp. Bottenplattan var spräckt. Bottenplattor och proppar finns att köpa i vanliga livsmedelsaffärer, så jag har alltid antagit att man kan byta dem själv. Är inte precis ensam om det heller.
S sunqan skrev:
Proppar, javisst. Men jag har aldrig sett bottenplattor i en livsmedelsaffär och kan inte påminna mig att jag sett det på stormarknader heller sedan coop la ner sin byggmarknad.B BertStL skrev:
Byta propp får man göra själv, men att byta bottenplatta är behörighetskrävande och dessutom väldigt farligt om man inte vet vad man gör - FRAMFÖRALLT när det är bottenplattan till huvudsäkringen. Lyckas man kortsluta där vill i alla fall jag vara långt därifrån.
Sedan vet jag inte vad som gäller just när det handlar om huvudsäkringen, det kan vara så att det måste anmälas till nätägaren.
Ojdå, bra att veta! Har i alla fall köpt mina tillsammans med proppar i en livsmedelsaffär.
S sunqan skrev:Proppar, javisst. Men jag har aldrig sett bottenplattor i en livsmedelsaffär och kan inte påminna mig att jag sett det på stormarknader heller sedan coop la ner sin byggmarknad.
Byta propp får man göra själv, men att byta bottenplatta är behörighetskrävande och dessutom väldigt farligt om man inte vet vad man gör - FRAMFÖRALLT när det är bottenplattan till huvudsäkringen. Lyckas man kortsluta där vill i alla fall jag vara långt därifrån.
Sedan vet jag inte vad som gäller just när det handlar om huvudsäkringen, det kan vara så att det måste anmälas till nätägaren.
En Jour-livs? 
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 924 inlägg
Mitt i all kritik du fått (även av mig) måste jag berömma ditt goda humör, att du fortsätter att svara i tråden samt – inte minst – den utmärkta humorn och självdistansen i senaste inlägget! 

Allt är redan sagt i tvåhundrafemtiofyra inlägg.
Så kan vi inte övergå till att diskutera vem som känner sig mest kränkt? Elektrikern, TS, frun (expenSIV) eller livsmedelsaffärsinnehavaren som inte kan ta ut jourersättning på chipsen och groggvirket. Trots att han tillhandahåller bottenplattor.
Så kan vi inte övergå till att diskutera vem som känner sig mest kränkt? Elektrikern, TS, frun (expenSIV) eller livsmedelsaffärsinnehavaren som inte kan ta ut jourersättning på chipsen och groggvirket. Trots att han tillhandahåller bottenplattor.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Den delen har vi ju glömtStaffan2000 skrev: