B BertStL skrev:
Vill invända mot den ständigt återkommande vanföreställningen att man som kund skulle vara skyldig att fråga om pris och på så sätt hjälpa näringsidkaren att få in sina priser i avtalet - samt att man om så ej sker skulle vars skyldig att betala vad än näringsidkaren begär. Så är det inte alls. Om avtal träffats utan att priset blivit bestämt har näringsidkaren rätt till ett skäligt pris, inget annat. Där av min inledande fråga.

Konsumenttjänstlagen:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”

Vad gäller detta med tidpunkten, så bestämdes den av företaget. Det var inte så att jag krävde eller ens bad om att få en elektriker direkt. Jag ringde en elfirma för att min fru bad mig göra det, men hade kanske snarare väntat mig att få svaret att de var fullbokade och att bli inbokade i mitten av nästa vecka. I stället skickade de en elektriker tämligen omgående. Det var en positiv överraskning, men inte något jag hade gått med på att betala så synnerligen mycket extra för, ifall frågan kommit upp.
Självklart har du bestämt tidpunkten själv, det gjorde du i det ögonblicket du valde att ringa under jourtid.
Ville du boka in en elektriker till mitten på nästa vecka så skulle du ju ha ringt under kontorstid, det handlar om vanligt vett och respekt för andra människor

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 8 till
  • Laddar…
Ingen mer än jag som undrar varför TS bytte bottenplatta?

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Suck. Priset är inte det löjliga skälet. Problemet här är att TS egentligen inte haft anledning att förvänta sig något annat än det slutpriset blev. Nötegårdsgubben (???) tog upp ett exempel på jourpriser som låg i samma härad. Varför skulle TS vänta sig ett lägre pris? Det är stor skillnad på denna situation och det att elektrikerna lägger på flera hundra procent på materiel som vem som helst kan köpa på Bauhaus o.dyl. Här finns inte en (rimlig) förväntan om "lågt" pris på samma sätt. Det finns inte en sk. anchor point som ligger till grund för förväntningarna.

Exakt hur företagen prissätter sina tjänster är irrelevant, liksom min privatekonomi. Inget av detta har någon bäring på TS beteende. Detta tog jag endast upp pga de många usla exemplen från människor som sannolikt inte har någon form av jourtjänstgöring i sitt arbete.

Om du ska tilltala mig vid namn, se till att få det rätt tack.
Tack för replik Tommi (hoppas rätt stavat?). Kan konstatera att du står på
tommib tommib skrev:
Suck. Priset är inte det löjliga skälet. Problemet här är att TS egentligen inte haft anledning att förvänta sig något annat än det slutpriset blev. Nötegårdsgubben (???) tog upp ett exempel på jourpriser som låg i samma härad. Varför skulle TS vänta sig ett lägre pris? Det är stor skillnad på denna situation och det att elektrikerna lägger på flera hundra procent på materiel som vem som helst kan köpa på Bauhaus o.dyl. Här finns inte en (rimlig) förväntan om "lågt" pris på samma sätt. Det finns inte en sk. anchor point som ligger till grund för förväntningarna.

Exakt hur företagen prissätter sina tjänster är irrelevant, liksom min privatekonomi. Inget av detta har någon bäring på TS beteende. Detta tog jag endast upp pga de många usla exemplen från människor som sannolikt inte har någon form av jourtjänstgöring i sitt arbete.

Om du ska tilltala mig vid namn, se till att få det rätt tack.
Tack för replik Tommi. Ber om ursäkt att jag stavade ditt namn fel, slarvade..Kan bara konstatera att vi står på olika sidor. Jag lyssnar. men köper inget av din argumentering.
Sen kan jag berätta att jag själv haft jourtjänstgöring. Där man dessutom får skilja på jour och beredskap som många blandar ihop.
Och det är inte bara hantverkare det är "synd" om som så gärna vill hem till familjen. efter uppdrag.. Det gäller väldigt många yrkesgrupper.

S sunqan skrev:
Ingen mer än jag som undrar varför TS bytte bottenplatta?
Bottenplattan var spräckt.

Det beror väl på vilket avtal de har? Eller menar du att alla branscher ska ha samma jourersättning?

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Det beror väl på vilket avtal de har? Eller menar du att alla branscher ska ha samma jourersättning?
Menar att hantverkarbranscher verkar ha väldigt hög jourersättning generellt, medan inkallad personal inom andra yrken i bästa fall får dubbla normallönen+OB.
Och många andra yrken arbetar 24/7, medan t.ex. hantverkare och kontorister/byråkrater undkommer detta. Och därmed tar ruskigt bra betalt för lite obekväm arbetstid.

Fairlane
platon1980 platon1980 skrev:
Hur mycket kostar någon som inte är hantverkare, som blir inkallad på ledig eller jourtid?
Rätt tydligt även här att vissa branscher anser sig ha rätt till betydligt högre ersättning än andra, för att de "tvingas" jobba lite på obekväm arbetstid.
Jag kan bara svara för hur det var för mig för 7-8 år sen. Jag är i IT-branschen och således inte hantverkare. Jag hade vanlig arbetstid, dagtid, och vissa veckor jour. Hade jag jour så innebar det att 24/7 i en vecka, dvs telefonen kunde ringa mitt i natten och då fick man åka till kunden och lösa problemet. 24/7 stämmer inte helt eftersom jouren inte var 8-18, då det var vanlig arbetstid. För detta fick jag cirka 5000 krav före skatt den veckan, samt att jag hade ledig fredag veckan efter för att inte arbeta fler dagar i streck än tillåtet. Företagets kostnad var alltså minst 5000 kr + sociala avgifter + en arbetsdag i förlorad fakturering.

Om jag blev inringd så fick jag ersättning för minst tre timmar, till ett högre arvode än dagtid. Sen skulle man ha sin sömn, vilket egentligen innebar att man kanske skulle ta förmiddagen ledig bästa dag, men förlorad fakturering igen. Nu var man ju bokad på en kund (troligen inte samma som ringde mitt i natten) så i praktiken arbetade man ändå hela dagen efter.

Så även inom IT-branschen kostar det att anlita jour.

Fakturan känns inte orimlig på något sätt, men jag tycker det är svagt att företaget inte säger något innan. Jag har en gång anlitat jour-röris. De förklarade innan vad det skulle kosta och var tydliga med att det skulle bli minst tre timmars fakturering även om arbetet skulle gå fortare. Jag tog det och var nöjd då vi hade visning på lägenheten mindre än ett dygn senare.

Jag har heller aldrig varit med om att jag behövt skriva på något papper när någon hantverkare arbetat klart hos, men det förekommer nog rätt frekvent. Då bör företaget ha en rutin hur man gör när kunden inte vill skriva på, rimligen att man åker och skickar en faktura.

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Vi har underskrift i mitt yrke, men kunden skriver inte under fakturan, utan att vi varit där från då till då, restid/km och vilka reservdelar vi använt.
Diskussioner vad jobbet kostat får kunden ta med firman, inte oss servicetekniker, vi har inga priser i vårt rapoteringssystem.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
BertStL skriver bl.a att det är orimligt (e.d) att räkna med administrativa kostnader
tänk efter, personal kostar de måste ha åtminstone en löneadministratör en som sköter bokföring, en som sköter leverantörs- och en som sköter kundreskontra.
förutom en chef, en ersättare och en sekreterare, även en revisor/redovisningsbyrå
Själva programvaran kostar ca 50-tusen för att inte ska behöva anställa 50 administratörer
programvaror en engångskostnad men de ska uppdateras varje år för minst 20-tusen/år
för att inte tala om yrkesmän. Jag skulle inte vara säker med att anlita en vemsomhelst för eljobb, de ska också "uppdateras"
Räkna inte 18,50/mil för det är bara Skatteverket som tillämpar dessa milkostnader, de har längesen vida överstigit de riktiga och egentligen räcker inte ens för drivmedel för att inte tala om övriga bilkostnader, underhåll, däck m.m
och alla försäkringar, både för personal, utfört arbete, ev arbetsplatsolyckor och även för bilar
Antingen hantverkare debiterar dessa kostnader för sig eller specar på fakturan
Jag vet inte om dessa 5000 kr var rimliga i ditt fall eller ej, men det finns många o höga kringkostnader
När det gäller lön, den hantverkaren får ut är inte samma som lönekostnader alla vet att det tillkommer som ska betalas till Skatteverket: skatt och sociala avgifter dessutom någon form av pensionsavsättningar till företag som administrerar dessa, bl.a Fora allt enligt kollektivavtal. T.o.m, när facket ska kontrollera att alla får rätt betalt, för detta ska företaget också betala för till facket, för ett ca tiotal år sen t.ex byggfacket tagit en timpenning 1000 kr/tim

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
wildeside
Ingen som funderat på att kanske den som tog emot samtalet och skicka ut elektrikern vill ha lön som alla andra?

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
wildeside wildeside skrev:
Ingen som funderat på att kanske den som tog emot samtalet och skicka ut elektrikern vill ha lön som alla andra?
Det räknar jag dock som företagets kostnad som skall täckas av vinst som företaget gör på annat arbete och eventuellt material. Dvs, om jag gör ett jobb någonstans så ska min timpenning vara tillräckligt hög för att dels täcka kostnaderna för mig och dels täcka företagets övriga kostnader. I övriga kostnader ligger bland annat anställda som behövs, men som inte fakturerar själva, så kunden behöver inte se den specifikt.

• Gilla
platon1980
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
det ingår i personal- eller administrativa kostnader

Har du inte glömt två saker här?
1. Vad jag skrev handlade om vad man kan fakturera en kund för som särskilda poster på fakturan, inte om huruvida olika kostnader blir ersatta eller inte.
2. Bara för att man drar på sig kostnader kan man inte kräva att någon annan ska ersätta dem. Har som i detta fall inget pris avtalats har näringsidkaren bara rätt till ett skäligt pris. Det gäller alldeles oavsett hur enorma kostnader han lyckats dra på sig.

A agsom44 skrev:
BertStL skriver bl.a att det är orimligt (e.d) att räkna med administrativa kostnader
tänk efter, personal kostar de måste ha åtminstone en löneadministratör en som sköter bokföring, en som sköter leverantörs- och en som sköter kundreskontra.
förutom en chef, en ersättare och en sekreterare, även en revisor/redovisningsbyrå
Själva programvaran kostar ca 50-tusen för att inte ska behöva anställa 50 administratörer
programvaror en engångskostnad men de ska uppdateras varje år för minst 20-tusen/år
för att inte tala om yrkesmän. Jag skulle inte vara säker med att anlita en vemsomhelst för eljobb, de ska också "uppdateras"
Räkna inte 18,50/mil för det är bara Skatteverket som tillämpar dessa milkostnader, de har längesen vida överstigit de riktiga och egentligen räcker inte ens för drivmedel för att inte tala om övriga bilkostnader, underhåll, däck m.m
och alla försäkringar, både för personal, utfört arbete, ev arbetsplatsolyckor och även för bilar
Antingen hantverkare debiterar dessa kostnader för sig eller specar på fakturan
Jag vet inte om dessa 5000 kr var rimliga i ditt fall eller ej, men det finns många o höga kringkostnader
När det gäller lön, den hantverkaren får ut är inte samma som lönekostnader alla vet att det tillkommer som ska betalas till Skatteverket: skatt och sociala avgifter dessutom någon form av pensionsavsättningar till företag som administrerar dessa, bl.a Fora allt enligt kollektivavtal. T.o.m, när facket ska kontrollera att alla får rätt betalt, för detta ska företaget också betala för till facket, för ett ca tiotal år sen t.ex byggfacket tagit en timpenning 1000 kr/tim

Fairlane
B BertStL skrev:
Har du inte glömt två saker här?
1. Vad jag skrev handlade om vad man kan fakturera en kund för som särskilda poster på fakturan, inte om huruvida olika kostnader blir ersatta eller inte.
2. Bara för att man drar på sig kostnader kan man inte kräva att någon annan ska ersätta dem. Har som i detta fall inget pris avtalats har näringsidkaren bara rätt till ett skäligt pris. Det gäller alldeles oavsett hur enorma kostnader han lyckats dra på sig.
Ja, men frågan är om inte det som är fakturerat kan anses som skäligt. Det är en normal debitering för arbetet. Oskäligt skulle det kunna anses om en normal debitering ligger runt 5000 kr och de hade fakturerat 50000 kr.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.