D Daniel 109 skrev:
Men hur mycket arbete det blir är väl inte känt i förväg. Inte heller om det är TS anläggning som har felet eller nätägarens. Det går med andra ord inte att singera utfört arbete innan det är utfört.
Nej okej, men det finns ändå en minsta kostnad som är känd, detta bara för att elektrikern ska visa sig. Och kanske någon timdebitering. Men hade man gått ut med detta kanske man tappat just denna typ av privatkunder, fast det borde kunna vara tekniskt möjligt att lösa.

Om du menar att det ska göras innan är det ju lite sent att glra det när elektrikern redan är på plats, då är ju redan de stora kostnaderna tagna. Men visst borde de informera om priset när tjänsten beställs. Åandra sidan borde TS ha frågat om det.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib
S Slugge skrev:
Men hade man gått ut med detta kanske man tappat just denna typ av privatkunder
Jag tror inte att någon firma hade varit ledsen att tappa TS som kund.

• Gilla
Uffe A och 9 till
  • Laddar…
Att ni orkar hålla på och älta detta!

Är ca 250 inlägg och mest upprepningar...:rofl:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sir James Sir James skrev:
Att ni orkar hålla på och älta detta!

Är ca 250 inlägg och mest upprepningar...
Vad tycker du då sit James?
Har en stor firma med hög omsättning större krav på sig att exempelvis vara tydlig med sina priser än en liten? Man kan ju tycka de borde ha resurser till det i alla fall men det kan såklart en liten också ha.

Framgår det vad som var fel eller om felet avhjälptes? Om de var glappa kablar så kan konsekvensen bli ganska dyr om man inte åtgärdar.

tommib tommib skrev:
Fast jag kan känna sympati för elektrikern här också. Hen har säkert order uppifrån att få en påskrift och vet att en utskällning och suckar väntar om han inte har en. Hen vill bara hem till sin familj igen och här står nu någon som hindrar detta, av rent löjliga skäl. Då blir man stressad och kanske inte helt genomempatisk i sitt kundbemötande. Ja, det kan säkert ha varit lite oprofessionellt men det vet vi inte. Vad TS agerande är i frågan vet vi däremot med säkerhet.
Tommie. glad du har bra ekonomi som kallar 5500:- för en knapp timmes arbete samt utkörning "löjliga skäl".
Stora pengar för en privatperson som kanske räknat med max 2-3000 kr och kanske inte förstått att jouravgift kan handla om flera 1000 kr extra.
Ditt argument " Du kan vara ganska säker på att de har prissatt sin tjänst efter sannolikheten att någon ringer kontra kostnaden för jourpersonalen" har ingen bäring heller. Utom för någon i branschen. Kan istället vara så att här tar företagen chansen att tjäna stora pengar.
Min erfarenhet generellt av hantverkare (då jag tyvärr tvingats anlita någon) är dessutom att man ockrar om man kan.
Sen såklart borde TS frågat om prissättning, men lätt att vara efterklok.

tommib tommib skrev:
Nej, det beskrivs ingenstans i denna tråd, du tänker på en annan. Jag skriver inget om TS agenda, bara hans egenhändigt beskrivna agerande.

Ja, visst. Det skulle vara det. Men vi vet inte heller vad elektrikern har för instruktioner från sin arbetsledning.
Tro mig, jag har stått i sådana situationer med mycket otrevligare insatser (liv). Det är inte särskilt kul när man är klämd från två håll.
Det står något om att elektrikern bytte trådar helt i onödan, vilket kostade i tid. Detta är troligen TS, antagligen lekman, åsikt och måste inte nödvändigtvis vara rätt uppfattat.

tommib
S Slugge skrev:
antagligen lekman, åsikt och måste inte nödvändigtvis vara rätt uppfattat
Typ så...
Men visst, min åsikt om detta färgas av min åsikt om TS baserat på det han har skrivit, det medger jag.

tommib
K Kreutzer skrev:
Tommie. glad du har bra ekonomi som kallar 5500:- för en knapp timmes arbete samt utkörning "löjliga skäl".
Stora pengar för en privatperson som kanske räknat med max 2-3000 kr och kanske inte förstått att jouravgift kan handla om flera 1000 kr extra.
Ditt argument " Du kan vara ganska säker på att de har prissatt sin tjänst efter sannolikheten att någon ringer kontra kostnaden för jourpersonalen" har ingen bäring heller. Utom för någon i branschen. Kan istället vara så att här tar företagen chansen att tjäna stora pengar.
Min erfarenhet generellt av hantverkare (då jag tyvärr tvingats anlita någon) är dessutom att man ockrar om man kan.
Sen såklart borde TS frågat om prissättning, men lätt att vara efterklok.
Suck. Priset är inte det löjliga skälet. Problemet här är att TS egentligen inte haft anledning att förvänta sig något annat än det slutpriset blev. Nötegårdsgubben (???) tog upp ett exempel på jourpriser som låg i samma härad. Varför skulle TS vänta sig ett lägre pris? Det är stor skillnad på denna situation och det att elektrikerna lägger på flera hundra procent på materiel som vem som helst kan köpa på Bauhaus o.dyl. Här finns inte en (rimlig) förväntan om "lågt" pris på samma sätt. Det finns inte en sk. anchor point som ligger till grund för förväntningarna.

Exakt hur företagen prissätter sina tjänster är irrelevant, liksom min privatekonomi. Inget av detta har någon bäring på TS beteende. Detta tog jag endast upp pga de många usla exemplen från människor som sannolikt inte har någon form av jourtjänstgöring i sitt arbete.

Om du ska tilltala mig vid namn, se till att få det rätt tack.

• Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Vill invända mot den ständigt återkommande vanföreställningen att man som kund skulle vara skyldig att fråga om pris och på så sätt hjälpa näringsidkaren att få in sina priser i avtalet - samt att man om så ej sker skulle vars skyldig att betala vad än näringsidkaren begär. Så är det inte alls. Om avtal träffats utan att priset blivit bestämt har näringsidkaren rätt till ett skäligt pris, inget annat. Där av min inledande fråga.

Konsumenttjänstlagen:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”

Vad gäller detta med tidpunkten, så bestämdes den av företaget. Det var inte så att jag krävde eller ens bad om att få en elektriker direkt. Jag ringde en elfirma för att min fru bad mig göra det, men hade kanske snarare väntat mig att få svaret att de var fullbokade och att bli inbokade i mitten av nästa vecka. I stället skickade de en elektriker tämligen omgående. Det var en positiv överraskning, men inte något jag hade gått med på att betala så synnerligen mycket extra för, ifall frågan kommit upp.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.
Där jag jobbar kostar det 3500 för att få ut någon en helg + timdebitering och jag tror vi är "billiga".
Dock brukar chefen informera tydligt om detta om någon privatperson ringer.

Jag jobbar som elektriker och för det första låter det lite i överkant . Men på min firma hade nog en saklig konversation från kundens håll gått långt. Då hade kunden fått en förklaring vad som kostat vad och varför den kostnaden uppstått om den hade vart till syns oskällig hade min chef säkert löst någoting för att hålla en bra kundrelation. Dessutom säkligen bett om ursäkt om montörens sätt och oklarhet i kostnad. Men som sagt är det ju inte några enorma summor det handlar om så bäst att resonera på ett trevligt och sakligt sätt med först och främst firman och sen fundera hur mycket tid och energi det är värt att lägga över par tusenlappar. Tycker det iaf är kul vilket engagemang tråden skapat på gott och ont !

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
O Oeldling skrev:
Jag jobbar som elektriker och för det första låter det lite i överkant . Men på min firma hade nog en saklig konversation från kundens håll gått långt. Då hade kunden fått en förklaring vad som kostat vad och varför den kostnaden uppstått om den hade vart till syns oskällig hade min chef säkert löst någoting för att hålla en bra kundrelation. Dessutom säkligen bett om ursäkt om montörens sätt och oklarhet i kostnad. Men som sagt är det ju inte några enorma summor det handlar om så bäst att resonera på ett trevligt och sakligt sätt med först och främst firman och sen fundera hur mycket tid och energi det är värt att lägga över par tusenlappar. Tycker det iaf är kul vilket engagemang tråden skapat på gott och ont !
Trodde faktiskt tråden skull passera ganska obemärkt, kanske i bästa fall fem svar. Hade jag förutsett vilken uppmärksamhet den skulle få skulle jag absolut inte ha skrivit ut företagets namn.

B BertStL skrev:
Vad gäller detta med tidpunkten, så bestämdes den av företaget. Det var inte så att jag krävde eller ens bad om att få en elektriker direkt. Jag ringde en elfirma för att min fru bad mig göra det, men hade kanske snarare väntat mig att få svaret att de var fullbokade och att bli inbokade i mitten av nästa vecka. I stället skickade de en elektriker tämligen omgående. Det var en positiv överraskning, men inte något jag hade gått med på att betala så synnerligen mycket extra för, ifall frågan kommit upp.
Det här måste väl ändå vara en sanning med modifikation. Du har tidigare skrivit om vad det skulle ha kostat med din ”vanliga elektriker”, så att det skulle varit din förväntan att det skulle komma någon en halv vecka senare när du ringde en jourelektriker en lördagkväll efter att försökt lösa problemet själv – stämmer det verkligen?

Jag liksom många andra har hållit med dig om att efirman borde varit tydlig med jourpriset, men att just du faktiskt inte ville ha den elektriker du ringde och frågade efter en lördagkväll är kanske en slutsats man inte kan vänta sig av en ordermottagare som jobbar kväll/natt hos en jourfirma.

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.