78 912 läst ·
343 svar
79k läst
343 svar
5.500 kr rimlig kostnad för 35 min eljobb enligt Bravida
Bert, tänk så här. Du kommer aldrig någonsin mera anlita en jourtjänst. Med den vetskapen känns nog dina dagar lite lättare. Dessutom kan du götta dig i tanken att andra dumjävlar dagligen blir blåsta på dessa jourupplägg men inte du, vis av erfarenhet. Det är inte fult att vara skadegladB BertStL skrev:Har sett ett antal mycket besynnerliga argument i den här tråden som bygger på ett synsätt som är förbluffande partiskt och avslöjar en syn på hantverkarnas kunder som gör mig mörkrädd.
Avtal där det bara finns en part vars intressen till varje pris skall tillgodoses på den andres bekostnad är gudskelov mindre vanliga. Konsumenttjänstlagen försöker ta hänsyn till båda parternas intressen. Den stadgar:
”6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.”
Om en näringsidkare har för avsikt att pungslå ovetande kunder med ett pris som är många gånger högre än det vanliga, kan han alltså inte utan vidare göra det, utan har en plikt att avråda om det inte är vettigt för konsumenten. I detta fall hade det räckt med att informera om priset.
Man skall inte behöva vara hantverkare och insatt i branschens säregna fakureringsrutiner för att våga anlita en hantverkare. Men hoppsan! Hantverkarna själva verkar ju inte så alldeles heltända på det heller, eftersom så många håller till på sådana här siter för folk som gör sådana jobb själva.
Att ständigt framföra samma argument som svar på nya frågor och motargument, vittnar om något som närmar sig trolleri eller dårskap.
Och det där hemfridsbrottet verkar hemskt larvigt. Och bravidaelektrikern högst oprofessionell i sitt bemötande. De borde ha rutiner för hur man hanterar vägrande kunder på ett bra sätt. Och fakturor kan man skicka utan påskrifter.
Och det där hemfridsbrottet verkar hemskt larvigt. Och bravidaelektrikern högst oprofessionell i sitt bemötande. De borde ha rutiner för hur man hanterar vägrande kunder på ett bra sätt. Och fakturor kan man skicka utan påskrifter.
Fast jag kan känna sympati för elektrikern här också. Hen har säkert order uppifrån att få en påskrift och vet att en utskällning och suckar väntar om han inte har en. Hen vill bara hem till sin familj igen och här står nu någon som hindrar detta, av rent löjliga skäl. Då blir man stressad och kanske inte helt genomempatisk i sitt kundbemötande. Ja, det kan säkert ha varit lite oprofessionellt men det vet vi inte. Vad TS agerande är i frågan vet vi däremot med säkerhet.
Det var som sagt inte vad TS lyfte i sin ursprungspost. Läs den igen, eller mitt citat ovan.T tobiast skrev:Ingen som gormat efter väl utfört jobb. Det minoriteten vänder sig emot är att det väl utförda jobbet kompletterades med en kriminell handling och såna bör den krympande minoriteten polisanmäla.
Elektrikern borde ha lämnat platsen på uppmaning och överlämnat ärendet för fakturering.
Vill ni ha ett kriminellt samhälle så varsågoda, jag drabbas föga.
Det håller jag så klart med om. Men det skulle vara lätt att bara gå därifrån. Han kan ju aldrig med säkerhet veta vilken info TS fått från kundsupport. Vill man inte skriva på så vill man inte. Bättre då att lägga fram ett avtal innan man börjar arbetet.tommib skrev:
Fast jag kan känna sympati för elektrikern här också. Hen har säkert order uppifrån att få en påskrift och vet att en utskällning och suckar väntar om han inte har en. Hen vill bara hem till sin familj igen och här står nu någon som hindrar detta, av rent löjliga skäl. Då blir man stressad och kanske inte helt genomempatisk i sitt kundbemötande. Ja, det kan säkert ha varit lite oprofessionellt men det vet vi inte. Vad TS agerande är i frågan vet vi däremot med säkerhet.
Personen kan såklart vara en duktig elektriker men en sämre indrivare. Har för mig TS skrev att jourelektrikern begick många misstag på plats. Okej att du har läst om TS agerande men hur kan du känna till dennes agenda?tommib skrev:
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Blåsta?N Nils82 skrev:
De flesta som ringer en jourtjänst gör det för att man måste ha akut hjälp just nu... Då är man glad att man får hjälp, även om det kostar en slant.
TS ringde en jourelektriker för att han tyckte det va praktiskt att få det fixat på en gång.
Inte för att det va akut...
Man frågar inte vad en utryckning kostar, man vill ha hjälp direkt en lördagkväll, sen har man mage att gnälla för att det kostade mer än vad man trodde. Va fan, fråga istället för att tro!
Jag hoppas att TS står utan hjälp den gången han verkligen behöver det!
Jag avsåg inte att kritisera tidigare svar på TS förfrågan utan att notera att jag inte har något rimligt att tillägga. Allt vettigt som jag skulle kunna säga är redan sagt.elpaco skrev:
Nej, det beskrivs ingenstans i denna tråd, du tänker på en annan. Jag skriver inget om TS agenda, bara hans egenhändigt beskrivna agerande.S Slugge skrev:
Ja, visst. Det skulle vara det. Men vi vet inte heller vad elektrikern har för instruktioner från sin arbetsledning.elpaco skrev:
Tro mig, jag har stått i sådana situationer med mycket otrevligare insatser (liv). Det är inte särskilt kul när man är klämd från två håll.
Jag kan förstå att elektrikern bara vill hem, men det beskrivna handlandet är inte berättigat. Om en kund vägrar skriva på i efterhand är inte rätt åtgärd att utsätta kunden för brottsliga handlingar, rätt åtgärd är att förbättra företagets rutiner så påskrift sker innan och handla civilrättsligt. Företaget i fråga har enligt Wikipedia över tio tusen anställda och över 17 miljarder i omsättning.tommib skrev:
Företaget är enligt mig mer moraliskt skyldigt än elektrikern.
Kan du lägga upp en bild på formuläret?redarn skrev:
Jag kan förstå att elektrikern bara vill hem, men det beskrivna handlandet är inte berättigat. Om en kund vägrar skriva på i efterhand är inte rätt åtgärd att utsätta kunden för brottsliga handlingar, rätt åtgärd är att förbättra företagets rutiner så påskrift sker innan och handla civilrättsligt. Företaget i fråga har enligt Wikipedia över tio tusen anställda och över 17 miljarder i omsättning.
Företaget är enligt mig mer moraliskt skyldigt än elektrikern.
Hade det varit bättre att visa upp detta före arbetet startades? Eller någon elektronisk lösning innan elektriker ens skickas?
Kan hålla med om att ett företag med den omsättningen skulle kunna ha någon tydligare lösning.
Men hur mycket arbete det blir är väl inte känt i förväg. Inte heller om det är TS anläggning som har felet eller nätägarens. Det går med andra ord inte att singera utfört arbete innan det är utfört.
Vilket formulär ska jag lägga upp en bild på? (Jag är inte TS)S Slugge skrev:
Det går att signera prislistan innan. Det bör göras i telefonsamtalet till callcentret. Inte svårt alls.D Daniel 109 skrev: