18 981 läst ·
83 svar
19k läst
83 svar
4x4, punktering på ett däck
Om man bara har lite vilja så löser man ju det i mjukvaran om det är elektronisk styrning.pacman42 skrev:
Jag var tvungen att google Audi här…. Audi 80 verkar ha varit första audimodellen i produktion med torsen, vilket man då kallade andra generationens Quattro. Denna lanserades 1986.maxmsm skrev:
Jag hade en Audi V8 ett tag, årgång 1989, den hade torsen både i förselningslådan och i bakaxeln.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Enligt den här sidan så var den någon slags visko diff.maxmsm skrev:
https://www.autozine.org/Archive/Jensen/classic/Interceptor.html
Och den här sidan förklarar skillnaderna på olika slags fyrhjulsdrifter ganska bra.
https://www.autozine.org/technical_school/traction/4WD_1.html
Vissa däckfirmor (speciellt popupp på stormarknadsparkeringar) verkar ha låg kostnad på däckskifte för att sen "kränga på" mindre vetande nya däck.
Har nu ett par vänner som denna säsong råkat ut för "oj oj oj, du behöver nog byta alla däck nu!!!! Här är vårt förslag. Och jag ser du har barnstol så dui vill väl att barnen åker säkert! Du verkar vara en bra pappa!"
Där de åkt in till en större mer seriös däckkedja och fått höra "håller minst en säsong till. Kom tillbaka nästa år så mäter vi".
Och det är roligt när "gamla bilexperter" kommer in med åsikter om att man ska vara varsam med AWD system.
Åk till din märkesverkstad så får du ett vettigt svar.
I värsta fall är det två däck som ska bytas. Byta alla 4 låter som "min pappas gamla amazon var en specialbil som man fick sparka tre gånger på varje bil när man skulle åka. Så jag tycker att tre sparkar på varje hjul hör till när man kör iväg. Så inte bilen exploderar"
Har nu ett par vänner som denna säsong råkat ut för "oj oj oj, du behöver nog byta alla däck nu!!!! Här är vårt förslag. Och jag ser du har barnstol så dui vill väl att barnen åker säkert! Du verkar vara en bra pappa!"
Där de åkt in till en större mer seriös däckkedja och fått höra "håller minst en säsong till. Kom tillbaka nästa år så mäter vi".
Och det är roligt när "gamla bilexperter" kommer in med åsikter om att man ska vara varsam med AWD system.
I värsta fall är det två däck som ska bytas. Byta alla 4 låter som "min pappas gamla amazon var en specialbil som man fick sparka tre gånger på varje bil när man skulle åka. Så jag tycker att tre sparkar på varje hjul hör till när man kör iväg. Så inte bilen exploderar"
Det finns 2 varianter av detta som fungerar på helt olika sätt.Kalle B skrev:
De mer exacta och avancerade systemen är uppbyggda runt att det sitter en sensor inne i varje hjul som aktivt mäter trycket i däcket och sänder denna information trådlöst till en dator i bilen.
Det "enklare" systemet tar information ifrån ABS-sensorerna och håller koll på att hjulen roterar lika fort, när något hjul börjar rotera aningen snabbare än de andra så tolkar systemet detta som att det däcket har för lågt tryck och larmar. Vanligen får man då bara en centralvarning, inte någon indikation på vilket däck det gäller, det får man reda ut själv genom en okulär besiktning.
Men som jag förklarade i mitt tidigare inlägg så behöver däcket tappa rätt ordentligt med tryck innan varningen i det enklare systemet "löser ut". Det krävs alltså relativt stor skillnad i rullomkrets innan det blir nån skillnad i rotationshastighet att tala om.
Saken är snarare att en tryck skillnad ger mycket liten skillnad i rullomkrets. Inte att det krävs en stor skillnad för att det ska reagera.
Haha du beskriver nästan min vistelse. Det var på en sådan popup-skiftare som jag åkte till för att fixa däcket och mycket riktigt så sa försäljaren till damen framför mig som va gravid och hade barnstol i bilen att hennes däck inte va bra och att han tänkte på barnet i magen osvAppendix skrev:
Vissa däckfirmor (speciellt popupp på stormarknadsparkeringar) verkar ha låg kostnad på däckskifte för att sen "kränga på" mindre vetande nya däck.
Klicka här för att svara