Första gången jag hörde detta så höll jag på att falla baklänges.
Fick sedan just den förklaringen, "olika slitna däck har olika diameter och det klarar inte diffarna i 4-hjulsdriften".
Har förståelse för det om man kör med tex 55-profil på 1 däck & 65-profil på ett annat, eller om alla är blanka & man byter 1 mot ett nytt, men om det skiljer 3-4mm i slitage, näe!
Bara ytterligare ett sätt att blåsa bilägare på pengar.

• Gilla
tabasco och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur känsligt audis system är men det finns en och annan som satt på fetare bakdäck på sin bmw med xdrive. Det blir ganska dyrt. Om det räcker med att ett däck är mindre slitet än de andra för att grejer skall rasa vet jag dock inte.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
L lat skrev:
Första gången jag hörde detta så höll jag på att falla baklänges.
Fick sedan just den förklaringen, "olika slitna däck har olika diameter och det klarar inte diffarna i 4-hjulsdriften".
Har förståelse för det om man kör med tex 55-profil på 1 däck & 65-profil på ett annat, eller om alla är blanka & man byter 1 mot ett nytt, men om det skiljer 3-4mm i slitage, näe!
Bara ytterligare ett sätt att blåsa bilägare på pengar.
Nej. //O-blåst.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
Trycket påverkar omkretsen ytterst marginellt.

Vad är det för bil, det är ju olika känslighet på olika system.
Däck branschen är väldigt restriktiv med vilka punkteringar de lagar. Mycket som de säger att inte går att laga går utmärkt att laga. Var sitter hålet?

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
Här finns problemet omnämnt:
https://www.volkswagen-transportbilar.se/sv/aga-bil/tillbehor/dack-och-falg/sommardack.html

För bilar med fyrhjulsdrift: om skillnaden mellan däckens mönsterdjup är för stor, snurrar hjulen olika fort. Det kan leda till hög bränsleförbrukning och kostsamt slitage på drivlinan. Enklaste sättet att se till att det blir rätt är att ta hjälp av experterna hos din Volkswagenverkstad. De ser till att du får exakt rätt däck till din bil.
Det skiljer väl något beroende på vilket system för fyrhjulsdrift man har.

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nej. //O-blåst.
Så vilken skillnad i diameter klarar systemet?
1mm eller vad?

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Trycket påverkar omkretsen ytterst marginellt.

Vad är det för bil, det är ju olika känslighet på olika system.
Däck branschen är väldigt restriktiv med vilka punkteringar de lagar. Mycket som de säger att inte går att laga går utmärkt att laga. Var sitter hålet?
L lat skrev:
1mm eller vad?
Alltså 1-3 mm ska inte göra något, alla bilar sliter ju däcken olika ska man byta varje år då?

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
L lat skrev:
1mm eller vad?
Det kan jag inte ge ett exakt svar på men sätter man sig in i hur systemet är byggt och fungerar så blir det ganska snart självklart att skillnaden inte får vara speciellt stor.
Allt jobbar förjämnan, oljemängderna är ett par deciliter, skillnader blir mer märkbara med ökande fart osv.
Köp en bil och prova själv, jag tänker inte göra det.

P
Fotografen Fotografen skrev:
Det kan jag inte ge ett exakt svar på men sätter man sig in i hur systemet är byggt och fungerar så blir det ganska snart självklart att skillnaden inte får vara speciellt stor.
Allt jobbar förjämnan, oljemängderna är ett par deciliter, skillnader blir mer märkbara med ökande fart osv.
Köp en bil och prova själv, jag tänker inte göra det.
Jag har haft en BMW X3 med fyrhjulsdrift i 5års tid har bytt enstaka däck har alldrig varit ett problem, däckverkstaden har inte ens föreslagit att byta alla fyra.
Om det skiljer enstaka mm så är det löjligt att ens diskutera att det skulle förstöra något!

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Alltså 1-3 mm ska inte göra något, alla bilar sliter ju däcken olika ska man byta varje år då?
Nån som kontrollmätt ett antal däck nån gång?
Det är ju inte världens precisionsprodukt direkt.
Nästa fråga är om ni kontrollväger bilen vid resp hjul innan avfärd?
En rejäl person på +100 i förarsätet och ett 6-10års barn i passagerarsätet ifram lär ju resultera i olika diametrar på framdäcken, lägger vi dessutom till nåt hg olika däcktryck så var väl den bilen körd enl. "experterna".

• Gilla
tabasco och 4 till
  • Laddar…
Nu är det ju på det viset att dom moderna AWD-bilarna är ömtåliga som porslinsfigurer så självklart måste alla däcken bytas, annars rasar hela transmissonen och datorn får fnatt.

• Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
En rejäl person på +100 i förarsätet och ett 6-10års barn i passagerarsätet ifram lär ju resultera i olika diametrar på framdäcken, lägger vi dessutom till nåt hg olika däcktryck så var väl den bilen körd enl. "experterna".
Bara o skrota bilen efter färden🤣

• Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nej, däcken är inte som balånger som ändrar storlek om man blåser upp dem. Slitbanan längd är i praktiken konstant.

K
D Daniel 109 skrev:
Nej, däcken är inte som balånger som ändrar storlek om man blåser upp dem. Slitbanan längd är i praktiken konstant.
Vad är balånger för något?

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du sett ett däck med lågt tryck eller stor last nångång?

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.