Har hört om en som inte hade samma storlek/slitage på två bakhjul på en V70 AWD, där rasa fördelningslådan mellan FwD och RwD. Volvo påstod att det va skillnaden mellan hjuldiametern bak som är orsaken.
Så länge man håller samma storlek på en Axel kan jag inte heller riktigt se vad som ska paja.
Sen va detta exempel en gammal Volvo 😂

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, däcken är inte som balånger som ändrar storlek om man blåser upp dem. Slitbanan längd är i
Norrtull Norrtull skrev:
Har hört om en som inte hade samma storlek/slitage på två bakhjul på en V70 AWD, där rasa fördelningslådan mellan FwD och RwD. Volvo påstod att det va skillnaden mellan hjuldiametern bak som är orsaken.
Så länge man håller samma storlek på en Axel kan jag inte heller riktigt se vad som ska paja.
Volvo ja det kan lika bra varit något annat🤣

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
Hjälp oländligt antal KILLGISSNINGAR !!

• Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
P
G goerana skrev:
Hjälp oländligt antal KILLGISSNINGAR !!
Låt oss grabbar ha en tråd i fred🤣

• Gilla
  • Älska
  • Haha
goerana och 3 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Haldex-systemet som jag tror att både Volvo och Audi har använt en del har en hydraulpump som drivs av skillnaden i varvtal mellan fram- och bakaxel. När en axel slirar byggs ett tryck upp som används för att aktivera en koppling som kopplar ihop axlarna. Med olika stora hjul fram och bak kommer denna pump alltid att gå sakta vilket innebär att denna koppling alltid slirar lite vilket leder till ökad förbrukning och ökat slitage. Sedan är förstås frågan hur stor skillnaden måste vara innan det blir ett problem. Och där är min gissning att om hjulen skiljer några hundra mil så blir det inte ett problem.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Haldex-systemet som jag tror att både Volvo och Audi har använt en del har en hydraulpump som drivs av skillnaden i varvtal mellan fram- och bakaxel. När en axel slirar byggs ett tryck upp som används för att aktivera en koppling som kopplar ihop axlarna. Med olika stora hjul fram och bak kommer denna pump alltid att gå sakta vilket innebär att denna koppling alltid slirar lite vilket leder till ökad förbrukning och ökat slitage. Sedan är förstås frågan hur stor skillnaden måste vara innan det blir ett problem. Och där är min gissning att om hjulen skiljer några hundra mil så blir det inte ett problem.
Håller helt med!
Blev bara förvånad när Volvo svarade min polare som dom gjorde. Haldex har jag själv haft på en Seat (länge sedan) som onekligen höll för allt mitt busåkande.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad är balånger för något?
Det bonden får när han skurit upp en höbal för mycket, och han blir tvungen att, förutom kossorna, mata sina barn med hö.

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 12 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad är balånger för något?
Fråga Snövit.

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
De flesta hål går att laga, och det kostar vanligtvis inte en förmögenhet.
Det är även vanligt att däcksäljare gärna säljer däck fast det inte behövs.

Så när man åker in med en punktering och får rekommendationen 4 nya däck är det läge för ett andra utlåtande.

Är det sant att däcket är helt bortom räddning så har TS bara förlorat en resa och lite tid. Om första firman slarvade med sanningen så tjänade TS 4+ tusenlappar på den resan.
Om det går att laga kan bero på hur långt man har kört med punkteringen, har man kört för långt så kan däcket fått skador i stommen.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
L lat skrev:
Har du sett ett däck med lågt tryck eller stor last nångång?
Avståndet ner till marken är väl skit samma; det som spelar roll är hjulets omkrets.

• Wow
  • Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
Honda Legend 2007, har ett system som automatiskt fördelar kraften till det hjul som har bäst grepp. Inga öppna diffar mao. Olika stora hjul lurar systemet och de kopplingar som sköter arbetet med detta luras att ligga på förjämnan och slits ner.
Det fungerar, har du tre hjul på is och det fjärde på något lite bättre slirar inte ishjulen. Samma sak i lite fart, har du ena sidan på is/packad snö och den andra på " nästan asfalt" och ger lite gas går bilen rakt, spikrakt.
Samma sak med Haldex systemen som VAG och bla Volvo använder, på min -13 får det max diffa 1mm mellan axlarna så jag ändrar axel varje byte vår och höst men jag har 2 bilar med samma dimension och bultmönster så skulle detta hända så blir det nya sulor till min 4Motion och de gamla till den framhjulsdrivna.

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Nån som kontrollmätt ett antal däck nån gång?
Det är ju inte världens precisionsprodukt direkt.
Nästa fråga är om ni kontrollväger bilen vid resp hjul innan avfärd?
En rejäl person på +100 i förarsätet och ett 6-10års barn i passagerarsätet ifram lär ju resultera i olika diametrar på framdäcken, lägger vi dessutom till nåt hg olika däcktryck så var väl den bilen körd enl. "experterna".
Jag köper 4 däck från samma batch när jag byter inga hyllvärmare som kompletteras med nya för att däckfirman ska bli av med gammal skit.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
P
Norrtull Norrtull skrev:
Som var utrustad med Haldex.

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Avståndet ner till marken är väl skit samma; det som spelar roll är hjulets omkrets.
Ahhhh, så hur "platt" hjulet är har inget med rulldiametern att göra....
Då har vi konstaterat att lufttrycket i däcken inte spelar nån roll....🤔

• Gilla
  • Wow
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
Quattron är ju inte direkt. Jag har inte heller hört att man måste kolla lufttryc varannan kilometer, eller att man inte får svänga med bilen.
Vore det sant skulle den normala livslängden på växellådorna, eller hjulaxlarna understiga 5000mil. De skulle dessutom toppa ägandekostnaden bland alla bilar. Med tanke på att det behövdes fyra nya däck, 2-4 gånger per år.
Köp ett nytt däck med samma dimension, om det inte går att laga det gamla.

Mig veterligen bromstestas alla nyare fyrhjulsdrivna bilar vid besiktning. Enbart äldre fyrhjulsdrivna bilar med låst diff mellan axlarna slapp. Men inte ens de äldre är överdrivet känsliga för däckstorlek.

• Gilla
tabasco och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.