L lat skrev:
Ahhhh, så hur "platt" hjulet är har inget med rulldiametern att göra....
Då har vi konstaterat att lufttrycket i däcken inte spelar nån roll....🤔
Ok, gör det här tankeexperimentet: Antag att slitbanans längd är konstant. Vad händer med däckets form när du belastar axeln?

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Ahhhh, så hur "platt" hjulet är har inget med rulldiametern att göra....
Då har vi konstaterat att lufttrycket i däcken inte spelar nån roll....🤔
Lufttrycket spelar visst roll, men det får nog vara en ganska stor skillnad och då larmar TPMS systemet och då kan man stanna och ta fram den lilla kompressorn i bagaget och pumpa lite.....

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
A AG A skrev:
Mig veterligen bromstestas alla nyare fyrhjulsdrivna bilar vid besiktning.
Nej, det gör de inte. Eller jo, det gör de, men inte på testaren.
Min bil testas inte på den vanliga bromstestaren, de sätter fyrhjulsdriften P för. Den bromstestas under provkörning med retardationsmätare samtidigt som besiktningsgubben gör en bedömning av att bromsarna drar tillräckligt rakt.
Rutinen med min förra bil var lika trots att den hade ett enklare fyrhjulsdriftsystem. Där var det antispinn som hindrade bromsbänktest.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
Ska inte köpa ny bil det är ju uppenbart. Ska köpa nya däck nästa säsong för sommardäcken är slut. Men då är de original från 2014. Vinter från samma år är på nu men flyttade de som var fram till bak för det var nog bara 50% dubb kvar på dom (framhjulsdriven) och de som varit bak hade ca 80-90% kvar. Ett av sommardäcken blev bytt för något år sedan i ett försäkringsärende (oklart varför men gissar att verkstan tjänade procent på ett byte) så det hade jag absolut tänkt behålla och köpa tre nya däck.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad är balånger för något?
Det är en felstavad ballong
L lat skrev:
Har du sett ett däck med lågt tryck eller stor last nångång?
Jadå, även om det ser plattare ut på undersidan, så ändras inte omkretsen nämnvärt. Omkretsen blir inte annan bara för att slitbanan inte ör helt rund.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jadå, även om det ser plattare ut på undersidan, så ändras inte omkretsen nämnvärt. Omkretsen blir inte annan bara för att slitbanan inte ör helt rund.
Så vad är det TPMS-systemet känner av när det upptäcker att man har lågt lufttryck?

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
Ja, det märker av en skillnad, men den är väldigt liten. Slitage gör större skillnad.

• Gilla
tabasco
  • Laddar…
Att någon millimeters skillnad i diameter skulle vara katastrof för drivlinan är ju kvalificerat BS.

Vad har ett däck för diameter, 650 mm? 0,3% skillnad och hela växellådan havererar? Det faller på sin egen orimlighet. Gud förbjude att det skulle dyka upp en kurva.

(Jag gör också en mental notering att aldrig någonsin köpa bil med fyrhjulsdrift)

• Gilla
tabasco och 5 till
  • Laddar…
Nu är det väl mer elektroniska styrningar, då ska man kunna hantera de här problemen i mjukvara. Men jag har inte ägt någon fyrhjulsdriven bil. Nyttan överväger inte kostnader, ökad förbrukning och fler problem.

• Gilla
tabasco och 3 till
  • Laddar…
K
Nyfniken Nyfniken skrev:
Fråga Snövit.
Askungen menar du. Ska du skämta kan du ju åtminstone ha faktan rätt 😂

• Gilla
  • Haha
kamo och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nyttan överväger inte kostnader, ökad förbrukning och fler problem.
Tycker du. Jag tycker att det beror på i vilka förhållanden man avser att köra.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Ja, det tycker jag. Jag har ytterst sällan fastnat. Majoriteten med fyrhjulsdrift kör samtidigt runt med sämsta tänkbara däckmönster större delen av tiden.

• Gilla
tabasco och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Majoriteten med fyrhjulsdrift kör samtidigt runt med sämsta tänkbara däckmönster större delen av tiden.
Intressant. Har du någon form av referens till detta, för mig, märkliga påstående?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har ytterst sällan fastnat.
Och dina körvanor är relevanta för att bedöma lämpligheten av fyrhjulsdrift?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
P
Det korrekta svaret nu när vi hört nog med gissningar är att vi måste till att börja med veta mer om vilken bil det gäller för att reda ut exakt vilket typ av fyrhjulsdrift vi pratar om för att efter det kunna svara om hur känsligt det är på just den bilens fyrhjulsdrift.

Bilar med visko fyrhjulsdrift kan man köra ihjäl viskokopplingen med att byta hjul på en axel och därmed få olika rullomkrets. finns exempel där visko gått åt skogen redan vid väldigt små skillnader så olika märke modell på däck är otänkbart.

dom flesta fyrhjulsdrivna bilar idag har dock inte visko som var vanligt i slutet på 90 talet och några år upp på 00 talet exempel volvo med awd första generationen -98 och upp till -02 på den och en hel driva med vw bilar

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.