Hej! ja då tänkte jag ägna mellandagarna 2025 åt att bygga bastu.
Planen:
Ställa en bastu på vårat altandäck, som förstärks där bastun skall stå. Övervägde flera placeringar av bastun på tomten, men landade i att på altanen blev bra av flera anledningar såsom, då slipper jag bygga kompletterande altan runt bastun, el finns under befintlig altan, finns även ett rör för "sommarvatten" som passerar till hönsen.
Tänkte köra isolering i tak 95mm, inga fuktspärrar(?) Och öppet "trallgolv".
Beställt en liten 2x2x2.5m stuga inkl harvia M3 som bara står och väntar på att monteras nu

Kommer gräva ner 3 plintar till samt addera ett par reglar till bjälklaget.
Planen:
Ställa en bastu på vårat altandäck, som förstärks där bastun skall stå. Övervägde flera placeringar av bastun på tomten, men landade i att på altanen blev bra av flera anledningar såsom, då slipper jag bygga kompletterande altan runt bastun, el finns under befintlig altan, finns även ett rör för "sommarvatten" som passerar till hönsen.
Tänkte köra isolering i tak 95mm, inga fuktspärrar(?) Och öppet "trallgolv".
Beställt en liten 2x2x2.5m stuga inkl harvia M3 som bara står och väntar på att monteras nu

Kommer gräva ner 3 plintar till samt addera ett par reglar till bjälklaget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Kul!
Kort fråga innan du kommer för långt: vad fyller insynsskyddet för roll om du ändå ska ha massiva väggar där? Vore det inte bättre/enklare att ta ner det och bygga hela vägen ut mot kanten? Både estetiskt och praktiskt för framtida underhåll tänker jag.
Eller frågar jag för tidigt och du inte ens hunnit riva färdigt än?
Kort fråga innan du kommer för långt: vad fyller insynsskyddet för roll om du ändå ska ha massiva väggar där? Vore det inte bättre/enklare att ta ner det och bygga hela vägen ut mot kanten? Både estetiskt och praktiskt för framtida underhåll tänker jag.
Eller frågar jag för tidigt och du inte ens hunnit riva färdigt än?
Du är för snabb 😆 insynsskyddad är redan borta och plintar grävda uppdatering kommer senare idag ✌️👌Nötegårdsgubben skrev:
Kul!
Kort fråga innan du kommer för långt: vad fyller insynsskyddet för roll om du ändå ska ha massiva väggar där? Vore det inte bättre/enklare att ta ner det och bygga hela vägen ut mot kanten? Både estetiskt och praktiskt för framtida underhåll tänker jag.
Eller frågar jag för tidigt och du inte ens hunnit riva färdigt än?
Lite uppdatering
Staket/insynsskydd rivet
3 extra plintar nedgrävda nu får det bära! (Eller brista)
2 ytterligare bjälkar för att stämma överens med måttet på stugan.
Passade på att bränna av spisen idag också
I morgon börjar vi resa stugan!
Staket/insynsskydd rivet
3 extra plintar nedgrävda nu får det bära! (Eller brista)
2 ytterligare bjälkar för att stämma överens med måttet på stugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passade på att bränna av spisen idag också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I morgon börjar vi resa stugan!
Idag vart det hårdkörning i kylan. Inga konstigheter egentligen bara timmring och lite fönsterpyssel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha ett par kalla dagar har det varit nu 🥶 hade hellre bastat.... men än är det jobb kvar.
Lite uppdatering då
Satt inner och yttertak , 95mm isolering emellan 25mm luftspalt mellan isolering och yttertak. Spikat o klistrat takpapp.
Vindskivor och satt fast golvet och lyft in ugnen.
Hoppas kunna såga hål och sätta skorsten i morrn men väntas minusgrader så får se, tänkte prova att hålla varmt med varmluftspicka vid applicering av tätmassa. Sedan hänga in dörren ä och lavarna sen vetefan om det inte blir en premiärbastu snart 🫣
Lite uppdatering då
Satt inner och yttertak , 95mm isolering emellan 25mm luftspalt mellan isolering och yttertak. Spikat o klistrat takpapp.
Vindskivor och satt fast golvet och lyft in ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas kunna såga hål och sätta skorsten i morrn men väntas minusgrader så får se, tänkte prova att hålla varmt med varmluftspicka vid applicering av tätmassa. Sedan hänga in dörren ä och lavarna sen vetefan om det inte blir en premiärbastu snart 🫣
Ja lagom till snöstormen, (som inte skulle komma förrän på torsdag) sågade jag hålet för skorsten i morse..försökte värma underlag och gummidamasken med värmepistol vid applicering av silikon och skruvningen.
Monterade lavar och tog upp ett ventilationshål sen körde jag o grabben premiärbastu ✌️🔥😆
Monterade lavar och tog upp ett ventilationshål sen körde jag o grabben premiärbastu ✌️🔥😆
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis! Ser oerhört inbjudande ut 👏
Inspirerande! Vad snabbt den kom upp!
Jag är sååååå sugen på att bygga en liten bastu i vår stuga.
Vad fick du ge för byggsats och kamin? Ingick allt då?
Tog det lång tid att värma upp den och hur varmt blev det?
Och hur har du byggt golvet. Bara träpanel? Ngn stans vatten kan rinna undan?
/Ulrika
Jag är sååååå sugen på att bygga en liten bastu i vår stuga.
Vad fick du ge för byggsats och kamin? Ingick allt då?
Tog det lång tid att värma upp den och hur varmt blev det?
Och hur har du byggt golvet. Bara träpanel? Ngn stans vatten kan rinna undan?
/Ulrika
Hej Ulrika!U Ulrika8 skrev:
Jag gjorde en liten specialbeställning på Botniastugans färdiga paket bastustuga 4. Valde ett extra varv timmer för att jag skulle isolera taket, tjockare timmer 45mm istället för 34mm samt valde bort deras takbeklädnad för det kändes orimligt dyrt och köpte egen takbeklädnad i form av ytpapp. Eftersom jag skulle isolera taket så använde jag golv plankorna dom skickade med som innertak istället, så jag fick köpa eget golv vilket jag gjorde av vanlig impregnerat trallvirke med springor emellan.jag gav strax under 50' för stugan inkl lavar o dörr och kaminpaket med skorsten och frakt(!) Så det plus trallgolv, takpapp och plåtdetaljer till tak, grundförstärkning m.m så kanske 55-60' allt som allt.
Det tar längre tid än jag hoppats på att värma upp. Om jag gör som det står i kaminens manual och inte tokeldar den så tar det 1.5h och ca 7-8 ved att få 70 grader. Nu har jag bara bastat i minusgrader så det spelar ju in på uppvärmningstiden men jag ska bygga om golvet till tätt golv och se om det blir skillnad. Bastun är inte helt klar än heller, det är springor runt fönster och dörr där det läcker ut värme/ånga när man bastar, har kanske också att göra med lång uppvärmningstid. Om tiden nu är lång??? Kanske någon annan kan svara på?
Jag tror att om jag skulle lägga i mycket mer ved och stressa aggregatet skulle det gå betydligt snabbare dock.