Hej! ja då tänkte jag ägna mellandagarna 2025 åt att bygga bastu.
Planen:
Ställa en bastu på vårat altandäck, som förstärks där bastun skall stå. Övervägde flera placeringar av bastun på tomten, men landade i att på altanen blev bra av flera anledningar såsom, då slipper jag bygga kompletterande altan runt bastun, el finns under befintlig altan, finns även ett rör för "sommarvatten" som passerar till hönsen.

Tänkte köra isolering i tak 95mm, inga fuktspärrar(?) Och öppet "trallgolv".

Beställt en liten 2x2x2.5m stuga inkl harvia M3 som bara står och väntar på att monteras nu :)
Pågående altanrenovering med borttagen trall. Verktyg, kartong och byggmaterial ligger på golvet och vit spaljé syns i bakgrunden.
Kommer gräva ner 3 plintar till samt addera ett par reglar till bjälklaget.
 
  • Gilla
ODB08 och 1 till
  • Laddar…
Kul!

Kort fråga innan du kommer för långt: vad fyller insynsskyddet för roll om du ändå ska ha massiva väggar där? Vore det inte bättre/enklare att ta ner det och bygga hela vägen ut mot kanten? Både estetiskt och praktiskt för framtida underhåll tänker jag.

Eller frågar jag för tidigt och du inte ens hunnit riva färdigt än?
 
  • Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul!

Kort fråga innan du kommer för långt: vad fyller insynsskyddet för roll om du ändå ska ha massiva väggar där? Vore det inte bättre/enklare att ta ner det och bygga hela vägen ut mot kanten? Både estetiskt och praktiskt för framtida underhåll tänker jag.

Eller frågar jag för tidigt och du inte ens hunnit riva färdigt än?
Du är för snabb 😆 insynsskyddad är redan borta och plintar grävda uppdatering kommer senare idag ✌️👌
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
Lite uppdatering

Staket/insynsskydd rivet
3 extra plintar nedgrävda nu får det bära! (Eller brista)
2 ytterligare bjälkar för att stämma överens med måttet på stugan.
Byggkonstruktion av trä med plintar och bjälkar på en byggarbetsplats för en stuga, delvis täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att bränna av spisen idag också
Fristående spis med brinnande ved utomhus på snötäckt mark, omgiven av träd och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon börjar vi resa stugan!
 
  • Gilla
ODB08 och 4 till
  • Laddar…
F Flygplats_Teknikern skrev:
Passade på att bränna av spisen idag också
Ugnen. 😉😂🤓
 
  • Haha
  • Älska
  • Wow
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
Idag vart det hårdkörning i kylan. Inga konstigheter egentligen bara timmring och lite fönsterpyssel.
Byggarbetsplats med trästomme för en byggnad, omgiven av snötäckt mark och staket i bakgrunden. Verktyg och träbitar ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt i trä, två personer arbetar på taket av en liten konstruktion i kallt väder med snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En halvfärdig trälada under uppförande på kvällen, omgiven av snö och byggmaterial. I bakgrunden brinnande eld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ODB08 och 7 till
  • Laddar…
Jaha ett par kalla dagar har det varit nu 🥶 hade hellre bastat.... men än är det jobb kvar.

Lite uppdatering då
Satt inner och yttertak , 95mm isolering emellan 25mm luftspalt mellan isolering och yttertak. Spikat o klistrat takpapp.
Vindskivor och satt fast golvet och lyft in ugnen.
Vedeldad bastuugn installerad i nybyggd bastu med träinredning. Stege står bredvid och plast täcker en del av väggen. Vinterlandskap utanför fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbyggnad under konstruktion i vintermiljö med monterade fönster och dörröppning, omgiven av träplankor och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takpapp lagt på tak med snöklädd bakgrund och några träd. Vindskivor på plats, förberedelse för skorsten pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas kunna såga hål och sätta skorsten i morrn men väntas minusgrader så får se, tänkte prova att hålla varmt med varmluftspicka vid applicering av tätmassa. Sedan hänga in dörren ä och lavarna sen vetefan om det inte blir en premiärbastu snart 🫣
 
  • Gilla
ODB08 och 10 till
  • Laddar…
Ja lagom till snöstormen, (som inte skulle komma förrän på torsdag) sågade jag hålet för skorsten i morse..försökte värma underlag och gummidamasken med värmepistol vid applicering av silikon och skruvningen.

Monterade lavar och tog upp ett ventilationshål sen körde jag o grabben premiärbastu ✌️🔥😆
Liten, nybyggd bastustuga i trä med skorsten, omgiven av snö och landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad skorsten monterad på ett tak med snö omkring, omgiven av skog och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedeldad bastuugn med brinnande eld i mörker, sett genom dörrar som visar en snöig gård utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person håller en ölburk framför en tänd bastuugn i ett dunkelt belyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastuinteriör med vedeldad kamin och skorsten installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en nybyggd bastu med träväggar, låga lavar och en bastuugn, redo för premiärbastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastu med lavar, skorsten, ventilationshål och handduk inuti träklädd bastuinteriör, redo för första användningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ODB08 och 13 till
  • Laddar…
Tack för trevliga bilder, och snyggt jobbat!
Kommer att skänka stor livskvalitet tänker jag, det behöver inte vara svårare än så!
 
  • Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
Grattis! Ser oerhört inbjudande ut 👏
 
  • Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
Inspirerande! Vad snabbt den kom upp!
Jag är sååååå sugen på att bygga en liten bastu i vår stuga.
Vad fick du ge för byggsats och kamin? Ingick allt då?
Tog det lång tid att värma upp den och hur varmt blev det?
Och hur har du byggt golvet. Bara träpanel? Ngn stans vatten kan rinna undan?
/Ulrika
 
  • Gilla
Flygplats_Teknikern och 1 till
  • Laddar…
U Ulrika8 skrev:
Inspirerande! Vad snabbt den kom upp!
Jag är sååååå sugen på att bygga en liten bastu i vår stuga.
Vad fick du ge för byggsats och kamin? Ingick allt då?
Tog det lång tid att värma upp den och hur varmt blev det?
Och hur har du byggt golvet. Bara träpanel? Ngn stans vatten kan rinna undan?
/Ulrika
Hej Ulrika!
Jag gjorde en liten specialbeställning på Botniastugans färdiga paket bastustuga 4. Valde ett extra varv timmer för att jag skulle isolera taket, tjockare timmer 45mm istället för 34mm samt valde bort deras takbeklädnad för det kändes orimligt dyrt och köpte egen takbeklädnad i form av ytpapp. Eftersom jag skulle isolera taket så använde jag golv plankorna dom skickade med som innertak istället, så jag fick köpa eget golv vilket jag gjorde av vanlig impregnerat trallvirke med springor emellan.jag gav strax under 50' för stugan inkl lavar o dörr och kaminpaket med skorsten och frakt(!) Så det plus trallgolv, takpapp och plåtdetaljer till tak, grundförstärkning m.m så kanske 55-60' allt som allt.

Det tar längre tid än jag hoppats på att värma upp. Om jag gör som det står i kaminens manual och inte tokeldar den så tar det 1.5h och ca 7-8 ved att få 70 grader. Nu har jag bara bastat i minusgrader så det spelar ju in på uppvärmningstiden men jag ska bygga om golvet till tätt golv och se om det blir skillnad. Bastun är inte helt klar än heller, det är springor runt fönster och dörr där det läcker ut värme/ånga när man bastar, har kanske också att göra med lång uppvärmningstid. Om tiden nu är lång??? Kanske någon annan kan svara på?
Jag tror att om jag skulle lägga i mycket mer ved och stressa aggregatet skulle det gå betydligt snabbare dock.
 
  • Älska
Hannuse
  • Laddar…
F Flygplats_Teknikern skrev:
Om tiden nu är lång??? Kanske någon annan kan svara på?
Jag tycker inte att 1,5 timme vid minusgrader är långt utan ganska rimligt eller till och med bra.
 
Tusen tack för utförligt svar! 😊
Så just nu har du alltså springorna golvet så vatten kan åka rakt ner genom springorna? Är det för ventilationens skull eller för att lättare kunna tvätta av?
 
  • Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
U Ulrika8 skrev:
Tusen tack för utförligt svar! 😊
Så just nu har du alltså springorna golvet så vatten kan åka rakt ner genom springorna? Är det för ventilationens skull eller för att lättare kunna tvätta av?
Ventilation, dränering och tilluft till kaminen
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.