Blindnit, det är BÄTTRE att ha ojordade (vi har haft ojordade uttag i våra bostäder i 100 år utan att elolyckorna varit flera) uttag än att sno jorden från en annan grupp. Är uttagen ojordade vet man att det inte finns nån jord och kan anpassa sin användning efter det, har man lånat jord från en annan grupp tror man att man har jord även om man kopplat bort den gruppen och man riskerar att ha ojordade uttag där dom behövs.
Eftersom det är du som vet hur det är "fuskat" kommer troligen inte nån fara att uppstå så länge det är du som styr i huset, men ditt styre kan ju upphöra i morgon och då kan det ju bli lite allvarligare.

Mårtingården, ta dit en "riktig" elektriker som tycker det är viktigare att göra allt på rätt sätt även om det skulle innebära nån timmes arbete.

elmont skrev:
Blindnit, det är BÄTTRE att ha ojordade (vi har haft ojordade uttag i våra bostäder i 100 år utan att elolyckorna varit flera) uttag än att sno jorden från en annan grupp. Är uttagen ojordade vet man att det inte finns nån jord och kan anpassa sin användning efter det, har man lånat jord från en annan grupp tror man att man har jord även om man kopplat bort den gruppen och man riskerar att ha ojordade uttag där dom behövs.
Eftersom det är du som vet hur det är "fuskat" kommer troligen inte nån fara att uppstå så länge det är du som styr i huset, men ditt styre kan ju upphöra i morgon och då kan det ju bli lite allvarligare.
Den dan jag inte"!styr" så bryr jag mig mindre ;)

Rikard Ågren skrev:
Jord ska den garanterat ha

Och det fungerar ju rent elektriskt med nolla i annat rör, men risken är ju att det blir fel och förväxlingar den dagen nån rotar i centralen eller bygger om något som berör de grupperna
Men då tycker jag det här mysteriet börjar klarna!
Nollan är till styrutrustningen, belastas inte särskilt hårt och är okej, men ful att dra så som min elis har gjort.

Tidigare ägare har kopplat galet i systemet och min elis har inte reflekterat över det.

Blå kabel i manöverskåpet är kopplad på neutralskena, genom relä och ner till patronerna.
Egentligen borde det vara en gul/grön som går förbi relät och på jordskenan?

Jag ska ringa min elis och kolla vad han har att säga om det nu när jag vet vad jag ska säga.

Och vari ligger faran ifall det är på samma våningsplan?
Och det är endast dessa grupper inblandade.

Blindnit skrev:
Text.
Var inte rädd för att starta egna trådar... :rolleyes:

Skulle du kunna fota hur det ser ut i kopplingsutrymmet, Mårtesgården?

Ja!
Jag fixar en bild så snart barna har somnat.
Vad snällt att ni hjälper till!

Jag tar av locket på manöverskåpet och fotar.
Jag kan nog inte fota själva patronen för den har jag bäddat in i lösull. Fast jag inser att det hade ju säkert varit bra...

Jag har stirrat på de där tåtarnai patronen i över ett år innan det kopplades in så jag har en rätt shysst bild i minnet av hur det ser ut. Kanske kan jag rita ihop något...
Återkommer om max en timma!
Tack igen.

Det här fattar ni nog bättre än jag men så här har jag fattat det.
Längst upp.Från vänster:
Neutralskena, jordskena

plintar Från vänster:
Brytare, relä patron1, temprelä patron1, relä patron2, temprelä patron2, säkring som inte är inkopplad.

Kablage Från vänster
Matning utom nolla, till patron1,nollan, till patron2, till ytterligare en temprelä som sitter i patronen. Elis trodde inte att den användes men drog fram kabeln ifall någon av plinttempreläerna var trasig, sensorer.

• Manöverskåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men matningen har ju en blå tråd som ligger oanvänd? Varför inte använda den som nolla?

Noterar även en Malmbergs huvudbrytare. Vad är det för effekt på patronerna förresten? Och vilken grovlek på kablaget? Tycker det se misstänkt tunt ut, men det beror på vilken effekt som tas ut.

Redigerat:
För att den leder ingenstans.
Den kabeln kopplades till en gammal 3-fasbrytare där nolla inte var framdragen. Istället kommer då nollan från en annan plats i rummet genom den andra kabeln.

Vad menas med att det är en malmbergs huvudbrytare?

Här kommer mina horribla kunskaper i paint.
Jag antar att detta betyder något för de som kan och inte det minsta för oss andra.
Det är alltså så kablarna kommer in i patronen.

• patron.jpg
Dålig kvalitet

Och den där är riktigt dålig. De har en större modell (vippa, typ katko) som är stadigare

Rikard Ågren skrev:
Vad är det för effekt på patronerna förresten? Och vilken grovlek på kablaget?
Jag vet inte effekten och vet inte hur jag ska ta reda på det. Kablaget tror jag är 2 eller 2,5. Utom den indragna nollan då som är tunnare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.