4 938 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
3-fas nolla i annat rör
Blindnit, det är BÄTTRE att ha ojordade (vi har haft ojordade uttag i våra bostäder i 100 år utan att elolyckorna varit flera) uttag än att sno jorden från en annan grupp. Är uttagen ojordade vet man att det inte finns nån jord och kan anpassa sin användning efter det, har man lånat jord från en annan grupp tror man att man har jord även om man kopplat bort den gruppen och man riskerar att ha ojordade uttag där dom behövs.
Eftersom det är du som vet hur det är "fuskat" kommer troligen inte nån fara att uppstå så länge det är du som styr i huset, men ditt styre kan ju upphöra i morgon och då kan det ju bli lite allvarligare.
Eftersom det är du som vet hur det är "fuskat" kommer troligen inte nån fara att uppstå så länge det är du som styr i huset, men ditt styre kan ju upphöra i morgon och då kan det ju bli lite allvarligare.
Den dan jag inte"!styr" så bryr jag mig mindreelmont skrev:Blindnit, det är BÄTTRE att ha ojordade (vi har haft ojordade uttag i våra bostäder i 100 år utan att elolyckorna varit flera) uttag än att sno jorden från en annan grupp. Är uttagen ojordade vet man att det inte finns nån jord och kan anpassa sin användning efter det, har man lånat jord från en annan grupp tror man att man har jord även om man kopplat bort den gruppen och man riskerar att ha ojordade uttag där dom behövs.
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Men då tycker jag det här mysteriet börjar klarna!Rikard Ågren skrev:
Nollan är till styrutrustningen, belastas inte särskilt hårt och är okej, men ful att dra så som min elis har gjort.
Tidigare ägare har kopplat galet i systemet och min elis har inte reflekterat över det.
Blå kabel i manöverskåpet är kopplad på neutralskena, genom relä och ner till patronerna.
Egentligen borde det vara en gul/grön som går förbi relät och på jordskenan?
Jag ska ringa min elis och kolla vad han har att säga om det nu när jag vet vad jag ska säga.
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Skulle du kunna fota hur det ser ut i kopplingsutrymmet, Mårtesgården?
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Ja!
Jag fixar en bild så snart barna har somnat.
Vad snällt att ni hjälper till!
Jag tar av locket på manöverskåpet och fotar.
Jag kan nog inte fota själva patronen för den har jag bäddat in i lösull. Fast jag inser att det hade ju säkert varit bra...
Jag har stirrat på de där tåtarnai patronen i över ett år innan det kopplades in så jag har en rätt shysst bild i minnet av hur det ser ut. Kanske kan jag rita ihop något...
Återkommer om max en timma!
Tack igen.
Jag fixar en bild så snart barna har somnat.
Vad snällt att ni hjälper till!
Jag tar av locket på manöverskåpet och fotar.
Jag kan nog inte fota själva patronen för den har jag bäddat in i lösull. Fast jag inser att det hade ju säkert varit bra...
Jag har stirrat på de där tåtarnai patronen i över ett år innan det kopplades in så jag har en rätt shysst bild i minnet av hur det ser ut. Kanske kan jag rita ihop något...
Återkommer om max en timma!
Tack igen.
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Det här fattar ni nog bättre än jag men så här har jag fattat det.
Längst upp.Från vänster:
Neutralskena, jordskena
plintar Från vänster:
Brytare, relä patron1, temprelä patron1, relä patron2, temprelä patron2, säkring som inte är inkopplad.
Kablage Från vänster
Matning utom nolla, till patron1,nollan, till patron2, till ytterligare en temprelä som sitter i patronen. Elis trodde inte att den användes men drog fram kabeln ifall någon av plinttempreläerna var trasig, sensorer.
Längst upp.Från vänster:
Neutralskena, jordskena
plintar Från vänster:
Brytare, relä patron1, temprelä patron1, relä patron2, temprelä patron2, säkring som inte är inkopplad.
Kablage Från vänster
Matning utom nolla, till patron1,nollan, till patron2, till ytterligare en temprelä som sitter i patronen. Elis trodde inte att den användes men drog fram kabeln ifall någon av plinttempreläerna var trasig, sensorer.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Men matningen har ju en blå tråd som ligger oanvänd? Varför inte använda den som nolla?
Noterar även en Malmbergs huvudbrytare. Vad är det för effekt på patronerna förresten? Och vilken grovlek på kablaget? Tycker det se misstänkt tunt ut, men det beror på vilken effekt som tas ut.
Noterar även en Malmbergs huvudbrytare. Vad är det för effekt på patronerna förresten? Och vilken grovlek på kablaget? Tycker det se misstänkt tunt ut, men det beror på vilken effekt som tas ut.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
För att den leder ingenstans.
Den kabeln kopplades till en gammal 3-fasbrytare där nolla inte var framdragen. Istället kommer då nollan från en annan plats i rummet genom den andra kabeln.
Den kabeln kopplades till en gammal 3-fasbrytare där nolla inte var framdragen. Istället kommer då nollan från en annan plats i rummet genom den andra kabeln.
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Vad menas med att det är en malmbergs huvudbrytare?
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Dålig kvalitet
Och den där är riktigt dålig. De har en större modell (vippa, typ katko) som är stadigare
Och den där är riktigt dålig. De har en större modell (vippa, typ katko) som är stadigare
Medlem
· västra götaland
· 72 inlägg