Har 1-fas i lgh o hade 20A fram till spis/ugn. Den nya hällen är anslutningseffekten på 7400w (siemens EH651FEB1E) då tyckte elektrikern det var bättre att dra fram 2st 16A säkringar till hällen. Har ej köpt hällen ännu - jag bara visade anslutningseffekten till elektrikern, så han har ej kunnat kolla på den.
7400w = 32A
16+16=32A
(elektrikern va hos mig idag för att bla dra fram kablar till kök o byta säkringar etc)
Han va säker på att det skulle fungera med 2 säkringar
Parallellkopplar man 2st 16A säkringar då?
/Trög
7400w = 32A
16+16=32A
(elektrikern va hos mig idag för att bla dra fram kablar till kök o byta säkringar etc)
Han va säker på att det skulle fungera med 2 säkringar
Parallellkopplar man 2st 16A säkringar då?
/Trög
Någon bild på inkopplingsanvisning och/eller skylt på hällen vore bra för att kunna avgöra.
Dock tror jag det är samma häll som avhandlas i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-siemens-induktionshaell.177731/
eller kanske åtminstone en som kopplas in på samma sätt.
Isåfall ska du antingen ha 20A säkring som går till både brun och svart ledare (enligt tråden jag länkade till) och blå och grå till nollan.
Sen tycker jag det även verkar vara möjligt att driva hällen på olika säkringar, en till L1/N1 den andra till L2/N2. Som då skulle kunna vara 2 st 16A.
(Detta vill jag gärna att någon fler bekräftar, så jag inte hade otur när jag tänkte)
Men vad har du för huvudsäkring (mätarsäkring) då, vanligast är det ju med 25A, och då kan man ju diskutera hur smart det är med att sätta 2x16A till spisen, det brukar vara jobbigt om huvudsäkringen går på julafton, typ.
Dock tror jag det är samma häll som avhandlas i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-siemens-induktionshaell.177731/
eller kanske åtminstone en som kopplas in på samma sätt.
Isåfall ska du antingen ha 20A säkring som går till både brun och svart ledare (enligt tråden jag länkade till) och blå och grå till nollan.
Sen tycker jag det även verkar vara möjligt att driva hällen på olika säkringar, en till L1/N1 den andra till L2/N2. Som då skulle kunna vara 2 st 16A.
(Detta vill jag gärna att någon fler bekräftar, så jag inte hade otur när jag tänkte)
Men vad har du för huvudsäkring (mätarsäkring) då, vanligast är det ju med 25A, och då kan man ju diskutera hur smart det är med att sätta 2x16A till spisen, det brukar vara jobbigt om huvudsäkringen går på julafton, typ.
Eftersom det är 1-fas och hällen matas med 2X16A måste även nollan vara dubblerad det går åt 5 ledare inkl. Gul/grön. 2.5 mm2
Alla moderna hällar består av 2 separata delar med gemensam elektronik, hällen känner av om båda matningarna har samma fasläge och begränsar effekten då. Om man har två ”plattor” på turbo och startar en 3:e på turbo så drar övriga ner till läge 7 för att begränsa maxuttaget.
Det är bara vid 2-fas med 120° skillnad du får ut full effekt på alla ytor samtidigt.
Fördelen är att den dagen man renoverar / uppgraderar elen till 3-fas i hyres / bostadsrätts-huset är att det enkelt kan bytas till 2-fasmatning i centralen.
Läs även hela från Aug-17 särskillt inlägg #15
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-spishaell.301619/
Läs även Bos eminenta "spisbibel"
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Alla moderna hällar består av 2 separata delar med gemensam elektronik, hällen känner av om båda matningarna har samma fasläge och begränsar effekten då. Om man har två ”plattor” på turbo och startar en 3:e på turbo så drar övriga ner till läge 7 för att begränsa maxuttaget.
Det är bara vid 2-fas med 120° skillnad du får ut full effekt på alla ytor samtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelen är att den dagen man renoverar / uppgraderar elen till 3-fas i hyres / bostadsrätts-huset är att det enkelt kan bytas till 2-fasmatning i centralen.
Läs även hela från Aug-17 särskillt inlägg #15
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-spishaell.301619/
Läs även Bos eminenta "spisbibel"
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Redigerat:
kopplar man med 2*16A så kopplar msn mot två faser. Då räcker det med en nolla respektive jord. Dessutom överbelastar man inte huvudsäkringen. Jag är övertygad om att det var så elektrikern menade.
...vilket inte fungerar i en enfaslägenhet.
Antingen två gruppledningar med varsin fas och nolla och en häll som är avsedd för det (vilket inte följer svensk praxis) eller en fyrkvadratmatning och 20A vilket kommer räcka till.
Antingen två gruppledningar med varsin fas och nolla och en häll som är avsedd för det (vilket inte följer svensk praxis) eller en fyrkvadratmatning och 20A vilket kommer räcka till.
Ursäkta, fel av mig. 
Dumt, av mig att skriva ut modellbeteckningen. Då jag(eller elektrikern) inte vet vilken häll jag ska köpa ännu. Elektrikern fick alltså bara veta anslutningeffekten på hällen. Från början ville jag ha 2st 16A extra in i köket, 1st 16A till ugn o en 16A till tvätt och (eventuellt diskmaskin), befintliga 20A säkringen ville jag ha kvar till hällen. Men han sa att han kan ta bort 20A trådarna så får han plats med 3st 16A trådar i samma "rör", där 2st av dessa skulle gå till hällen o det skulle fungera, frågade 2-3ggr, då det inte va så jag hade tänkt från början blev jag lite (mycket) ställd. Men han skulle koppla in hällen till mig när renoveringen av köket hade kommit dit
Så om jag förstår svaren rätt så hade 20A varit bättre att ha kvar iallafall o så hade han fått bila upp nytt spår till dom 2 nya 16A säkringarna?
Så om jag förstår svaren rätt så hade 20A varit bättre att ha kvar iallafall o så hade han fått bila upp nytt spår till dom 2 nya 16A säkringarna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Då mätarsäkringen i källaren på 25 A är begränsande så ser jag ingen anledning att krångla till det med nya gruppledningar, utan jag skulle använda befintlig 20 A grupp till spis, ugn och DM. Du kan helt enkelt inte nyttja de nya grupperna samtidigt med spisen så du måste välja vilken som ska gå från stund till stund så att du håller dig under 4.6 kW.
På din beskrivning låter det som du behöver dra in många nya grupper, lika bra att passa på om du ändå ska bila.
Har du kollat när 3-fas kommer?
Sålänge du har 1-fas får du räkna med att vara begränsad till att planera körning av apparater och maskiner så inte huvudsäkringen, som troligen är på max 25A, löser i fastighetens elrum.
Har du kollat när 3-fas kommer?
Sålänge du har 1-fas får du räkna med att vara begränsad till att planera körning av apparater och maskiner så inte huvudsäkringen, som troligen är på max 25A, löser i fastighetens elrum.
E det nåt nytt förslag att alla lägenheter ska få 3-fas? - Lär inte hända här annars
Jo, jag vet att jag e begränsad till 25A, därför beställde jag en ampermätare till centralen också så att jag kunde ha lite koll på strömmen, men fick en kwh mätare
Jo, jag vet att jag e begränsad till 25A, därför beställde jag en ampermätare till centralen också så att jag kunde ha lite koll på strömmen, men fick en kwh mätare
Nej, det finns ingen lag på detta, däremot brukar man förr eller senare byta eller renovera gamla delar, jämför med exempelvis tak eller dränering, det löpande underhållet åtgärdas innan skador uppstår.A Agrik skrev:
Stambyte av elstammar kan finansieras genom egenmätning, ofta erbjuds byte av gruppledningar i lägenheten mot en merkostnad, är det inte plast ska/måste eller minst bör det bytas. Man sätter ny central som kan hantera 3-fas samt jordfelsbrytare
Framgår inte om du bor i hyres- eller bostadsrätt men du har ändå ett ansvar för elanläggningen som brukare.
Ska du göra så omfattande förändringar behöver du även bygga om din elcentral så jordfelsbrytare skyddar lägenheten
Den lösningen elektrikern föreslår låter märklig, har du förklarat att det är 1-fasanläggning?
Han vill kanske nyttja befintliga rör även till diskmaskinen eller liknande och därför dra olika grupper i samma rör?
Men detta går inte ihop med att du ska bila in nya rör..
Du ska ha tvättmaskin också, som skrivits innan är det inte bostadshusägarens huvudeledningar utbyggda för att hantera allt detta vilket gör att för många grupper komma lösa en säkring utanför din lägenhet om du inte mycket noga planerar användningen.
Tur??? Jag?Ljus skrev:
Malmbergs 0900151
Funderade på det själv, men fick ingen manual, finns dessutom inget att trycka på
Hehe, renovering av elledningar här lär inte hända när jag bor här, va snack om att dra in jord till övriga rum för några år sedan(har i badrum o kök bara) men det hände inget. - kommer själv att bekosta detta om ett tag. Har en jävla massa andra utlägg atm - balkoninglasning, nytt kök etcS Slugge skrev:Nej, det finns ingen lag på detta, däremot brukar man förr eller senare byta eller renovera gamla delar, jämför med exempelvis tak eller dränering, det löpande underhållet åtgärdas innan skador uppstår.
Stambyte av elstammar kan finansieras genom egenmätning, ofta erbjuds byte av gruppledningar i lägenheten mot en merkostnad, är det inte plast ska/måste eller minst bör det bytas. Man sätter ny central som kan hantera 3-fas samt jordfelsbrytare
Framgår inte om du bor i hyres- eller bostadsrätt men du har ändå ett ansvar för elanläggningen som brukare.
Ska du göra så omfattande förändringar behöver du även bygga om din elcentral så jordfelsbrytare skyddar lägenheten
Den lösningen elektrikern föreslår låter märklig, har du förklarat att det är 1-fasanläggning?
Han vill kanske nyttja befintliga rör även till diskmaskinen eller liknande och därför dra olika grupper i samma rör?
Men detta går inte ihop med att du ska bila in nya rör..
Du ska ha tvättmaskin också, som skrivits innan är det inte bostadshusägarens huvudeledningar utbyggda för att hantera allt detta vilket gör att för många grupper komma lösa en säkring utanför din lägenhet om du inte mycket noga planerar användningen.
Jag bor i en brf o ja, jag sa att jag ville ha en JFB, dessutom lag på det o det finns nu
Jo, jag skrev att det va en 230V 1fas anläggning (1st 20A o 2st10A säkringar från början)
Va inte hemma när jag startade tråden, men fick också intrycket att han hade bråttom från början, han drog i alla fall fram 3faser (från dom 3 16A säkringarna) i samma "rör" där hade suttit trådar från en 20A säkring, gemensam nolla o jord till dessa 16A säkringar, dvs 5 trådar, 2 av dessa 16A ska då gå till en ny häll o den andra 16A till en inbyggnadsugn
Så han slapp bila från elcentralen in till köket....men han försäkrade mig om att 2st 16A säkringar va bättre än 1st 20A till hällen
Till tvättmaskinen bilade han upp (från kök-kök) för en separat 10A säkring (har frågat brf om det e okej med tvättmaskin i kök)
Det jag har nu är 1st kwh mätare? 3st16A o 3st 10A - men får nog säga till om byte om 2 av dessa 16A säkringar till en 20A. Jag vet att andra lgh har 1st 20A 1st 16A o 2-3St 10A säkringar o dom har häll, dm etc (jag vill dock ha tvättmaskin) - dm e jag inte 100% på om jag skaffar - mer som kan läcka. Så elen ska NOG inte vara ett problem, använder oftast bara 2 plattor vid matlagning etc.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Det där hoppas jag är ett missförstånd.A Agrik skrev:
Om han drar in 2 16A grupper i ett rör så går det åt totalt 6 trådar. 2 faser, 2 nollor och 2 skyddsjord. Om det vore EN tvåfas grupp, så räcker det med 4 trådar, faserna kan dela på samma nolla och samma jord. Men det förutsätter att faserna är två olika faser i matningen. Genom fasvridning mellan de matande faserna blir strömmen i nollan aldrig större än strömmen en av faserna.
Men i ditt fall med enfasmatning så kommer du att få 32A i nollan om du matar in 16A i var och en av de två faserna. Det innebär överhettning och ev. brand.