A Agrik skrev:
Tur??? Jag? :p
Malmbergs 0900151
Funderade på det själv, men fick ingen manual, finns dessutom inget att trycka på

Hehe, renovering av elledningar här lär inte hända när jag bor här, va snack om att dra in jord till övriga rum för några år sedan(har i badrum o kök bara) men det hände inget. - kommer själv att bekosta detta om ett tag. Har en jävla massa andra utlägg atm - balkoninglasning, nytt kök etc

Jag bor i en brf o ja, jag sa att jag ville ha en JFB, dessutom lag på det o det finns nu :)
Jo, jag skrev att det va en 230V 1fas anläggning (1st 20A o 2st10A säkringar från början)
Va inte hemma när jag startade tråden, men fick också intrycket att han hade bråttom från början, han drog i alla fall fram 3faser (från dom 3 16A säkringarna) i samma "rör" där hade suttit trådar från en 20A säkring, gemensam nolla o jord till dessa 16A säkringar, dvs 5 trådar, 2 av dessa 16A ska då gå till en ny häll o den andra 16A till en inbyggnadsugn
Så han slapp bila från elcentralen in till köket....men han försäkrade mig om att 2st 16A säkringar va bättre än 1st 20A till hällen

Till tvättmaskinen bilade han upp (från kök-kök) för en separat 10A säkring (har frågat brf om det e okej med tvättmaskin i kök)

Det jag har nu är 1st kwh mätare? 3st16A o 3st 10A - men får nog säga till om byte om 2 av dessa 16A säkringar till en 20A. Jag vet att andra lgh har 1st 20A 1st 16A o 2-3St 10A säkringar o dom har häll, dm etc (jag vill dock ha tvättmaskin) - dm e jag inte 100% på om jag skaffar - mer som kan läcka. Så elen ska NOG inte vara ett problem, använder oftast bara 2 plattor vid matlagning etc.
Nä tur hade du inte.... Det där är en ren kWh mätare.
Men jag blir brydd över din elektriker. Har denne förstått skillnaden mellan enfas och trefas?
Är elektrikern egenföretagare skulle jag gå in på ESV och kolla upp de har auktorisering och egenkontrollprogram. Är elektrikern anställd på ett företag är det kanske läge att prata med någon högre upp i näringskedjan för det går inte ihop det elektrikern säger.
Om du dessutom beställt en Amperemätare och istället fått en kWh mätare så vet han inte vad han håller på med.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Nä tur hade du inte.... Det där är en ren kWh mätare.
Men jag blir brydd över din elektriker. Har denne förstått skillnaden mellan enfas och trefas?
Är elektrikern egenföretagare skulle jag gå in på ESV och kolla upp de har auktorisering och egenkontrollprogram. Är elektrikern anställd på ett företag är det kanske läge att prata med någon högre upp i näringskedjan för det går inte ihop det elektrikern säger.
Om du dessutom beställt en Amperemätare och istället fått en kWh mätare så vet han inte vad han håller på med.
återkommer med bilder, efter jobb.

Så här fattas då 4 trådar i bild 4: 2 jord o 2 nollor- som inte lär få plats nu ändå

Om han plockar bort 2 faser o bara har 1 nolla, 1 fas o 1 jord kvar - får man dra in 3st 4kvmm kablar till 1st 20a säkring i samma rör?...Om det ens får plats.

....vet inte varför bild 2 o bild 4 blir fel

• Elcentral med märkning "Stenbergas", två vred för "till" och "från", samt en osynlig del bakom lock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral öppen med flera säkringar och en digital display, monterad upp och ner.
    Skapa konto
  • Elcentral med öppet kapsling och synliga kablar, säkringar och märkning för gruppindelning.
    Skapa konto
  • Närbild av elektriska kablar i olika färger kopplade till transparenta klämmor mot en oskarp bakgrund.
    Skapa konto
Mikael_L
Är bild 1 din gamla central och bild 2 en ny som elektrikern satt upp?

Det känns i så fall som att han inte kan sin ellära och förstår din anläggnings uppbyggnad, alternativt hade han rätt mycket otur när han tänkte.

Jordfelsbrytaren! Är den verkligen ansluten?
Ser ingen utgående nolla från undersidan. Ser däremot en bygel mellan PE och N skenan.

EDIT
såg fel tittade just högupplöst.

Gillar inte den blå "skyddsjorden" med G/g tilläggsmärkning. Borde dras om med gulgrön ledare. När man ändå håller på kan man byta den gamla röda också;)

Blå tåten med g/g-tejp tror jag är nollan till effektmätaren som elektriskt lär sitta före JFBn.
Elektrikern skulle istället tagit bort bygeln mellan bägge nollplintarna och låtit den vänstra nollplinten vara den som är kopplad innan JFBn och den andra plinten vara efter JFBn.

Det kan du ha rätt i!
Men även ett stolpskott till elektriker skulle ha delat på nollskenan och använt den korta skenan till utrustning som av någon anledning inte skall föregås av jordfelsbrytare och använt den andra för övrigt skyddat av Jfbr. Tycker anläggningen blir märkligare och märkligare ju mer vi får veta. Tycker verkligen att TS bör göra som jag skrev tidigare i tråden.
Ljus Ljus skrev:

Som sagt den elektrikern bör du nästan inte släppa in igen. Om vi inte totalt missförstår något här, så är det det ett väldigt grovt fel. Elektrikern verkar noll koll. Stor brandrisk.

Mikael_L
Nja, nu tyckte jag det blev lite väl hetsigt här.

Först och främst finns det flera bra saker man kan lägga märke till, saker som ofta blir fel, eller inte alls görs, utav odugliga "elektriker".

Jag ser att adekvat märkning på utsidan av centralen gjorts, dels överfört vilken mätare/mätarblock den hör till. Dels area och avsäkring på inkommande stigare.

Vidare är den gamla matningen en 2-ledare, Gul som fas och Svart som PEN.
PEN har elektrikern här märkt med både blå och gulgrön tape, föredömligt, för precis så ska det vara. Själv glömmer jag det nog för det mesta.

Inne i centralen har elektrikern använt blå från PEN till JFB, här brukar väldigt många vara okunniga/osäkra, men det blev 100% rätt i detta fall.
Vidare har han märkt en gammal svart nolla med blå tape, inte nödvändigt, men ett bra förtydligande då denna central nu fått mest blåa nollor. Men han borde dragit lite gulgrön tape på den röda jorden också, i konsekvensens namn.

Den blåa nollan till elmätaren märkt med gröngul är jag osäker på, jag tycker den bara borde varit blå, men det är en petitess.

Sen håller jag med de som skrivit att man borde delat nollplintarna. Så skulle jag gjort, lagt ihop gulgröna plinten med den korta blåa.
Då blir det en PEN-plint samt en PE-plint och nolla före JFB. Och så skulle elmätaren gått in på denna blå före JFB.

En sak jag lägger märke till är att det går ut två vita ledaren till 10A-grupper, men återvänder endast en svart nolla till N-plinten. Var tar den andra nollan vägen?

Men nu kommer det konstiga.
Det är en enfascentral, elektrikern har satt in 3 st 16A och dragit en 5g2,5 kabel till spisen, istället för att ha 3x4mm2 (3g4) och en 20A säkring.
Detta går ju inte alls att använda vettigt just nu med en enfascentral.
Och han torde ju hela tiden vetat om att det var enfas, då det är valt en 2polig JFB.
Mycket märkligt.
Det går absolut inte att finna någon röd tråd i tankarna när man har valt 2 polig JFB, 3 st 16A och 5g2,5 kabel.

Vita tråden längst till höger (säkring 6) hör antagligen ihop med svarta nollan och röda skyddsjorden.

Bruna & vita trådarna på säkringarna 4 & 5 hör antagligen ihop med blå tråd nr2 och gulgrön tråd nr2, alltså dragit en ”tvåfasgrupp”, det är också fel precis som trefasgruppen.

Mikael_L
Ja är 4 och 5 en tvåfasgrupp med gemensam nolla (vilket skulle förklara min saknade nolla) så är det ett lika allvarligt fel som tankefelet med två faser till hällen.

Suck....

Hittar honom på ESV - tyvärr säger det mig 0, han e egenföretagare.
Han är även medlem i EIO

(måste till jobb igen)

Verksamhetstyper
Företaget utför elinstallationsarbete inom: Bostäder (Lågspänning)
Allmänna och offentliga utrymmen (Lågspänning)
Övriga anläggningar för användning av el (Lågspänning)
Elnät (Lågspänning)
Elproduktionsanläggningar (Lågspänning)
Maskiner (Begränsad lågspänning)
Värme, kyla och ventilation (Begränsad lågspänning)
Kabelförläggning i mark (Särskilda verksamhetstyper

Ja då är ju allt i sin ordning då Agrik, du har kollat i enlighet med de nya reglerna med de så uppskruvade förväntningarna och resultatet det inte oväntade dvs noll och intet. Nu ser det som jag uppfattar det ut att vara ett relativt habilt jobb du fått sett till utförande och en del som sagt ofta förbisedda detaljer är på plats. Tyvärr överskuggas ju detta då av de allvarliga misstagen sett till att ordna "flerfasiga" grupper där man har enfasmatning.

Du kanske kan ta upp denna lapsus med honom, ställ lite frågor kring det och att du uppfattar det som fel och att det kanske var en tankegroda osv. Jag vill inte helt fördöma honom sett till detta det är sånt som inte ska få hända men ändå gör det.

GK100 GK100 skrev:
Ja då är ju allt i sin ordning då Agrik, du har kollat i enlighet med de nya reglerna med de så uppskruvade förväntningarna och resultatet det inte oväntade dvs noll och intet. Nu ser det som jag uppfattar det ut att vara ett relativt habilt jobb du fått sett till utförande och en del som sagt ofta förbisedda detaljer är på plats. Tyvärr överskuggas ju detta då av de allvarliga misstagen sett till att ordna "flerfasiga" grupper där man har enfasmatning.

Du kanske kan ta upp denna lapsus med honom, ställ lite frågor kring det och att du uppfattar det som fel och att det kanske var en tankegroda osv. Jag vill inte helt fördöma honom sett till detta det är sånt som inte ska få hända men ändå gör det.
japp, kontaktar honom i morgon på morgonen efter jobb

återkommer med resultat

tack alla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.