Haha, tja, gick ju inte som jag trodde. Har det via sms.

Tjena
Har nog blivit lite fel hos mig med elen. Saknar lite nollor. Jag har 1-fas, ej 3-fas

Elektriker: Du har aldrig haft 3 fas;)

Elektriker: På riktigt Xxxxxx !!!!
Allvar
DU SKALL INTE PYSSLA MED EL !
Du sätter mer är dig själv i fara.

nja, har inte rört nåt, frågade, via bild, ang trådarna till hällen. Fick då svar att vid inkoppling av samma fas ×3, 1 nolla o en jord. Så kommer nollan att bli överlastad

Varje fas måste ha en egen nolla vid 1fas fick jag förklarat för mig.
Fixar du detta i veckan?

....tyst

Är det konsumentombudsmannen man hör av sig till eller var kan man vända sig, nån som vet?

A Agrik skrev:

Tjena
Har nog blivit lite fel hos mig med elen. Saknar lite nollor. Jag har 1-fas, ej 3-fas

Allvar

nja, har inte rört nåt, frågade, via bild, ang trådarna till hällen. Fick då svar att vid inkoppling av samma fas ×3, 1 nolla o en jord. Så kommer nollan att bli överlastad

Fixar du detta i veckan?

....tyst

Är det konsumentombudsmannen man hör av sig till eller var kan man vända sig, nån som vet?
Han verkar ju prata om sig själv....

Har du betalt något ännu?

Låter på konversationen som någon yngre förmåga, har han startat eget måste han ju jobbat ett par år, märkligt han kan bomma detta..
Du hade alltså tre stycken 4 kvadratsledare till spisen och dessa sliter han ut och byter mot 2,5 kvadrat och lägger till en eller två fasledare. Och nu är häll, ugn, diskmaskin, köksutrustning, tvättmaskin inkopplade på den gruppen?
Ingen gruppförteckning verkar han orkat göra heller?
Fattar inte vad som hände egentligen, planen var ju att dra ut nya grupper från centralen, var det elektrikerns förslag att skippa detta?
H hempularen skrev:

H hempularen skrev:

A Agrik skrev:

Tjena

Allvar

Fixar du detta i veckan?

....tyst

Konsumentombudsmannen lär ju inte lösa något snabbt. Jag skulle ändå på något sätt ta en diskussion med killen och kanske få till en deal där han gör om och gör rätt (vilket han borde klara av om han är behörig) men att installationen granskas om någon annan. Förhoppningsvis har du inte betalat något ännu och var noga med att du inte ska betala mer än det var tänkt från början.
Vill ta dit någon annan så kanske det kan vara idé att kolla med brf:en, de brukar ha upparbetade kontakter med folk som har koll på de lokala förutsättningarna (håller verkligen tummarna för att det inte är den här killen de anlitat förut :-) ).

BirgitS
A Agrik skrev:
Kommunens konsumentvägledare är ett bra första steg, man brukar kunna få kontakt med dem rätt fort.

Först måste väl elaren få möjlighet att rätta till felet? Men, som sagt var, det kan ju vara bra att låta någon granska arbetet efteråt. Om han jobbar på något företag så borde han ha en chef som säkert är intresserad.

Tyvärr, betalt

japp, hans förslag, hade till spisen en 20A säkring från början, men enligt honom va det bättre med 2st 16A säkringar till hällen o en 16A till ugnen. Jag ville ha 20A till hällen o 16A till ugnen.
Han räknade på hällen som hade en effekt på 7400W o 2st 16A säkringar skulle då täcka det (32A*230V), mycket bättre med 2st 16A jmf mot 1st 20A enl honom

Nej nej nej, i mitt kök finns ingenting - inte ens skåp/luckor, har inte beställt sakerna ännu - väntar på att elen e klar först

Snubben, eller vad man ska kalla honom, har veckan ut, eller i alla fall till den 13 Nov då jag har beställt en annan elektriker som ska dokumentera det han har gjort fel o (förhoppningsvis :), göra rätt).
Ska kontakta honom igen några gånger, men vet faktiskt inte om jag vill att han ska komma

Den nye kommer sätta dit en 20A säkring(ink trådar) o ta bort 2st 16A säkringar....som jag ville ha från början....typ

Märklig tankevurpa, detta är grundläggande elektrikerkunskaper han har missat på.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det enda som hjälper här är om du kan begära ut hans så kallade Egenkontrollprogram.

Detta är varje auktoriserad installatörs heligaste handling som ska följas till punkt och pricka.

Står det något i denna om hur 2,5 kvadrats blå FK eller FQ kontinuerligt kan bära en nominell ström på 32 Ampere plus eventuella toppar är det detta som gäller, då kommer Elsäkerhetsverket göra en årlig oanonsserad kontroll att dessa papper är i sin ordning, är det minsta som felar kan detta leda till omfattande utredningar och förhör, du har oerhörd tur som omfattas av detta systemet som implementerades för inte alls längesen!

Vet inte om risk finnes att TS kommer straffas då det är denne som bär ansvaret för den färdiga anläggningen.

Känns som viktigt ändå att elkillen lär sig detta så det inte blir fel på fler ställen, alla är vi barn i början.

Annars kanske det är neutralledaren han avsäkras 16A, ser något blått anslutet till en dvärgbrytare, detta hindrar överbelastning men tar ganska mycket bort meningen med olika fasledare tyvärr.

Mikael_L
S Slugge skrev:
Annars kanske det är neutralledaren han avsäkras 16A, ser något blått anslutet till en dvärgbrytare, detta hindrar överbelastning men tar ganska mycket bort meningen med olika fasledare tyvärr.
I utgåva 2 av elinstallationsreglerna blev detta faktiskt tillåtet ifall man har JFB som skyddar kretsen , utan JFB är det fortfarande ej tillåtet.

Men det är oavsett en dålig idé av två orsaker.

tommib
S Slugge skrev:
Känns som viktigt ändå att elkillen lär sig detta så det inte blir fel på fler ställen, alla är vi barn i början.
Jag håller helt med om första påståendet men kan inte motstå frestelsen att som vanligt lägga in min åsikt:

Detta ska enligt lagstiftaren (och ESV, SEF och EIO) inte kunna ske. En installation gjord av elektriker är perfekt.
Att denna typ av fel ändå inträffar visar på ett utmärkt sätt varför behörighetsmodellen är dysfunktionell. Det blev inte bättre efter 1/7.

tommib
S Slugge skrev:
Du tänker förmodligen på den blåa vid säkring 2. När jag förstorar bilden tycker jag inte att den är ansluten till dvärgen, det bara ser ut så pga formen på säkringen vid hålet. Man ser att en svart ledare är ansluten där, den blåa går ner bakom.

Så allt ser egentligen bra ut, till och med prydligt, förutom att elektrikern totalt gjort bort sig avseende enfas/trefas.

• Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Ja, det stämmer, minns nu att jag också redan dragit slutsatsen att den blå inte var ansluten men tyvärr glömt det..

Men någon rimlig förklaring till installationen kan jag inte se annat än att elektrikern mestadels jobbat på rutin I sin karriär och därför inte tänkt till gällande detta jobbet.

Får en känsla att detta inte är den första felkopplade centralen inom elektrikerns område, baserar detta på att han så tvärsäkert föreslog det.

Risken för varmgången är trots allt ganska liten i och med att lasterna typiskt endast går korta perioder åt gången, men att sätta detta i system kommer till slut innebära problem då dimensioneringen är felaktig.

S Slugge skrev:
Får en känsla att detta inte är den första felkopplade centralen inom elektrikerns område, baserar detta på att han så tvärsäkert föreslog det.
Den känslan får jag också.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.