Koppla Siemens induktionshäll

35k läst  25 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Se bild för bifogat kopplingsschema. Jag har framdraget 3-faser, nolla och jord på 16A. Hur bör man ansluta? I och med kopplingsschemat. Tacksam för snabbt svar!

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Du kopplar in två av dina tre faser till L1 och L2 enligt bilden till höger, plus nolla och jord. Det ska i detta fall troligen sitta en bygel i spisen som förbinder N1 och N2 på terminalen.

Du behöver alltså klippa isär brun och svart i den medföljande anslutningskabeln. Blå och grå bör också klippas isär så att det inte blir några missförstånd. Sedan kopplar du brun - L1, svart - L2, blå - N (N1+N2), gul/grön - PE i hällen.

I perilexkontakten kan du koppla in den grå till den tredje fasen om du isolerar ledaren i hällen.

3. torbeno
    Medlem · Nivå 11
    Vänta nu! Bo Slitberg, är du helt säker på detta?
    Induktionshällen är uppbyggd som två stycken enheter. Du måste ha nolla på både blå och grå, annars blir det inte bra. Grå är inkopplad till ena induktionskortet och blå till det andra kortet. Du behöver inte öppna hållen och ändra på några kablar där.

Redigerat 19 aug 2011 16:38
  4. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Jag skulle inte heller klippa isär blå och grå, enligt bilden så ska de ju sitta tillsammans på N.

5. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Ahm, aldrig sett en häll där trådarna sitter ihop så där.. aldrig installerat någon Siemenshäll, ser alla Siemenshällar ut så där?

//Patrik

6. torbeno
    Medlem · Nivå 11
    Om man lyfter på locket till hällen ser man varför. Det är alltså två sycken enheter/kretskort. En till vänstersidan och en till högersidan. Ena tillfället då man kan klippaisär trädarna är om man skulle ha två st nolla i uttaget, tror inte det är så vanligt ... Kopplar man in fas på den grå kommer det att säga poff och dyr reparation väntar.

7. Timor
    Medlem Nivå 4
    Ska man följa installationsanvisningen ska iaf grå och blå sitta ihop samt kopplas med nolla. Tycker verkligen det ser märkligt ut. Grå brukar väl normalt vara en fas-färg.

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Hmm, jag tror jag var i fel ände :blushing: Det man ser på bilden är kabeländen som perilexkontakten ska sitta på va? Den andra änden är redan inkopplad i hällen?

Då skulle i alla fall jag ändå klippa isär grå-blå för det ser bara konstigt ut annars. Om hällen skulle skeppas till Nederländerna någon gång i framtiden så får dom väl ändra tillbaka! Dvs koppla blå till noll och grå till fas i perilexkontakten - och i hällen, koppla loss grå och isolera den, och bygla blå till N1 och N2. Men vill man inte rota i hällen så kan man väl låta det vara.

9. torbeno
    Medlem · Nivå 11
    Det blir en lång bygling i så fall. typ 20-25 cm.

10. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Även Electrolux kör med samma princip - Nollan (Blå/Grå) skall förbli oklippt. Så sitter det hos mig iaf... Dom går på 2 fas helt sonika..

Inte för att jag vill ge mig i kast med att diskutera med forumets två elgudar! =)

Hoppas bara inte TS har kopplat och fixat redan! :O

11. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Forumgud kan ju innebära att jag haft fel i 2764 trådar...det lyser ju starkt igenom att jag aldrig kopplat en dylik häll som denna.:cool:

Men...jag står på mig. Jag skulle klippa isär blå-grå för jag vill ha en (1) gemensam neutralledare med rätt färg i anslutningskabeln för dom två faserna, så det så, dock utan att veta hur det är praktiskt genomförbart i hällen. Det är givetvis ett korrekt alternativ att låta det vara också då bruxet säger så, vilket undviker omkopplingar i hällen.

• Laddar…
  12. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Kan ju anse att det är missvisande att den är grå - MEN instruktionen talar sitt tydliga språk i detta fall..

Som man ofta vill säga till kunder - RTFM. (Och till sig själv... i efterhand..)

13. btg308
    Medlem Nivå 4
    Jag kopplade min Siemenshäll som instruktionen visade (precis som på bilden) och den fungerar fint, flera månader senare.

14. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Jag kan säga med erfarenhet att grå och blå inte ska säras då båda är nolla till hällen. Och detta säger jag efter diskution förut med Siemens efter att ha funderat precis som Bo.

15. E
    Medlem Nivå 12
    STOPP STOPP

KLIPP inte isär blå/grå det skall vara så. Hur svårt kan det va???

Fas 1 = Svart
    Fas 2= Brun
    N= grå + blå
    Jord = grön/gul

d.v.s 2 faser behövs till hällen....

en bild = 1000 ord

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: