2 761 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Inkoppling av jordfelsbrytare VV-Beredare 400 volt
Sida 1 av 2
Någon kunnig som kan detta?
Vi har bytt vv-beredare från en trefas till en 400 Volt.
Man använder ju då bara jorden och två av faserna.
Kan jag koppla in den så som på den bifogade bilden?
Funkar den utan att nollan är ansluten?
Tack på förhand
Vi har bytt vv-beredare från en trefas till en 400 Volt.
Man använder ju då bara jorden och två av faserna.
Kan jag koppla in den så som på den bifogade bilden?
Funkar den utan att nollan är ansluten?
Tack på förhand
Vet inte din installatör det så har jag bara ett tips att ge dig...
Byt installatör eller be denne att fråga en mer erfaren och kunnig kollega.
Detta är inget arbete som du ska göra själv om du inte besitter kunskapen.
Enligt reglerna är detta ett arbete som inte får utföras av någon som inte innehar auktoriserng eller jobbar för en firma med en installatör för regelefterlevnad ( nu är det sagt och behöver inte upprepas mer i den här tråden)
Enligt reglerna är detta ett arbete som inte får utföras av någon som inte innehar auktoriserng eller jobbar för en firma med en installatör för regelefterlevnad ( nu är det sagt och behöver inte upprepas mer i den här tråden)
Om du drar 2 ledare, 3 ledare eller 4 ledare genom JFB, har ingen betydelse. Summan av alla strömarna ska vara noll.B Bertil Wallin1 skrev:
Du är positiv som alltid ser jagU Uffe A skrev:Vet inte din installatör det så har jag bara ett tips att ge dig...
Vill ju inte att något ska medföra ett allvarligt fel.H happy_sloth skrev:
En sådan fråga tyder på väldigt ringa kunskap och att den ska göras av TS utan att denne har någon aning om hur det ska göras
Är det som det är skissat så ska det installeras en Jfb efter en befintlig normcentral utan Jfb
Är det TN-C eller TN-S som den är matad
Det framgår inte
Vi ska ju inte ge felaktiga råd
Det är TN-C fram till stugan,U Uffe A skrev:Vill ju inte att något ska medföra ett allvarligt fel.
En sådan fråga tyder på väldigt ringa kunskap och att den ska göras av TS utan att denne har någon aning om hur det ska göras
Är det som det är skissat så ska det installeras en Jfb efter en befintlig normcentral utan Jfb
Är det TN-C eller TN-S som den är matad
Det framgår inte
Vi ska ju inte ge felaktiga råd![]()
Medlem
· Västernorrland
· 12 049 inlägg
Ska ni bara byta beredaren så spelar det ingen roll. Antar att den nya är av den typen som kan köras både på 240v och 400v. Då blir den på högre effekt kopplad på två faser. Påverkar inte jordfelsbrytaren alls oavsett vad ni väljer.
Tack vad bra det var det som jag undrade, jag var osäker på om nollan kunde utelämnas från denna beräkning.H happy_sloth skrev:
Jag fick för mig att den alltid skulle vara med.
Men hur funktionstestar jag den? aktiv fas mot jord?
Tack för hjälpen
Funktionstestar vad? Jordfelsbrytaren har nollan och alla faser anslutna, så testkretsen där funkar oavsett vilka sladdar som är anslutna till förbrukaren.B Bertil Wallin1 skrev:
Finns jordfelsbrytaren redan, eller är det nåt du tänker koppla in?
Ok! men jag blev väldigt osäker eftersom JFB ligger efter centralen (se ritning) och skall enbart skydda badrummetS Stefan1972 skrev:
Jag har hela tiden fått för mig att beräkningen alltid inkluderade nollan
Jordfelsbrytaren behöver i allmänhet nolla fram för att testfunktionen ska fungera. Men om den lastas eller inte kvittar. Din skiss fungerar bra.
Nej det finns ingen jordfelsbrytare idag och jag vill inte ha den före centralen pga frysboxar.useless skrev:
Jag vill testa att JFB gör det den ska med att fejka ett jordfel och inte bara trycka på testknappen.
På bifogade ritningen så framgår det hur det är tänkt att bli det är den gamla trefas brytaren som sitter före VV-Beredaren