Ciki skrev:
dem blir separerade efter JFB..?
Nej, före. Åtminstone med definitionen att "före" är närmare elverket, medan "efter" är närmare de förbrukare man kopplar in.

Fast det är förstås förvirrande att säga "separerade" när skenorna uppenbarligen sitter ihop. Blir väl tydligare om man säger övergång från TN-C till TN-S. Kanske i alla fall, men eftersom C står för "combined" och S står för "separate" är det kanske inte så mycket lättare att förstå ändå.

Eftersom skyddsjord och neutral kommer tillsammans i PEN måste ju den separata neutralen och skyddsjorden ha kontakt någonstans, för man måste ju på något sätt "grena ut" N från PEN. Det sker precis i bygeln mellan PE- och N-skenorna, eller där ledaren för inkommande neutral till jordfelsbrytaren är ansluten till PE-skenan när jordfelsbrytaren ska skydda hela centralen vid fyrledarsystem (i det fallet är det ju egentligen ett bekvämt trick att ta bort bygeln och ansluta ingående neutralledare till PE-skenan för att flytta separationspunkten och därigenom få N-skenan att ingå i kretsen som övervakas av jordfelsbrytaren).

Redigerat:
Nog för att du inte förstår det här med JFB och PEN/PE/N, men det tyder på gott omdöme att du iaf läser instruktioner och frågar när du inte förstår. Inte alla som gör det ens.

Skenorna i Hagers ritning är inte separerade och ska inte vara det. JFB'n de satt in gör ingenting med skenorna, men du kan se skruven "N 2" som en ny 'nollskena', separerad från PEN-skenan.

bra det var det jag menade.. skruven N2 och Skenan i den gammla centralen blir je separerade..

en fråga till.. kopplar man såhär både i 5 och 4 ledarssystem om man bara ska ta en grupp som ska styras genom jfb?

Ciki skrev:
bra det var det jag menade.. skruven N2 och Skenan i den gammla centralen blir je separerade..
Tja, den vid N2 ingår i kretsen som jordfelsbrytaren övervakar, men vid normal drift har de ändå kontakt med varandra.

Ciki skrev:
en fråga till.. kopplar man såhär både i 5 och 4 ledarssystem om man bara ska ta en grupp som ska styras genom jfb?
Ja. Inkopplingsprincipen är samma som när man använder en "lös" jordfelsbrytare som man pluggar in i ett uttag (fast då övervakas förstås bara det som ansluts i jordfelsbrytarens uttag).

bra tackar för alla svar..

Redigerat:
Inkopplingen är nog enklare än du trodde bara..d^_^b
Sen blir det ju annorlunda om man vill ha hela nollskenan övervakad, men här gäller det ju bara en gruppledning.

alltså jag fattade helt och hållet vad dem menade på ritningen. det jag blev lite fundersam över var att på en hel central om det är 4ledas system som måste man ju dela på nolla och jord gå genom jfb och ut till N skenan..
det var däför jag tänkte att man skulle dela N och Jord i Normkapslingen bara till den grupen.. a det blev lite missförstånd men hade jag bara kopplat som ritningen så hade jag inte behövt ställa så dumma frågor.. ;)

Här förekommer inga dumma frågor! Bättre att fråga än att chansa och riskera göra något farligt.

Tackar för alla svar.. det viktiga är att det blir rätt till slut ;)

öppnar det här ämnet igen..
om man ska ha 2-3 grupper skyddade så måste man ha en 4-polig JFB så att man kan dela upp fasena på olika huvudfaser.. det är väl inte möjligt och sätta en 2 polig jfb som ska skydda upp till 3 grupper?
tänkte sätta 4-polig jfb med 4-5 säkringar en sån liten central vid sidan om den stora gammla..

Visst kan en 2-polig JFB mata flera enfasgrupper (från samma fas).

jo men om jag ska ha 3 grupper 10 a så kan jag inte ha en 2 polig jfb? det var det jag menade

Jo visst kan du det, så länge du inte har krav på att dessa grupper ska vara olika faser. Det är i och för sig bra om dom andra två faserna får ung samma belastning så att totalbelastningen blir någorlunda jämnt fördelad mellan faserna.

alltså det enda kravet är ju att jag vill ha det uppdelat.. 3 säkringar som ska sköta 3 olika rum.. kan inte köra med 1 säkring då skulle den gått hela tiden.. tänker vi på samma säkringar eller menar du huvudfaserna? att man kan köra det från en huvudfas och sen till 3 säkringar ut eller? isåfall vet jag inte hur man skulle få ihop kopplingen..

Ciki skrev:
alltså det enda kravet är ju att jag vill ha det uppdelat.. 3 säkringar som ska sköta 3 olika rum.. kan inte köra med 1 säkring då skulle den gått hela tiden.. tänker vi på samma säkringar eller menar du huvudfaserna? att man kan köra det från en huvudfas och sen till 3 säkringar ut eller? isåfall vet jag inte hur man skulle få ihop kopplingen..
Bo menar som så att det kommer tre faser till centralen, på dessa tre faser ligger det ett antal säkringar. Om man ska låta säkringar/grupper gå över JFB då dom ligger på olika av dom tre inkommande faserna så ska du ha en 4-polig. Ligger dom säkringar som du ska ha på samma inkommande fas så kan du använda en 2-polig.
Precis som om centralen vore en enfas central alltså.
Nu kan ju saken vara den också att det inte tillåts att gå in med fler än en ledning i JFB så dessa tre ledare som sen ska vidare ut i gruppen måste skarvas ihop i en dosa med en matning från din JFB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.