5 294 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
inkoppling Jordfelsbrytare
Om jag har en elcentral inomhus (4ledarsystem PEN) ,Vidarematar därifrån ut till en central i ett uthus. Delar där upp jord och nolla genom att lägga PEN på jordskenan, därifrån till ingående N i JFB. Från utgående N i JFB till Nollskena. Borde inte JFB lösa då om jag lägger ihop nolla och jord på en utgående enfasgrupp, för att se att allt är rätt kopplat (ingen belastning ).
Nej. Och det beror på det du skriver sist. "Ingen belastning" Finns det ingen belastning så går det ingen ström i nollan. Och går det ingen ström i nollan så kan inte en del av strömmen i nollan gå vi jord i stället.
Provande en last på > 500 W (halogenstrålkastare/dammsugare) då skall JFB lösa om nolla sluts till jord.
Just därför!roland50 skrev:
Om du sluter mellan Noll o skyddsjord (nära lasten) så går bara halva strömmen i nollan den andra halvan i jorden.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det finns ingen garanti för att JFB skall lösa om man byglar nolla och jord, även med belastning. Det tenderar att bara hända när man INTE vill att jfb skall lösa ut.
Det handlar som sagt för det första om att det måste finnas en belastning som skickar ström genom nollan. Men sedan är det omöjligt att veta hur strömmen fördelar sig. OM det är exakt samma motstånd i båda vägarna (genom jfb, eller via byglingen), så kommer hälften av strömmen att gå "fel väg", vilket troligen löser ut jordfelsbrytaren. Men det räcker med någon milliohm extra ena vägen, så kommer nästan all ström att gå den andra vägen.
Det handlar som sagt för det första om att det måste finnas en belastning som skickar ström genom nollan. Men sedan är det omöjligt att veta hur strömmen fördelar sig. OM det är exakt samma motstånd i båda vägarna (genom jfb, eller via byglingen), så kommer hälften av strömmen att gå "fel väg", vilket troligen löser ut jordfelsbrytaren. Men det räcker med någon milliohm extra ena vägen, så kommer nästan all ström att gå den andra vägen.
Bästa svaret
I det enklaste fallet att det finns en och endast en belastning i centralen så blir det ganska förutsägbart. 1,5 mm² FK har en resistans på 12 milliohm per meter. Är det en gruppledning på 10 meter blir det alltså 120 milliohm. Givet att det inte finns en punktresistans någonstans kan man anta att resistansen i neutralledare och jordledare är mycket nära varandra. Då räcker det med att ha en belastning på 60 ma för att jordfelsbrytaren skall lösa när nolla och jord läggs ihop. Men detta förutsätter även att nollan läggs ihop med jorden i samma grupp som lasten ligger på.
Nästa felfall är att det är belastning på en annan grupp än den som sammankopplingen av nolla och jord finns på. Belastningsströmmen kommer till nollskenan varifrån det finns två vägar till penledaren. Den ena vägen är genom en kort och grov ledare till jordfelsbrytaren och vidare till penledaren. Kanske 30 cm RK 6 mm². Säg att resistensen är 1 milliohm. Den andra vägen är från nollskenan ut i neutralledaren i gruppen där nolla och jord är sammankopplade och sedan tillbaka i jorden på samma grupp. Kanske 20 m FK 1,5 mm² och enligt tidigare alltså 240 milliohm. Då får vi i stället en situation där det krävs en belastning på 7,2A för att ge 30 ma felström i jordfelsbrytaren.
Sedan kan man krångla till det så mycket man vill med flera belastade grupper och dessutom på flera faser. Men om du har en belastning på samma grupp som du lägger ihop jord och nolla på så krävs inte en stor belastning för att det skall lösa. För egen del använder jag en stickpropp i vilken jag anslutit en glödlampa mellan ena stiftet och jord för att testa jordfelsbrytare.
Nästa felfall är att det är belastning på en annan grupp än den som sammankopplingen av nolla och jord finns på. Belastningsströmmen kommer till nollskenan varifrån det finns två vägar till penledaren. Den ena vägen är genom en kort och grov ledare till jordfelsbrytaren och vidare till penledaren. Kanske 30 cm RK 6 mm². Säg att resistensen är 1 milliohm. Den andra vägen är från nollskenan ut i neutralledaren i gruppen där nolla och jord är sammankopplade och sedan tillbaka i jorden på samma grupp. Kanske 20 m FK 1,5 mm² och enligt tidigare alltså 240 milliohm. Då får vi i stället en situation där det krävs en belastning på 7,2A för att ge 30 ma felström i jordfelsbrytaren.
Sedan kan man krångla till det så mycket man vill med flera belastade grupper och dessutom på flera faser. Men om du har en belastning på samma grupp som du lägger ihop jord och nolla på så krävs inte en stor belastning för att det skall lösa. För egen del använder jag en stickpropp i vilken jag anslutit en glödlampa mellan ena stiftet och jord för att testa jordfelsbrytare.
Klicka här för att svara
