10 879 läst ·
99 svar
11k läst
99 svar
2 plattor fungerar inte i min nya induktionsspis?
Storleken. Det är ovanligt att man skulle sätta en så liten central men jag vet inte och det går inte att se från videon. Därav önskemålet om förtydligande bilder både på centralen och mätartavlan.D Daniel 109 skrev:
TS säger också att hen hade 400 V så troligen är det trefas men det är ändå bra och väldigt enkelt att kolla.
Jag gissar fortsatt på att det är felkoppling av perilexuttaget som är boven här.
Det går att se på filmen att det är en fyrpolig jordfelsbrytare som via en fasskena fördelar till säkringar. Det är ingenting som utesluter att centralen är matad enfas. Men det vore konstigt på gränsen till fel. Och eftersom TS dessutom säger att det är två säkringar till spisen verkar det ännu mer som trefas.tommib skrev:
Storleken. Det är ovanligt att man skulle sätta en så liten central men jag vet inte och det går inte att se från videon. Därav önskemålet om förtydligande bilder både på centralen och mätartavlan.
TS säger också att hen hade 400 V så troligen är det trefas men det är ändå bra och väldigt enkelt att kolla.
Jag gissar fortsatt på att det är felkoppling av perilexuttaget som är boven här.
Elektroniktokig
· Norrbotten
· 38 inlägg
Ser ju väldigt korrekt installations mässigt ut på bilderna från hällen, klart att man kan ha otur ibland att det kan vara samma problem med flera hällar. (har varit med om detta vid flertalet installationer)
Gorenje och Cylinda har haft problem med effektmofulerna till induktionen så det kan vara så pass illa men rent teoretoskt ska du ju kunna köra dessa på 1-fas fast med reducerad effekt (inte att rekommendera), kan dock vara så att induktionsdelen kommer från Whirlpool och där har jag noll koll faktiskt.
Men det låter ju lite galet att det bara tickar i hälldelen, är det fel kastruller borde det visas direkt.
Gorenje och Cylinda har haft problem med effektmofulerna till induktionen så det kan vara så pass illa men rent teoretoskt ska du ju kunna köra dessa på 1-fas fast med reducerad effekt (inte att rekommendera), kan dock vara så att induktionsdelen kommer från Whirlpool och där har jag noll koll faktiskt.
Men det låter ju lite galet att det bara tickar i hälldelen, är det fel kastruller borde det visas direkt.
Det är en trefasjordfelsbrytare. Något som ser ut att vara en trefas skena och definitivt draget som tre faser till de högra säkringarna. Det går visserligen inte att se matningen. Men den är byggd för trefas.tommib skrev:
Storleken. Det är ovanligt att man skulle sätta en så liten central men jag vet inte och det går inte att se från videon. Därav önskemålet om förtydligande bilder både på centralen och mätartavlan.
TS säger också att hen hade 400 V så troligen är det trefas men det är ändå bra och väldigt enkelt att kolla.
Jag gissar fortsatt på att det är felkoppling av perilexuttaget som är boven här.
Elektroniktokig
· Norrbotten
· 38 inlägg
Kolla inställningarna på spisens lastvakt. På Siemens spisarna heter det Power management, den förhindrar att säkringen går.L L-G L skrev:Jag hade 400 volt ut och har satt in en induktionsspis på 230.
Hade en elektriker hör som kopplade om allt och satte in ett nytt säkringsskåp.
Visade sig att 2 plattor bara står och tickar, elektrikern kom igen mätte upp att
strömmen går fram till spisen, han sa att det är fel på spisen.
Vi får en ny spis efter många om och men och nu är det samma fel på den.
Har elektrikern kopplat fel eller vad tror ni?
På denna Gorenje är hällens lastvakt satt till max som default.S Stefan Öhlin skrev:
https://partners.gorenje.com/fts/Ge...80&jezik=sv&tipVsebine=1&docName=892586sv.pdf (sid 12)
Vad skulle man vinna på det?
