tommib
D Daniel 109 skrev:
Finns det något i den centralen som tyder på något annat än att det är trefas?
Storleken. Det är ovanligt att man skulle sätta en så liten central men jag vet inte och det går inte att se från videon. Därav önskemålet om förtydligande bilder både på centralen och mätartavlan.

TS säger också att hen hade 400 V så troligen är det trefas men det är ändå bra och väldigt enkelt att kolla.

Jag gissar fortsatt på att det är felkoppling av perilexuttaget som är boven här.
 
tommib tommib skrev:
Storleken. Det är ovanligt att man skulle sätta en så liten central men jag vet inte och det går inte att se från videon. Därav önskemålet om förtydligande bilder både på centralen och mätartavlan.

TS säger också att hen hade 400 V så troligen är det trefas men det är ändå bra och väldigt enkelt att kolla.

Jag gissar fortsatt på att det är felkoppling av perilexuttaget som är boven här.
Det går att se på filmen att det är en fyrpolig jordfelsbrytare som via en fasskena fördelar till säkringar. Det är ingenting som utesluter att centralen är matad enfas. Men det vore konstigt på gränsen till fel. Och eftersom TS dessutom säger att det är två säkringar till spisen verkar det ännu mer som trefas.
 
Ser ju väldigt korrekt installations mässigt ut på bilderna från hällen, klart att man kan ha otur ibland att det kan vara samma problem med flera hällar. (har varit med om detta vid flertalet installationer)

Gorenje och Cylinda har haft problem med effektmofulerna till induktionen så det kan vara så pass illa men rent teoretoskt ska du ju kunna köra dessa på 1-fas fast med reducerad effekt (inte att rekommendera), kan dock vara så att induktionsdelen kommer från Whirlpool och där har jag noll koll faktiskt.

Men det låter ju lite galet att det bara tickar i hälldelen, är det fel kastruller borde det visas direkt.
 
tommib tommib skrev:
Storleken. Det är ovanligt att man skulle sätta en så liten central men jag vet inte och det går inte att se från videon. Därav önskemålet om förtydligande bilder både på centralen och mätartavlan.

TS säger också att hen hade 400 V så troligen är det trefas men det är ändå bra och väldigt enkelt att kolla.

Jag gissar fortsatt på att det är felkoppling av perilexuttaget som är boven här.
Det är en trefasjordfelsbrytare. Något som ser ut att vara en trefas skena och definitivt draget som tre faser till de högra säkringarna. Det går visserligen inte att se matningen. Men den är byggd för trefas.
 
ClasseClas
Grinigt Positiv Grinigt Positiv skrev:
Gorenje och Cylinda har haft problem med effektmofulerna till induktionen
Det vore ju snabbt kollat genom att koppla spisen tillfälligt som 1-fas och testa vänstra och högra zonerna på hällen att de fungerar.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det vore ju snabbt kollat genom att koppla spisen tillfälligt som 1-fas och testa vänstra och högra zonerna på hällen att de fungerar.
Exakt..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L L-G L skrev:
Jag hade 400 volt ut och har satt in en induktionsspis på 230.
Hade en elektriker hör som kopplade om allt och satte in ett nytt säkringsskåp.
Visade sig att 2 plattor bara står och tickar, elektrikern kom igen mätte upp att
strömmen går fram till spisen, han sa att det är fel på spisen.
Vi får en ny spis efter många om och men och nu är det samma fel på den.
Har elektrikern kopplat fel eller vad tror ni?
Kolla inställningarna på spisens lastvakt. På Siemens spisarna heter det Power management, den förhindrar att säkringen går.
 
ClasseClas
D Daniel 109 skrev:
Det finns inga induktionsspisar som går på 400V. Men att en elektriker skulle göra det felet är osannolikt.
det vanligaste felet på nya induktionspisar är att behöriga elektriker kopplar fel
 
  • Gilla
Renovatorus och 3 till
  • Laddar…
Hej igen.

Elektrikern var här idag, han säger att alla kablar är dragna rätt, han säger att spisen är trasig..
Nu ska en serviceman komma som Gorenje skickat, bli i slutet på veckan eller nästa.
 
  • Wow
  • Gilla
Grinigt Positiv och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
L L-G L skrev:
Hej igen.

Elektrikern var här idag, han säger att alla kablar är dragna rätt, han säger att spisen är trasig..
Nu ska en serviceman komma som Gorenje skickat, bli i slutet på veckan eller nästa.
Hej, provade ni att koppla spisen rent 1-fasigt för att testa alla zoner på hällen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Och du kan inte tänka dig att lägga upp bilder på elcentralen och perilexuttaget?
 
Han sa att då måste det vara en 20 amperes säkring, så det gjorde han inte.
Får se om jag hinner ta bilder imorgon.
 
L L-G L skrev:
Han sa att då måste det vara en 20 amperes säkring, så det gjorde han inte.
Får se om jag hinner ta bilder imorgon.
Rent skitsnack!
Om man kopplar den enfas för att testa om båda halvorna fungerar var för sig betyder det inte att man måste brassa på fullt på allt.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vad skulle man vinna på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.