Förutom Siemens och Bosch (fler?) induktionsspisar som bara använder 1 fas till alla fyra kokzoner och ugnen på den tredje.

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, men den här är fullstor. Anslutningseffekt 10,5 kW enligt produktinformationen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
D Dilato skrev:
Om det bara finns två faser och nolla i uttaget så är det fullt möjligt att bara halva hällen ( och ugnen) fungerar.
Ja, men varför tickar den?

Det skulle iofs kunna vara så att styrspänning kommer från samma fas till båda halvorna men att kraften kommer från varsin fas.

Tittar man på videon från TS så ser det ut som att det går tre ledare ut från säkringarna men det är väldigt svårt att se på en stillbild från filmen. Bättre med faktiska bilder. Det säger inte heller något om hur det är kopplat i uttaget.

Som sagt, jag håller det för extremt osannolikt att två nya spisar har ett identiskt fel.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Förutom Siemens och Bosch (fler?) induktionsspisar som bara använder 1 fas till alla fyra kokzoner och ugnen på den tredje.
Vad används den "andra" (2) fasen till ( vi vet vad den 1a och den 3e går till 🤓😉

Vad jag förstår används den andra fasen inte till nått. Fullstora spisar med märkeffekt bara 7,4 kW.

• Haha
returen
  • Laddar…
ClasseClas
L L-G L skrev:
Han sa att då måste det vara en 20 amperes säkring, så det gjorde han inte.
Synd. Det hade varit snabbt gjort att tillfälligt koppla bort två faser och använda bifogade byglingar för att verkligen verifiera att även den nya utbytta spisen är felaktig. Ett snabbt test med 1 zon i taget. Vänstra resp högra zonen. Det behövs inga 20 A för det. Sedan snabb återställning till 3 fasanslutning.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej, denna är på 10,5 kW.
[länk]
Men...det där är inte en induktionsspis?

ClasseClas
D Dilato skrev:
Men...det där är inte en induktionsspis?
Jo, det ska vara TS modell
Bild av teknisk information om en glaskeramikspis med energiklass A, vit färg, induktionshäll och lackerat stålmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

My bad, i resten av världen är glaskeramik lika med halogen..🤓

• Skillnader mellan induktionshäll och glaskeramikhäll beskrivs i text från Electrolux, med fokus på uppvärmning och energieffektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Jag studsade också på det...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
L L-G L skrev:
Han sa att då måste det vara en 20 amperes säkring, så det gjorde han inte.
Får se om jag hinner ta bilder imorgon.
Har du fått fart på spisen? Jag är serviceelektriker sedan 25 år. Jag kan ge dig tips på telefon, detta forum verkar spåra ur. Vill du kan du messa mig på 0736282244 så ringer jag upp när jag kan och förklarar

• Älska
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
L L-G L skrev:
Den kom utan inkopplad sladd. Har tyvärr inget mätinstrument.
Vem har kopplal in sladden i spisen?

J Josth skrev:
ytterligare en elektriker....

A AndersS skrev:
Vem har kopplal in sladden i spisen?
den kommer med en norsk variant och måste bytas i alla fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.