D Daniel 109 skrev:
TS har ju inte kopplat något själv. Vad var det som inte förstods?
Om du läst tråden så framgår det av inlägg #11 och #12.

A Avemo skrev:
Det finns kanske inte nog med info i tråden för att säga helt säkert vad som är fel. Men ett par saker kan sägas.

1. I spisens anslutningsdosa ser det ut att vara kopplat för en anslutning till tre faser enligt bilden från manualen.

2. Enligt din uppgift är det två faser framdragna till spisen.

3. Oftast är faserna fördelade så att en fas driver spisens högra plattor, en fas driver spisens vänstra plattor och den tredje driver ugnen.

Så om spisen är byglad för tre faser men ansluten till bara två faser får man precis det fel som beskrivs. Om elektrikern anslutit kabeln i dosan på spisen enligt bilden trots att det bara finns två faser framdragna kan man vara ganska trygg i sitt påstående att han kopplat fel.
Om du läser inlägg #11 och #12 så har inte ts kunskap att själv fortsätta.

A AndersS skrev:
Om du läser inlägg #11 och #12 så har inte ts kunskap att själv fortsätta.
Det brukar vara därför man frågar forumet om hjälp. Men om du läser inlägg #21 och #25 så ser du att TS inte kopplat något själv och har inte heller för avsikt att göra det.

L L-G L skrev:
Det spelar ingen roll om jag kör alla plattor eller bara dem 2, dem tickar alltid.
Och så skulle det kunna bli om en av faserna felar vid belastning.
Så varför inte kolla?

Troliga svaret är väl att det kräver lite omtanke, utöver det vanliga.

Farstatjej90
Jag tror att elektrikern har kopplat fel och jag förutspår att när det står klart för elektrikern kommer spisen (alltså du, kunden) få skulden.
Du borde förbereda svaret att om det är oklarheter med materialet får elektrikern ta upp det med dig innan han/hon använder det och åker därifrån.
Har man använt kundens material har man antingen förklarat för kunden vilka förutsättningarna för eventuella klagomål är eller så har man accepterat ansvaret för materialet.

När elektrikern åker från kunden ska det vara bra. Är det inte bra ska kunden veta varför. 🤔

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jo, jag har följt hela tråden och när ts redan då inte kan svara så kan man inte gå vidare själv. Därav mina senare inlägg.

• Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Ja, men kan man väl ändå inte ta betalt för nåt som inte funkar...?
Alltså inkoppling av spisen.

ClasseClas
L L-G L skrev:
Kort video om hur säkringskåpet ser ut. Spisen är en Gorenje GEIT6A60WPG.
Ta gärna några fasta bilder så är det lättare att kolla och zooma. Kan det vara säkringarna längst till höger som är för spisen månntro?

ClasseClas
L L-G L skrev:
Elektrikern som gjort jobbet var här en gång till och då mätte han bara upp att strömmen kommer fram till spisen och då sa han att det är fel på spisen.
Tycker det är osannolikt att 2 nya spisar ska ha samma fel.
Visst är det väl så att du har en kastrull eller stekpanna på de plattor du testar? Måste bara fråga det.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Ja, jösses.... Kan det vara så enkelt?
Eller avancerat.

Kollat bruksanvisningen? Jag bara Googlade:

Textutdrag om hur en induktionshäll fungerar, med fokus på att aktiveras endast med kokkärl på spisytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farstatjej90
ClasseClas ClasseClas skrev:
Visst är det väl så att du har en kastrull eller stekpanna på de plattor du testar? Måste bara fråga det.
TS har ju lyckats returnera en spishäll med det här "felet" så det vore ju verkligen något extra om det är detta som är förklaringen....

• Gilla
Renovatorus
  • Laddar…
👏

tommib
Kan du ta bilder, inte video, på elcentralen. Även bild på mätartavlan behövs. Har du en eller tre mätarsäkringar? Det känns spontant som en väldigt liten central om det är trefas men det är förstås möjligt.

Video är däremot bra att ha på när du försöker använda spisen. Vilka felkoder kommer upp? Hur ser det ut och låter?

Jag håller med Farstatjej90, det är orimligt att elektrikern lämnar med ett konstaterande om att det är fel på en ny spis. Ännu märkligare är det om nästa spis har samma "fel". Jag tror elektrikern har tabbat sig på något sätt men det är svårt att veta exakt hur.

Om du har ett mätinstrument, helst en spänningsprovare, så skulle du kunna kolla perilexuttaget. Det ska vara 400 V mellan alla faser och 230 V mellan faserna och nollan (och mot skyddsjord). Det ska vidare vara 0 V (eller väldigt nära) mellan N och PE. Även bilder på perilexuttaget utan kåpa på vore bra. Bryt spänningen först.

Ett fel som teoretiskt är möjligt är en förväxling i perilexuttaget så att det sitter en fas på nollposition. Det skulle kunna göra att ena halvan får 230 V precis som den väntar sig (eftersom nollan ligger på fasposition) men den andra halvan får 400 V och blir "ledsen". Jag tror dock att moderna hällar ofta varnar för detta.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Finns det något i den centralen som tyder på något annat än att det är trefas?

Borde man inte se lite exponerat koppar på trådarna? Ser ju ut som isoleringen ligger an mot blecket som ska klämma åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.