10 881 läst ·
99 svar
11k läst
99 svar
2 plattor fungerar inte i min nya induktionsspis?
Om du läser inlägg #11 och #12 så har inte ts kunskap att själv fortsätta.A Avemo skrev:Det finns kanske inte nog med info i tråden för att säga helt säkert vad som är fel. Men ett par saker kan sägas.
1. I spisens anslutningsdosa ser det ut att vara kopplat för en anslutning till tre faser enligt bilden från manualen.
2. Enligt din uppgift är det två faser framdragna till spisen.
3. Oftast är faserna fördelade så att en fas driver spisens högra plattor, en fas driver spisens vänstra plattor och den tredje driver ugnen.
Så om spisen är byglad för tre faser men ansluten till bara två faser får man precis det fel som beskrivs. Om elektrikern anslutit kabeln i dosan på spisen enligt bilden trots att det bara finns två faser framdragna kan man vara ganska trygg i sitt påstående att han kopplat fel.
Jag tror att elektrikern har kopplat fel och jag förutspår att när det står klart för elektrikern kommer spisen (alltså du, kunden) få skulden.
Du borde förbereda svaret att om det är oklarheter med materialet får elektrikern ta upp det med dig innan han/hon använder det och åker därifrån.
Har man använt kundens material har man antingen förklarat för kunden vilka förutsättningarna för eventuella klagomål är eller så har man accepterat ansvaret för materialet.
När elektrikern åker från kunden ska det vara bra. Är det inte bra ska kunden veta varför. 🤔
Du borde förbereda svaret att om det är oklarheter med materialet får elektrikern ta upp det med dig innan han/hon använder det och åker därifrån.
Har man använt kundens material har man antingen förklarat för kunden vilka förutsättningarna för eventuella klagomål är eller så har man accepterat ansvaret för materialet.
När elektrikern åker från kunden ska det vara bra. Är det inte bra ska kunden veta varför. 🤔
Visst är det väl så att du har en kastrull eller stekpanna på de plattor du testar? Måste bara fråga det.L L-G L skrev:
Kan du ta bilder, inte video, på elcentralen. Även bild på mätartavlan behövs. Har du en eller tre mätarsäkringar? Det känns spontant som en väldigt liten central om det är trefas men det är förstås möjligt.
Video är däremot bra att ha på när du försöker använda spisen. Vilka felkoder kommer upp? Hur ser det ut och låter?
Jag håller med Farstatjej90, det är orimligt att elektrikern lämnar med ett konstaterande om att det är fel på en ny spis. Ännu märkligare är det om nästa spis har samma "fel". Jag tror elektrikern har tabbat sig på något sätt men det är svårt att veta exakt hur.
Om du har ett mätinstrument, helst en spänningsprovare, så skulle du kunna kolla perilexuttaget. Det ska vara 400 V mellan alla faser och 230 V mellan faserna och nollan (och mot skyddsjord). Det ska vidare vara 0 V (eller väldigt nära) mellan N och PE. Även bilder på perilexuttaget utan kåpa på vore bra. Bryt spänningen först.
Ett fel som teoretiskt är möjligt är en förväxling i perilexuttaget så att det sitter en fas på nollposition. Det skulle kunna göra att ena halvan får 230 V precis som den väntar sig (eftersom nollan ligger på fasposition) men den andra halvan får 400 V och blir "ledsen". Jag tror dock att moderna hällar ofta varnar för detta.
Video är däremot bra att ha på när du försöker använda spisen. Vilka felkoder kommer upp? Hur ser det ut och låter?
Jag håller med Farstatjej90, det är orimligt att elektrikern lämnar med ett konstaterande om att det är fel på en ny spis. Ännu märkligare är det om nästa spis har samma "fel". Jag tror elektrikern har tabbat sig på något sätt men det är svårt att veta exakt hur.
Om du har ett mätinstrument, helst en spänningsprovare, så skulle du kunna kolla perilexuttaget. Det ska vara 400 V mellan alla faser och 230 V mellan faserna och nollan (och mot skyddsjord). Det ska vidare vara 0 V (eller väldigt nära) mellan N och PE. Även bilder på perilexuttaget utan kåpa på vore bra. Bryt spänningen först.
Ett fel som teoretiskt är möjligt är en förväxling i perilexuttaget så att det sitter en fas på nollposition. Det skulle kunna göra att ena halvan får 230 V precis som den väntar sig (eftersom nollan ligger på fasposition) men den andra halvan får 400 V och blir "ledsen". Jag tror dock att moderna hällar ofta varnar för detta.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Finns det något i den centralen som tyder på något annat än att det är trefas?
Borde man inte se lite exponerat koppar på trådarna? Ser ju ut som isoleringen ligger an mot blecket som ska klämma åt.

